سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت سنگ نگاره‌های روستای شلگرد در فهرست آثار ملی ایران

رئیس اداره ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: سنگ نگاره‌های روستای شلگرد شهرستان طرقبه - شاندیز در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۳۴۱۹۰ ثبت و مراتب به استان ابلاغ شده است.

محمود طغرایی رئیس اداره ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: مجموعه بسیار زیبای سنگ نگاره‌های باستانی و تاریخی شلگرد واقع در شهرستان طرقبه - شاندیز، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده که این سنگ نگاره‌ها در بر گیرنده نقوش مختلف شامل حیواناتی، چون بزکوهی، قوچ، گاو، سگ و شتر، انسان در حال تیر اندازی یا اجرای مراسم یا ایستاده با دستان باز و سوار بر اسب، یا در حال شکار و چند مورد کتیبه و نقوش هندسی مفهومی است.

او افزود: این سنگ‌نگاره‌ها در مجموع بیش از ۱۰۰ نقش را شامل می‌شوند که به صورت تک نگاره و یا در منطقه مورد نظر پراکنده شده‌اند.

رئیس اداره ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: این سنگ‌نگاره‌ها بازه زمانی پیش از تاریخ تا دوره اسلامی را در بر می‌گیرند و در داخل دره به نسبت کم عمقی قرار گرفته است که در فصول بارانی در داخل این مسیر آب جاری است.

طغرایی بیان کرد: این جاده، محور ارتباطی از جاده اصلی به این روستاست که در نقاط مختلف آن، سنگ نگاره‌های فراوانی به چشم می‌خورد که گاهی این سنگ نگاره‌ها به‌صورت تکی و گاهی نیز به صورت تابلویی است که با نقوش مختلف نقاشی شده است.

او تصریح کرد: وجود نقش حیواناتی نظیر گوزن، گاو، گاومیش و پلنگ، گویای این واقعیـت اسـت کـه در ادوار کهن، وضعیت اقلیمی دشت توس با اوضاع امروزی متفاوت بوده و پهنه دشت، زیستگاه حیوانـاتی بـوده کـه نسل آنها منقرض شده است همچنین نقش انسان‌هایی که در حال اجرای مراسم آئینی هستند کمتر در سنگ نگاره‌های این مجموعه دیده شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.