سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

معضلات تک فرزندی؛ از نداشتن اعتماد به نفس تا تنهایی فرزندان

کارشناس مسائل تربیتی گفت: چالشی که در خانواده تک فرزند مواجه هستیم، بحث حساسیت بیش از حد والدین است که این حساسیت باعث امر و نهی بیشتری می‌شود.

 صادق رضایی کارشناس مسائل تربیتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون تک فرزند بودن خانواده ها گفت: تک فرزندی یک پدیده‌ای هست که بیشتر خانواده‌ها با آن مواجه هستند و تبدیل به یک باور شده است که خانواده‌ها رد به این سمت می‌برد که تولد فرزند دوم میل و رغبتی نداشته باشند و در یک بچه اکتفا می‌کنند.اگر چه معضل و چالش تک فرزندی برای همه روشن است، اما مسئله‌ای که اینجا به وجود می‌آید تنهایی است.

وی افزود:تکنولوژی، فضای مجازی، زندگی در عصر حاضر آدم‌ها را تنها کرده است و تک فرزندی باعث تنهایی بیشتر می‌شود.زمانی که والدین به فراخور سن و مشاغل و دردسر‌های خودشان درگیر کاری هستند باید یک زمانی را برای فرزند خود تخصیص بدهند و این زمان را برای بچه خود نمی‌گذارند و بچه احساس تنهایی می‌کنند و تلاش می‌کند این خلا تنهایی را با کار‌هایی پر کند که خیلی گزینش شده نیست.

رضایی عنوان کرد:چالش دیگر برای بحث تک فرزندی تمرین مسئولیت پذیری و تعهد است، این موضوع در خانواده با چند فرزند به خوبی دیده می‌شود. رقابت سالم در خانواده چند فرزندی شاهد هستیم و در تک فرزندی وجود ندارد.چالش بعدی که در خانواده تک فرزند مواجه هستیم، بحث حساسیت بیش از حد والدین است که این حساسیت بیش از حد باعث امر و نهی بیش از حد و مراقبت بیش از حد می‌شود و خود این عامل باعث اضطراب در دوره کودکی و اضطراب فراگیر در بزرگسالی می‌شود.

این روانشناس اظهار کرد:معضل دیگر در تک فرزندی پایین بودن اعتماد به نفس است و آنها اعتماد به نفس پایینی نسبت به خانواده پرجمعیت دارند، زمانی که اعتماد به نفس پایین باشد نمی‌توانند در جامعه به خوبی ظاهر شوند.مورد دیگر انتخاب‌های نادرست است زمانی که در یک خانواده پرجمعیت باشیم مرتب در تست و آزمون قرار می‌گیرد و مقایسه و ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: در خانواده تک فرزند الگویی وجود ندارد و مجبور است الگو‌های غیر واقعی انتخاب کند.در مجموع شاید خوبی‌های تک فرزندی فقط به بحث مالی و اقتصادی برگردد و با معضل‌هایی که توضیح دادم در آینده خودش مسائل مالی و اقتصادی را در بردارد.

رضایی توضیح داد: تک فرزندی به نظر بنده نمی‌توان گفت حسن دارد بلکه در آینده اگر به این سمت برویم تغییر و تحولات اساسی در زندگی‌ها خواهیم داشت اگر به سمت تک فرزندی برویم مجبور هستیم سبک زندگی را انتخاب کنیم که مناسب حال بچه‌های ما باشد.خانواده‌ای که تک فرزند هستند و امکان تولد فرزند دیگری ندارند، بیشتر صحبت من با این خانواده‌ها است چراکه خانواده‌هایی که می‌توانند فرزند بیشتر داشته باشند حتما اقدام کنند.

وی خاطر نشان کرد:آنهایی که امکان فرزند بیشتر ندارند سعی کنند حساسیت و واکنش نسبت به بچه را کم کند و در گروه‌های اجتماعی بچه را وارد کنند و رفت و آمد با همسایه و فامیل‌ها که استاندارد‌های لازم را دارند. همچنین فضای گفتگو را در خانواده فراهم کنند.

خبرنگار: الهام قبادی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.