سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شناسایی ۴۰۰ کودک مبتلا به تنبلی چشم در قزوین

مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: از ۱۲ هزار و ۵۸۱ کودک معاینه شده در طرح سنجش بینایی ۴۰۰ کودک مبتلا به تنبلی چشم بودند.

دهباشی پور مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: طرح معاینه بینایی برای جلوگیری از تنبلی چشم ۵۴ هزار و ۷۴۰ کودک بین سه تا ۶ سال، شامل متولدین نیمه دوم سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ از اردیبهشت ماه امسال آغاز شده است و تا اسفند ادامه دارد.

وی گفت: طبق معاینات که در ۶۷ پایگاه مراکز مثبت زندگی و سایر پایگاه‌های استان صورت گرفت، ۴۰۰ کودک به تنبلی چشم مشکوک هستند.

دهباشی پور افزود: در روستا‌ها و مناطق کم بضاعت که توانایی پرداخت تعرفه سنجش کودک خود را ندارند معاینه رایگان و یا نیم بها انجام می‌شود.

وی با اشاره به پیشگیری از تنبلی چشم در سنین پایین گفت: انجام ندادن اقدامات درمانی بهنگام، باعث بروز آسیب‌های جدی و حتی نابینایی می‌شود.

دهباشی پور با بیان اینکه برنامه معاینه و غربالگری در سه سطح اجرا می‌شود، اضافه کرد: در سطح اول مربی از طریق چارت E یا دستگاه غربالگر بینایی و یا به صورت سیار در مناطق روستایی افراد را مورد معاینه قرار می‌دهد، در صورت عدم همکاری یا مشکوک بودن به سطح دوم یعنی اپتومتریست ارجاع می‌شود و بعد از مشخص شدن وضعیت کودک، در صورت لزوم معاینات تخصصی‌تر به سطح سوم یعنی پزشک معرفی خواهند شد.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: کودکان مورد سنجش در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

 تنبلی چشم، بیماری پنهانی است که کاملا خاموش بوده و در ظاهر قابل شناسایی نیست و در این بیماری، یک یا هر دو چشم کم کار شده و به تدریج دروسعت دید فرد تاثیر می‌گذارد.

سه تا شش سالگی بهترین زمان و سن طلایی برای تشخیص و درمان تنبلی چشم است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.