سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سردار محمدیان:

انسان‌محوری پلیس در عصر هوش مصنوعی؛ تجهیزات به تنهایی کافی نیست

سردار محمدیان گفت: در حالی که هوش مصنوعی و تجهیزات خودکار جهان را تسخیر می‌کنند، مأموریت‌های پلیس همواره انسان‌محور بوده و تجهیزات بدون حضور فعال نیروی انسانی در میدان، بازدارندگی لازم را ندارند.

سردار محمدیان فرمانده انتظامی کل در مراسم الحاق تعداد ۱۵۰ دستگاه موتورسیکلت سنگین به پلیس راهور فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اظهار کرد: هوش مصنوعی به عنوان یکی از فناوری‌های آینده‌نگر، گاهی به‌گونه‌ای توصیف می‌شود که تمام فرآیندهای یک کارخانه را به‌صورت خودکار اداره می‌کند. به عنوان مثال، گفته شده برای اداره یک کارخانه تنها یک نفر و یک سگ کافی است؛ زیرا تجهیزات خودکار تمامی کارها را انجام می‌دهند و وظیفه سگ این است که از دخالت انسان‌ها جلوگیری کند.

او ادامه داد: در این سناریو، انسان نقشی جز نظارت ندارد، اما در حوزه پلیس، کار همیشه انسان‌محور بوده، هست و خواهد بود. تجهیزات و فناوری‌ها برای تسهیل وظایف پلیس هستند، اما محوریت همچنان با انسان است. اگر پلیس از تجهیزاتی استفاده کند که نسبت به متخلفان ضعیف‌تر باشد – به‌عنوان مثال، اگر وسیله نقلیه پلیس کندتر یا تجهیزاتش بازدارندگی کافی نداشته باشد – در مأموریت‌های میدانی موفق نخواهد بود و به جای آنکه پلیس غالب شود، متخلفان پیروز می‌شوند.

سردار محمدیان تصریح کرد: امروزه به دلیل حجم بالای خودروها و فرهنگ ترافیکی غالب، شاهد هستیم که ۸۰ درصد خودروهای شهری تک‌سرنشین هستند. این فرهنگ موجب شده تا افراد احساس کنند که بنزین و تردد رایگان است، در حالی که در بسیاری از کشورهای دیگر، استفاده از خودرو و پارکینگ هزینه‌بر است و هیچ‌گونه پارک رایگان وجود ندارد. اگر چنین سیستمی نیز در کشور ما اجرایی شود، قطعاً بر مدیریت ترافیک و استفاده بهینه از منابع تأثیرگذار خواهد بود.

سردار محمدیان بیان کرد: ما با ترافیک سنگینی در سطح معابر مواجه هستیم، در حالی که بسیاری از شهرهای مشابه ما، با وجود تعداد مشابهی خودرو، چنین مشکلاتی ندارند، زیرا مردم از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند. بنابراین، ما باید برای مقابله با ترافیک از وسایل نقلیه مناسب استفاده کنیم. موتورسیکلت یکی از این وسایل است که برای شما عزیزان انتخاب شده تا بتوانید به‌خوبی بر ترافیک و مشکلات ناشی از آن غالب شوید.

او ادامه داد: نکته دوم، وضعیت موتورسیکلت‌ها در شهر است. وقتی گردشگران خارجی به شهر ما می‌آیند و وضعیت موتورسیکلت‌ها و عدم رعایت قوانین را می‌بینند، چه فکری در مورد فرهنگ چند هزار ساله ما می‌کنند؟ بنابراین، لازم است از یک نقطه، فرهنگ‌سازی و رعایت قوانین و مقررات آغاز شود. به نظر من، شما عزیزان می‌توانید پیشگام این تغییر باشید و نظم‌دهی به موتورسیکلت‌های سطح شهر را آغاز کنید.

سردار محمدیان بیان کرد: این موتورسیکلت‌ها که در اختیار شما قرار گرفته‌اند، نه تنها برای تسهیل تردد، بلکه برای فرهنگ‌سازی نیز در نظر گرفته شده‌اند. اولین گام در این فرهنگ‌سازی این است که خود شما به تمام قوانین و مقررات پایبند باشید؛ از پوشیدن لباس‌های ویژه گرفته تا رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی. خوشبختانه، کارکنان راهور همیشه از بهترین‌ها در رعایت قوانین بوده‌اند و من شخصاً بارها دیده‌ام که خودشان پیش‌قدم در رعایت قانون بوده‌اند.

او ادامه داد: یکی از ابزارهای مهم شما برای ترویج این فرهنگ، استفاده صحیح از بلندگوی موتورسیکلت‌هاست. همکاران عزیز، از شما می‌خواهم به هر نوع تخلفی که در سطح شهر می‌بینید، تذکر دهید. اگر راننده‌ای در حین رانندگی با تلفن همراه صحبت می‌کند، یا کودکی در صندلی جلو نشسته، یا فردی از خط عابر پیاده عبور نمی‌کند، تذکر بدهید. اگر موتورسیکلتی در پیاده‌رو تردد می‌کند یا هر نوع تخلفی که مشاهده می‌کنید، به آن تذکر دهید.

سردار محمدیان بیان کرد: ما روز گذشته در همایشی اعلام آمادگی کردیم که حتی بیش از هزار نفر از نیروهای انتظامی آماده‌اند تا به شما کمک کنند و در کنار شما به فرهنگ‌سازی بپردازند. همه باید در برابر قانون پاسخگو باشند، از نمایندگان مجلس گرفته تا هر شخص دیگر. اگر همه واحدهای گشتی، اعم از راهور یا انتظامی، نسبت به قانون‌شکنی‌ها بی‌تفاوت نباشند، قطعاً تخلفات کمتر خواهد شد و دیگران نیز قانون را رعایت خواهند کرد.

او در پایان تصریح کرد: از جناب آقای موسوی‌پور درخواست دارم که این موضوع را از طریق بازرسی‌ها و دوربین‌ها پیگیری کنند. با حرکتی که اکنون شروع شده و امکانات جدیدی که برای تجهیز پلیس فراهم شده، امیدواریم که نظم و انضباط در سطح جامعه، به‌ویژه در حوزه موتورسیکلت‌ها، برقرار شود.البته باید در نظر داشت که بخشی از موتورسیکلت‌ها در حال کمک به حمل‌ونقل عمومی هستند و برخی از آن‌ها برای جلوگیری از افزایش سفرهای شهری استفاده می‌شوند. اما با این حال، ما آمادگی داریم تا نظم و انضباط را در این بخش ایجاد کنیم. بر اساس قانون، ما روزانه ۵ هزار دستگاه موتورسیکلت متخلف را می‌توانیم توقیف کنیم. اما این روند باید از جایی شروع شود و همه به رعایت قانون پایبند شوند.آمار تصادفات فوری که روز گذشته اعلام شد، برای شهری مثل تهران بسیار ناراحت‌کننده است. در این شش یا هفت ماه گذشته، تعداد فوتی‌ها در تصادفات زیاد بوده که هر کدام از این حوادث ضربه بزرگی به خانواده‌ها و جامعه وارد می‌کند. از همه شما می‌خواهم که در این مسیر با دقت عمل کنید و مواظب خودتان باشید.

خبرنگار:عطیه رضایی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.