سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیاز کشور به سالانه ۱۰۵ هزار هکتار کاشت پنبه بر اساس الگوی کشت

هفتم اکتبر (۱۶ مهر) روز جهانی پنبه است و به همین مناسبت امروز در گرگان، سرزمینی که روزی به معدن طلای سفید شهرت داشت، گردهمایی بزرگداشت روز جهانی پنبه برگزار شد.

قربان قربانی رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور در این گردهمایی گفت: سطح زیر کشت پنبه برای کشور بر اساس الگوی کشت و سند امنیت غذایی حدود ۱۰۵ هزار هکتار و نیاز به ۴۵۰ هزار تن وش پنبه برای تولید ۱۵۰ هزار تن الیاف تعیین شده است.

 او افزود: اما اکنون در کشور نیمی از الیاف مورد نیاز از خارج وارد می‌شود که برای خودکفایی در تولید باید ضریب دانش در مزارع پنبه افزایش پیدا کند.

قربانی گفت: با سطح زیر کشت فعلی اگر عملکرد مزارع را بالای ۴ تن و ۴۰۰ افزایش دهیم می‌توانیم به خودکفایی برسیم. او افزود: یک هزار و یکصد درصد ارزش افزوده دارد و هر یک تن پنبه ۵ شغل دائمی ایجاد میکند.

محمود جوکار مدیر ایستگاه تحقیقات پنبه هاشم آباد گرگان هم فعالیت کارخانجات نساجی در کنار کارخانجات پنبه پاک کنی در استان را برای توسعه کشت پنبه در استان ضروری دانست.

عبدالرضا قرنجیک مدیر خدمات فنی تحقیقاتی موسسه تحقیقات پنبه کشور هم با بیان اینکه هر سال با شعار جدید در زمینه توسعه کشت و افزایش کیفیت پنبه برنامه ریزی می‌کنیم، افزود: در سال گذشته دو رقم جدید بذر پنبه رونمایی کردیم و اکنون نیز چند رقم در دست بررسی و آزادسازی داریم.

امسال در ۱۲ هزار هکتار از اراضی گلستان پنبه کشت شد و پیش بینی می‌شود ۲۰ تا ۲۵ هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود.

برچسب ها: پنبه ، کشت پنبه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.