سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تداوم عملیات پایش و شناسایی پلنگ در منطقه تنگ صیاد

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: مشاهده و ثبت پلنگ در منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد از دو سال گذشته آغاز شده است.

محسن حبیبی در آیین نمایش مستند پلنگ تنگ صیاد در موزه تاریخ طبیعی استان، اظهار داشت: در این دو سال پنج تصویر از پلنگ در منطقه در پنج نقطه مختلف ثبت شده که با توجه به اینکه شناسایی پلنگ از روی خال‌های بدن پلنگ امکان‌پذیر است و سه عکس از این تعداد قابل شناسایی بود.

وی افزود: از این سه عکس براساس کار کارشناسی که انجام شد ۲ عکس مربوط به یک فرد پلنگ بود و عکس دیگر مربوط به یک پلنگ دیگر بود.

حبیبی اظهار داشت: نخستین پلنگ ثبت شده در این منطقه به نام آتین (باز برگشته) نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد با سایر مناطق حفاظت شده متفاوت است گفت: این منطقه دارای وسعت کمی نسبت به سایر زیستگاه‌های پلنگ ایرانی از جمله کویر و توران است و همچنین موقعیت این منطقه در حاشیه جاده، روستا، شهر و صنعت قرار گرفته است، باعث ناامنی حیات وحش و جزیره‌ای شدن زیستگاه شده است.

سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره افزایش ۵۶ درصدی جمعیت نشخوارکنندگان در منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد در سالجاری گفت: در ۲ سال گذشته شکار‌های غیرمجاز و شبانه تهدید بزرگی برای حیات وحش منطقه تبدیل شده بود.

وی افزود: افزایش ضریب حفاظت، استفاده از دوربین‌های دید در شب و افزایش گشت‌های شبانه برای مقابله با شکار‌های شبانه از مهمترین دلایل افزایش امنیت این منطقه است.

به گفته یوسف پور، برای ایجاد امنیت در این منطقه و مقابله با شکار غیرمجاز خرید و نصب تجهیزات مناسب از جمله دوربین دید در شب و دوربین‌های عکاسی برای این منطقه از ۲ سال گذشته آغاز شد که با نصب این تجهیزات شکار غیرمجاز در منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد کاهش یافته و امنیت منطقه حفاظت شده افزایش یافته است.

وی افزود: در این مدت ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز و تعمیر موزه تاریخ طبیعی و ۷۰ میلیارد ریال برای تجهیز مرکز تشخیص و درمان حیات وحش در این منطقه هزینه شده است.

به گفته یوسف پور، در این منطقه از تابستان سال ۱۴۰۱ شکار در شب در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد شدت پیدا کرده بود و در برخی شب‌ها ۱۱ گروه شکارچی در منطقه حضور داشتند و به روش ناجوانمردانه شکار شب انجام می‌دادند، که با افزایش حفاظت هم اکنون شکار در شب به حداقل رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: برای افزایش حفاظت منطقه در شیفت شب علاوه بر حضور محیط‌بانان همکاران ستادی نیز هفته‌ای ۲ شب در منطقه حضور داشتند.

یوسف پور افزود: در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به دلیل افزایش شکار شبانه و همچنین برف سنگین، حیات وحش شاخص در مناطق حفاظت‌شده به خصوص در تنگ صیاد کاهش بیش از ۶۰ درصدی داشت.

وی اظهار داشت: در بارش برف سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۰۰ فرد قوچ و میش در منطقه تلف شد.

یوسف‌پور افزود: در سالجاری با انجام اقدمات لازم و افزایش شیفت‌ها و نظارت‌ها و همچنین لایروبی سه حلقه قنات اصلی در منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، تعمیر آبشخور‌ها و اجرای طرح کنترل بیماری و واکسیناسیون دام‌های اهلی که وارد منطقه شدند، وضعیت زاد و ولد حیات‌وحش و همچنین آمار افزایش داشت و براساس سرشماری سالجاری در این منطقه ۵۶ درصد جمعیت نشخوارکنندگان وحشی از جمله قوچ و میش و کل و بز افزایش داست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از افزایش مشارکت مردمی در امر حفاظت و حراست از مناطق حفاظت شده خبرداد و گفت: در سطح استان استقبال مردم برای امر حفاظت از محیط‌زیست افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد وسعت شهرستان فرخشهر در قالب ذخیره‌گاه تنگ صیاد و سبزکوه تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست است گفت: عبور جاده‌های اصلی استان از حاشیه این منطقه، صنعتی شدن شهرستان و مدیریت نشدن پسماند از مهمترین عوامل تهدید این منطقه و حیات وحش این منطقه است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه یک سوم مساحت استان با ۵۵۰ هزار هکتار وسعت در قالب ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد، سبزکوه از سال ۹۴ ثبت جهانی شده، گفت: ثبت این ذخیره‌گاه به توسعه پایدار، گردشگری پایدار، معیشت پایدار جوامع محلی کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: پارسال نیز این ذخیره‌گاه در شبکه جهانی ذخیره‌گاه زیست‌کره کوهستانی دنیا عضو شد و از ظرفیت بودجه‌ای کشور برای این ذخیره‌گاه استفاده شد تا اهداف ذخیره‌گاه به سرانجام برسد.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه ساخت مستند پلنگ تنگ صیاد از ۲ سال گذشته همزمان با نصب دوربین تله‌ای برای مشاهده و ثبت پلنگ در این منطقه با همکاری محیط‌بانان آغاز شد گفت: برای ساخت این مستند، دوربین‌های تله‌ای توسط محیط‌بانان در مناطق مختلف منطقه نصب شد و در پنج نقطه پنج پلنگ مشاهده و ثبت شد.

گفتنی است؛ پارک ملی تنگ صیاد با وسعت چهار هزار و۳۷۲ هکتار در مرکز منطقه حفاظت شده تنگ صیاد با مساحت ۲۲ هزار و ۱۴ هکتار واقع شده و زیستگاه گونه‌های با ارزشی، چون پلنگ ایرانی، گوسفند و بزوحشی کفتار راه راه، خزندگان با ارزشی همچون مار افعی گرزه است.

در این منطقه ۲۵۲ گونه گیاهی که حدود ۳۰ گونه آن انحصاری ایران است و ۲۴ گونه پستاندار، ۷۰ گونه پرنده و ۲۶ گونه خزنده وجود دارد.

چهارمحال و بختیاری دارای شش منطقه حفاظت شده، یکپارک ملی، یک اثر طبیعی ملی، یک پناهگاه حیات وحش و ۲منطقه شکار ممنوع است و از استان‌های پیشرو در حفظ و حراست تنوع زیستی و از استان‌های شاخص محسوب می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.