سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نبود زنجیره ارزش در معادن استان کرمان یکی از چالش‌های جدی است

نشست تخصصی بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان استان کرمان برگزار شد.

سید مهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معدنی و کشاورزی استان کرمان با اعلام اینکه به‌دلایل متعدد می‌شود، ذکر کرد که استان کرمان راهی به غیر از تکیه بر فعالیت‌های دانش‌بنیان و گذر از اقتصاد منابع‌محور به اقتصاد دانش‌بنیان ندارد، گفت: کرمان دچار عقب‌ماندگی مزمن تکنولوژیکی شده و روز‌به‌روز این فاصله زیاد می‌شود و راه گریزی به غیر از تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان نیست.

طبیب‌زاده افزود: آمار و ارقام نشان می‌دهد، دانش‌بنیان‌ها مورد اهمیت واقع نشده و بر ضرورت آن تاکید نشده است و به نظر می‌آید برنامه‌های گذشته هم موفق نبوده است.

وی اضافه کرد: کرمان، قطب معدنی شمرده می‌شود و بالاترین برداشت معدن و بیشترین ذخایر معدنی را در کشور دارد، اما زنجیره ارزش ایجاد نشده است که این زنجیره باید متکی بر دانش‌بنیان باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان عنوان کرد: کشاورزی کرمان به شدت غیر بهره‌ور است و این در شرایطی‌ست که این راه را نمی‌توان ادامه داد و چه بسا امکان تداوم برخی از کشت‌های امروز وجود نداشته باشد.

طبیب‌زاده اظهار داشت: نبود زنجیره ارزش در معدن استان کرمان یکی از چالش‌های جدی است و کمتر از ۲۰ درصد ارزش‌افزوده را داریم و بقیه ارزش افزوده از استان خارج می‌شود بنابراین به‌شدت نیازمند تحول در دانش‌بنیان‌ها برای حضور در این بخش هستیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های صنعتی و معدنی نتوانسته‌اند منابع مورد نیاز برای دانش‌بنیان‌ها را تامین کنند، بیان کرد: لازم است، تحول جدی صورت گیرد و باید بدانیم چه باید کرد تا این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

طبیب‌زاده از قانون جهش تولید دانش‌بنیان‌ها سخن به‌میان آورد و ادامه داد: استان کرمان در حالی فقط ۸۰ میلیارد تومان از این قانون استفاده کرده است که بالاترین مالیات کشور را تامین می‌کند و نتوانسته‌ایم از قانون مذکور استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: به شرکت‌های معدنی بزرگ استان کرمان اعلام کردیم از محل مالیات خود برای آموزش‌ها و دانش‌بنیان‌ها استفاده کنند و بار‌ها پیگیری کردیم، اما تعصب و تعلقی وجود ندارد که این منابع از استان خارج نشود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.