سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اتصال ۲۷ هزار مشاور املاک به سامانه الکترونیکی اسناد

معاون و سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در حال حاضر از ۱۷۵ هزار مشاور املاک دارای پروانه کسب فقط ۲۷ هزار مشاور املاک به سامانه الکترونیکی اسناد متصل هستند.

صفدر کشاورز معاون و سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در میز اقتصاد درباره آخرین وضعیت اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفت:قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از تاریخ سوم تیرماه امسال، لازم الاجرا شده است.

او افزود:  به عنوان مثال برای الزامی شدن نقل و انتقال کلیه اموال غیرمنقول اعم از عین و یا منافع بیش از دو سال، هرگونه نقل و انتقال باید به صورت رسمی و در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود در غیر این صورت، ادله و دعاوی مربوط به این گونه اعمال حقوقی نزد مراجع قضایی، قابل استماع نیست و فاقد اعتبار است

کشاورز تصریح کرد: عدم امکان اجرای قانون حدنگار یکی دیگر از مسائلی است که به چالش‌های حوزه املاک دامن زده است. این قانون ملی تکلیف داشت تا کل کشور را طی پروسه زمانی مشخص نقشه برداری و حدنگاری کرده و برای آن سند مالکیت صادر کند.

کشاورز بیان کرد:طبق قانون تمامی استعلام‌های بر خط هم باید در پروسه معاملات باید انجام پذیرد، شخصی به راحتی مالی را به چند نفر می‌فروشد در حالی که در انتقال رسمی شما فقط یک بار مجاز به فروش این مال هستید. زمانی که به دفاتر اسناد رسمی برای انتقال مالکیت مراجعه می‌کنید، اولین موضوعی که استعلام می‌شود مالکیت است.

او گفت: در رهن بودن ملک، شناسایی وضعیت مالک از دیگر استعلامات دفاتر برای انتقال است. زمانی که انتقال مالکیت انجام می‌شود در همان زمان به صورت برخط مالکیت در سامانه جامع املاک تغییر می‌کند، یعنی یک ساعت بعد از انتقال دیگر سیستم پاسخگوی شما نیست. به همین دلیل انتقال با اسناد عادی و غیر رسمی شیوه مطلوب کلاهبرداران است.

کشاورز همچنین به مشکلات افراد برای ثبت اموال خود، که قرار شده بود با ابلاغ آیین‌نامه‌ها تعیین تکلیف شود اشاره کرد و افزود: سازمان ثبت در این مورد در حال فراهم کردن سامانه الکترونیکی است که افراد حقیقی و حقوقی بتوانند معلاملات خودشان را مستقیما ثبت کنند و قانونگذار برای فراهم شدن این سکوی الکترونیک، فرصت یک‌ساله به سازمان ثبت داده است.

این مقام مسئول بیان کرد: بعد از ابلاغ این آیین‌نامه، استعلام برخط در اولین فرصت توسط سازمان ثبت بصورت الکترونیک دردسترس متقاضیان محترم قرار خواهد گرفت. لازم به توجه است که ارگان‌های دیگر نظیر وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و تامین اجتماعی نیز در این خصوص تکالیفی دارند که پس انجام آنها امکان ثبت کامل و دقیق فراهم خواهد شد.

او همچنین در پاسخ به چالش‌های موجود برای ثبت معاملات که قرار بود بعد از ابلاغ آیین‌نامه‌های مربوطه، وضعیت آنها مشخص شود، گفت: با توجه به ایجاد سکوی الکترونیکی کاتب برای بنگاه‌های املاک در سراسر کشور امکان استفاده از این سکو برای ایشان از ۱۵شهریور فراهم شده است، اما جزئیات نحوه عملکرد جدید املاکی‌ها بعد از ابلاغ آیین‌نامه‌ها با جزئیات بیشتری بیان خواهد شد که منتظر تشکیل جلسه شورای راهبردی مشترک با معاونت حقوقی با قوه قضاییه است.

کشاورز تصریح کرد: سازمان ثبت موظف است اتصال املاک را به سامانه الکترونیکی اسناد متصل کنند، از ۱۷۵ هزار مشاور املاک دارای پروانه کسب ۲۷ هزار مشاور املاک به سامانه الکترونیکی اسناد متصل شده‌اند.

او افزود: در حال حاضر ۱ میلیون ۲۱۶ هزار جلد سند مالکیت از ابتدای قانون قولنامه رسمی تا امروز صادر شده است نقل انتقال حتما باید در دفاتر رسمی کشور صورت گیرد 

کشاورز گفت: برای اینکه مردم برای نقل و انتقال رسمی این گونه اسناد با مشکلی مواجه نباشند، ایجاد و راه اندازی امکان تنظیم قرارداد‌های خصوصی اشخاص را از جمله قولنامه، بیع نامه و تعهد به بیع موضوع ماده ۲ این قانون را در کلیه دفاتر اسناد رسمی راه اندازی کردیم و اکنون دفاتر اسناد رسمی با مراجعه مردم برای تنظیم قرارداد‌های خصوصی آمادگی دارند و می‌توانند اسناد قرارداد‌های خصوصی آنها را تنظیم کنند.  

او افزود: باتوجه به اینکه زیر ساخت لازم جهت اتصال مشاورین املاک به سامانه ثبت الکترونیک اسناد و ارسال پیش نویس قرارداد از طریق سکوی کاتب فراهم شده است، مشاورین املاکی که تاکنون به سامانه ثبت الکترونیک متصل نشدند، از این ظرفیت استفاده کنند و با مراجعه به سکوی کاتب، اتصال به سامانه را برقرار کنند و بتوانند پیش نویس قرارداد‌هایی که مردم به آنها مراجعه می‌کنند را وارد کنند و برای ادامه مراحل به دفاتر اسناد رسمی ارسال کنند.

کشاورز تصریح کرد:نقل و انتقال صرفا باید در دفاتر اسناد رسمی انجام گیرد تا از این طریق مردم از تمامی لحاظ خاطر جمع باشند.

خبرنگار:رضا زارع 

برچسب ها: املاک مسکن ، سند رسمی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.