سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اسناد موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای نویسندگان قابل استفاده است

مدیر انتشارات سرو گفت: امسال در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس با ۱۱۶ عنوان کتاب حضور داشتیم.

علیرضا سلیمی، مدیر انتشارات سرو درباره حضور این انتشارات در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس گفت: ما امسال در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس با ۱۱۶ عنوان کتاب حضور داشتیم. همه ناشران می‌توانستند کتاب‌هایی را که از ۱۰ سال گذشته تا الان چاپ کردند، به نمایشگاه بیاورند. نکته جالب این بود که تمام کتاب‌هایی که به نمایشگاه کتاب دفاع مقدس آورده بودیم، فروش رفت و روز آخر کتابی نداشتیم، عرضه کنیم. 

سلیمی ادامه داد: از ۱۱۶ عنوان کتابی که در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس عرضه کردیم، ۶۵ عنوان کتاب جزو کتاب‌های جدیدمان بود، که امسال یا پارسال به چاپ رسیده بودند. سایر کتاب‌ها هم در سال‌های مختلف به چاپ رسیدند. حدود چهار عنوان کتاب هم جزو کتاب‌های چاپ دوم بودند. از طرفی، معمولاً انتشارات سرو کتاب‌های چاپ اولی منتشر می‌کند. چون تمرکز ما بر روی جمع‌آوری و تولید کتاب است. 

مدیر انتشارات سرو افزود: با توجه به اینکه فاصله زمانی ما با دفاع مقدس بیشتر شده، تمرکزمان بر جمع‌آوری اسناد، مدارک، تاریخ شفاهی و خاطرات افراد است. چون اگر این فاصله بیشتر بشود، کسانی که به نحوی درگیر جنگ هشت ساله دفاع مقدس بودند، از دست می‌دهیم.

وی در پاسخ به فرمایش رهبری مبنی بر اینکه «توصیه من این است که بیش از آنکه روی شمارگان کتاب حساب کنید؛ روی شمارگان خواننده حساب کنید که چقدر این [کتاب]را خوانده‌اند»، توضیح داد: الان تمرکز انتشارات سرو در دو سال گذشته بر عرضه کتاب است. یعنی کتاب به دست مخاطب برسد. طبق دسته‌بندی‌ای که انجام دادیم، تمرکز چاپ کتاب برای رده سنی نوجوانان، جوانان و کسانی است که از لحاظ زمانی با دفاع مقدس فاصله دارند. 

سلیمی با بیان اینکه بزرگترین کتابخانه دفاع مقدس در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، افزود: کسانی هم بخواهند در این حوزه فعالیت کنند، می‌توانند به کتابخانه مراجعه کنند. اسناد خوبی در آنجا قابل دسترسی است. از طرفی، موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارتباط خوبی با فرماندهان و افراد نظامی دارد. 

مدیر انتشارات سرو در پاسخ به این سوال که در کتابخانه دفاع مقدس امکان دسترسی به اسناد پیرامون شهدای محور مقاومت هم وجود دارد؟ گفت: از سال ۱۳۹۵ رویکرد مجموعه تغییر کرد و از آن سال به بعد تمرکز بر گردآوری اسناد در حوزه مقاومت و انقلاب بود. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا اسناد موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قابل بهره‌برداری است؟ افزود: اسناد قبل از ورودشان به موزه بررسی و قابل بهره‌برداری‌اند. در واقع، نیرو‌های مسلح هستند که تصمیم می‌گیرند چه اسنادی بیرون بیاید و در موزه‌ها عرضه بشود.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.