سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت رویداد تندیس‌های برفی فریدونشهر در تقویم گردشگری

رویداد تندیس‌های برفی، همراه با ۲ رویداد جشنواره کوچ عشایر و آیین عزاداری و سفره داری ماه محرم، در تقویم رویداد‌های گردشگری کشوری ثبت شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فریدونشهر گفت: فرآیند ثبت رویداد‌ها از مرحله جمع بندی و گردآوری مستندات تا آماده سازی، تدوین پرونده و ثبت آنها در سامانه و در نهایت رفع ایرادات و تصحیح نهایی برای ثبت، در حدود یکسال به طول انجامید.


علی جوزی خمسلویی افزود: جشنواره تندیس‌های برفی هر ساله در ایام فصل زمستان و همزمان با بارش سنگین برف در منطقه نمونه گردشگری پیست اسکی فریدونشهر و بازگشایی این مجموعه با مشارکت شهروندان و گردشگران برگزار می‌شود.


وی گفت: جشنواره کوچ عشایر بختیاری نیز در فصل بهار با گرم شدن هوا در ماه‌های اردیبهشت و خرداد و حرکت طوایف مختلف ایل بختیاری از مناطق قشلاقی به ییلاقات شهرستان فریدونشهر، در ۲ بخش مرکزی و موگویی برپا می‌شود.

رییس اداره میراث فرهنگی فریدونشهر ادامه داد: همچنین آیین عزاداری و سفره داری ماه محرم شهر برف انبار نیز که هر ساله مقارن با دهه اول ماه محرم در ۲ محله خمسلو و سنگباران برگزار می‌شود و میراث ارزشمندی است، از پیشینیان این منطقه بر جای مانده و با ساختار فامیلی و قومیتی این محله‌ها ارتباط تنگاتنگ دارد.

وی گفت: شهرستان فریدونشهر یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری کشور است و علاوه بر جاذبه‌های طبیعی فراوان، تنوع فرهنگی فراوانی نیز دارد که ریشه در ساختار پنج قوم ساکن در شهرستان (گرجی، بختیاری، فارس، ترک و ارامنه) دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فریدونشهر افزود: در حال حاضر، این شهرستان دارای ۲ بنای تاریخی و ۶۶ اثر طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است که اخیراً سه رویداد هم در تقویم ملی گردشگری کشور به ثبت رسید.


جوزی گفت: پرونده چهار اثر برجسته و ویژند طبیعی شهرستان یعنی آبشار پونه زار، آبشار دورک، منطقه نمونه گردشگری شاهان کوه و دشت لاله‌های واژگون کیوارستان نیز تدوین و به اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و وزارتخانه ارسال شده است که امیدواریم در چند ماه آینده در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت برسد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.