سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سالانه ۲۰۰ هزار تن پسته در کشور تولید می‌شود

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار گفت: بنابر آمار ایران با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن پسته، دومین تولیدکننده در دنیا محسوب می‌شود.

محمدرضا فرشچیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در نشست خبری امروز در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت تولید خشکبار گفت: بنابر آمار ایران با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن پسته رتبه دوم، کشمش با تولید ۲۰۰ هزارتن رتبه چهارم و خرما با تولید حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن رتبه نخست در دنیا را دارا هستیم. همچنین سالانه ۳۰ هزار تن انجیر تولید می شود که مشابه آن را در دنیا نداریم.

به گفته او، دیدگاه حاکمیت باید صادرات محور باشد چراکه اگر صادرکننده وجود نداشته باشد، تولیدی در دنیا نداریم.

فرشچیان ادامه داد: با رفع موانع صادراتی این امکان وجود دارد که صادرات خشکبار از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار با رشد ۴۰۰ درصدی به ۵ میلیارد دلار برسد، چنانچه نتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم، همین میزان صادرات در سال آینده نخواهیم رسید.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با بیان اینکه در سال ۹۷ صادرات خشکبار ۳ میلیارد دلار بود، افزود: با نرخ پایه گمرکی فعلی، صادرات باید به  حدود ۵ میلیارد دلار می رسید، درحالیکه متاسفانه یک میلیارد و ۳۰۰ تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صادرات داریم.

او گفت: علی رغم آنکه واردات بادام هندی، بادام درختی و گردو ممنوع است، اما به وفور در مغازه ها موجود است و متاسفانه از طریق قاچاق وارد کشور می شود.

انجمن خشکبار طی نامه ای به رئیس جمهور خواستار رسیدگی به وضعیت بازار شدند و در این نامه اعلام کردند که حال صنعت خشکبار ایران خوب نیست و بازارهای صادراتی و تولیدی کشور به سرعت روبه افول و نابودی است.

در این نامه ذکر شده که بازارهای چندین ساله برخی از محصولات صادراتی از جمله فرش، خشکبار و گیاهان دارویی در اثر وضع قوانین خلق الساعه و غیرکارشناسی از دست رفته است و در صورت ادامه روند کنونی زاینده رود و هامون خواهد خشکید.

شاهد این مدعی کاهش صادرات خشکبار به میزان ۲۰۰ درصد از حدود ۳ میلیارد دلار به مبلغ یک میلیارد دلار بین سال های ۹۸ و ۱۴۰۲ است و دردآورتر آن که نتبجه این ضایعه، بیکاری چندصدهزار نفر از بهره برداران و فعالان مستقیم و غیرمستقیم حوزه کشاورزی بوده است، طرفه آن که تبعات سوء این نابسامانی بهره مندی اقتصادی تولیدکنندگان بیگانه است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.