سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاظمی قمی:

ایران آماده کمک به توسعه زیرساخت‌های افغانستان است

نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان گفت ایران همواره در کنار مردم افغانستان بوده و آماده است تا در این مسیر به عنوان یک شریک استراتژیک عمل کند. 

در حاشیه افتتاحیه سومین نمایشگاه هفت روزه ابوحنیفه در مرکز نمایشگاه های افغانستان حمیرا ریگی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار جمهوری اسلامی ایران که به تازگی به کابل سفر کرده منطقه آزاد چابهار را به عنوان یک پل ارتباطی بین کریدورهای بین‌المللی، ارزان‌ترین، اقتصادی‌ ترین و امن‌ ترین مسیر برای تجارت افغانستان با کشورهای آسیای شرقی مانند هند و چین دانست.
 
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل منطقه آزاد چابهار بیان داشت که این بندر می تواند یک فرصت طلایی برای کشورهای محصور به خشک باشد تا از طریق بندر چابهار با دنیا ارتباط برقرار نمایند. 
وی از تاجران و سرمایه گذاران افغانستان خواست تا برای تجارت و بازرگانی خودشان از مسیر استراتژیک منطقه آزاد چابهار استفاده کنند. 
 
رئیس هیئت مدیره چابهار با بیان این که نظام جمهوری اسلامی ایران زیر ساخت های خوبی را در بندر استراتژیک چابهار فراهم کرده است افزود که این منطقه توانایی ترانزیت حداقل ۵ میلیون تُن کالای افغانستان به آسیای شرقی را دارد. 
 
از سویی هم حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر ایران در کابل که در راس یک هیئت تجاری در مراسم افتتاح نمایشگاه ابوحنیفه اشتراک کرده نیز برگزاری این نمایشگاه را نشانه آغاز دوره سازندگی و بازسازی در افغانستان عنوان کرد. 
 
وی با بیان این که ایران آماده کمک به توسعه زیرساخت‌های افغانستان است افزود که امروز شرایطی فراهم شده که افغانستان به سمت سازندگی حرکت می‌ کند و نیاز به مشارکت‌های بین‌المللی و همکاری با همسایگان خود دارد. 
 
نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان خاطرنشان ساخت که ایران همواره در کنار مردم افغانستان بوده و آماده است تا در این مسیر به عنوان یک شریک استراتژیک عمل کند. 
 
به گفته کاظمی قمی، حضور گسترده شرکت‌ های ایرانی در این نمایشگاه، نشان‌دهنده نیازهای واقعی اقتصاد افغانستان و زیرساخت‌های آن است و این شرکت‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله ساخت و ساز، انرژی و خدمات فنی و مهندسی به افغانستان کمک کنند. 
 
وی با تاکید بر اهمیت برقراری روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و افغانستان گفت که این نمایشگاه فرصت مناسبی را برای آشنایی شرکت‌های ایرانی با طرف‌های افغانستانی و مقامات دولتی ایجاد می‌کند و باب گفتگوها و مذاکرات را برای توافقات باز می سازد. 
 
سفیر ایران در کابل همچنین بیان داشت که ایران آمادگی خود را برای صدور خدمات فنی و مهندسی به افغانستان اعلام کرده و استقبالی که از سوی مقامات و بخش خصوصی افغانستان صورت می‌گیرد، نویدبخش همکاری‌های اقتصادی و توسعه زیرساخت‌های این کشور است. 
 
وی با اشاره بر این که ایران به دنبال ایجاد یک همکاری پایدار و مؤثر که به نفع هر دو کشور باشد است افزود که این همکاری پایدار به توسعه و رفاه مردم افغانستان کمک خواهد کرد. 
 
کاظمی قمی دست یافتن افغانستان به توسعه پایدار را متکی بر برقراری امنیت و ثبات در این کشور دانست. 
 
گفتنی است که مردم افغانستان با داشتن اشتراکات مذهبی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی با ایران بیشترین نزدیکی را در ادوار مختلف داشته اند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.