سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس اداره ساماندهی تشکل‌های مردمی سازمان اوقاف عنوان کرد:

نشان ملی نیکوکاری به مراکز خیریه فعال کشور اعطا می‌شود

رئیس اداره ساماندهی تشکل‌های مردمی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری جشنواره نشان ملی نیکوکاری باهدف تجلیل از مراکز خیریه فعال در سطح کشور خبر داد گفت: این نشان به مراکز فعال اعطا می‌شود.

 محسن سعادت روز دوشنبه در نشست توجیهی - آموزشی موسسات خیریه فعال استان قم گفت: در این رابطه چندین سازمان ملی در انتخاب موسسات خیریه برتر با سازمان اوقاف مشارکت می‌کنند.

رئیس اداره ساماندهی تشکل‌های مردمی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه لازم است در مرحله نخست، مراکز و موسسات فعال خیریه شناسایی شوند گفت: بر این اساس جشنواره نشان ملی نیکوکاری توسط سازمان اوقاف طراحی تا از مراکز فعال و برتر در حوزه‌های مختلف تقدیر شود.

او ادامه داد: در سال‌های اخیر بخش «امور خیریه» سازمان اوقاف بیش از گذشته فعال شده‌است.

سعادت در بخش دیگری از سخنانش گفت: مراکز خیریه در ایران با چالش‌هایی همچون کارآمدی ناکافی، اتکا به شخص و عدم نگاه وظیفه محور به کار خیر مواجه هستند.

رئیس اداره ساماندهی تشکل‌های مردمی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در همه دوره‌های زندگی بشر، بحث فعالیت‌های خیریه و کمک به همنوعان مطرح بوده و امری مختص به زمان ما نیست.

سعادت بیان کرد: نوع جدیدی از نیکوکاری در سده‌های اخیر به‌خصوص در دنیای مدرن ظهور کرده که مربوط به حوزه کاری تشکل‌ها و موسسه‌های خیریه است.

رئیس اداره ساماندهی تشکل‌های مردمی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه این موسسات با چالش‌ها و مشکلاتی هم مواجه هستند گفت: همچنان نگاه به مشارکت در امور خیریه یک امر مستحبی است درحالی‌که در بسیاری از کشورها، یک وظیفه محسوب می‌شود.

سعادت با بیان اینکه پل اعتماد میان مردم و مراکز خیریه نباید به یک شخص منوط و محدود شود گفت: برای گذر از این چالش باید به‌سوی حرفه‌ای شدن مراکز برویم.

رئیس اداره ساماندهی تشکل‌های مردمی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: کارآمدی ناکافی، چالش دیگر تشکل‌های مردمی در ایران است، همچنین بسیاری از این مراکز در کشورمان، قائم به شخص هستند و معمولاً یک نفر می‌تواند کمک‌های مالی را جذب کند و در صورت عدم حضور او، میزان کمک‌ها به‌شدت کاهش می‌یابند که این مسئله نشان می‌دهد ساختار مراکز خیریه ما حرفه‌ای نیست.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف استان قم نیز دراین نشست گفت: بخشی از فعالیت اوقاف و موقوفات به خیرین مربوط می‌شود؛ ولی این مسئله به شکل مدونی فعال نشده بود؛ اما با تأسیس مرکز امور خیریه، سازمان رایزنی‌های گسترده‌ای با همه دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله بهزیستی، کمیته امداد، نیروی انتظامی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان امور اجتماعی داشته تا فعالیت‌های خیریه در همه مناطق کشور به صورتی بهتر و با همپوشانی بیشتری همراه شود.

حجت‌الاسلام عطاءالله جباری با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای برگزاری جشنواره نشان ملی نیکوکاری اظهار داشت: تجلیل و قدردانی از تشکل‌های برتر فعال در سه محور خدماتی و حمایتی، عمران و آبادانی و توسعه زیست‌بوم احسان و نیکوکاری، محور اصلی این جشنواره است.

حجت الاسلام جباری با اشاره به اینکه هنوز زمان برگزاری این جشنواره مشخص نشده، افزود: حوزه‌های فعالیت این سه محور شامل توانمندسازی محرومان، زنان سرپرست خانواده، کودکان کار، توان‌یابان و بیماران، ساخت مدرسه، مسکن، راه و جاده، بیمارستان و آب رسانی و همچنین آموزش، پژوهش و توانمندسازی تشکل‌های خیریه می‌باشد.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: نشست حاضر با حضور همکاران ستادی سازمان اوقاف برگزار شده تا هم مسائل مختلف در این زمینه تبیین شود و هم در مورد نشان ملی نیکوکاری و فرایند ثبت‌نام و نحوه انتخاب موسسات هم‌فکری شود.

گفتنی است نشست توجیهی - آموزشی موسسات خیریه فعال استان قم در قالب نخستین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری، به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.