سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صرفه جویی ۸۳.۵ میلیون مترمکعب آب در استان قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: در راستای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان، از ابتدای سال جدید تاکنون از بیش از ۸۳.۵ میلیون مترمکعب آب در سفره‌های آب زیرزمینی حفظ شده است.

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در چهارمین جلسه سازگاری با کم‌آبی استان با اشاره به اقدامات شرکت آب منطقه‌ای قزوین در راستای احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان گفت: از ابتدای سال جدید تاکنون ۲۴۸ حلقه چاه در استان پُر و مسلوب المنفعه شده و با این اقدام از حدود ۳.۸ میلیون مترمکعب آب در سفره‌های زیرزمینی حراست شده است.

وی افزود: همچنین در همین بازه زمانی پروانه بهره‌برداری از ۷۴۳ حلقه چاه کشاورزی در کمیسیون رسیدگی به صدور پروانه‌های شرکت آب منطقه‌ای قزوین تعدیل و اصلاح شده و تعداد ۶۵ دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز نیز توقیف شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اشاره به صرفه جویی ۸۳.۵ میلیون مترمکعب آب در استان ادامه داد: در شش ماهه اول سال جدید ۱۲۳ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز استان نصب شده که این اقدام نیز باعث شده از اضافه برداشت حدود ۲۸.۳ میلیون مترمکعب آب جلوگیری شود.

ستوده گفت: سال گذشته لایروبی و ساماندهی ۳۶ کیلومتر از رودخانه‌های استان صورت گرفت که این اقدام جهادی باعث شد تا سیلاب مهرماه علیرغم اینکه میزان آن در ۵۴ سال گذشته بی‌سابقه بود (حدود ۲۰ میلیمتر) به صورت ایمن از بستر رودخانه عبور کند و خسارتی در این زمینه ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه در راستای مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب شرب، باید استفاده از آن برای فضای سبز ممنوع شود، اضافه کرد: آب شرب با هزینه‌های بسیار بالایی در حال تامین است لذا ضرورت دارد برای تامین آب فضای سبز به سمت آب جایگزین مانند پساب حرکت کنیم که این اقدام نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است.

این مسئول عنوان کرد: بر اساس بخشنامه ابلاغی وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص تعیین سقف کف‌شکنی با هدف پیشگیری از افزایش نرخ فرونشست در دشت‌های کشور، با توجه به نرخ فرونشست دشت قزوین، صدور هرگونه مجوز کف شکنی برای چاه‌های کشاورزی در مناطق دارای فرونشست استان قزوین ممنوع است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.