سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی ۲ رقم جدید خلر در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور از معرفی دو رقم جدید خللر با نام‌های سیمکی و سپیده برای کاشت در دیمزار‌های مناطق دیم گرمسیری و نیمه‌گرمسیری کشور خبرداد.

دکتر روستایی گفت: از ویژگی‌های بارز این ارقام می‌توان به عملکرد بالای علوفه‌ی‌تر و خشک، عملکرد دانه و وزن صد دانه بالا، تنوع ژنتیکی زیاد و متحمل به بیماری‌ها اشاره کرد.

 وی افزود: با معرفی این ۲ رقم جدید، تعداد ارقام علوفه این مؤسسه برای اقلیم‌های مختلف در کشور به ۹ رقم افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود با تکثیر و تولید این ارقام میزان تولید گیاهان علوفه‌ای در دیم‌زار‌ها افزایش یابد.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، میانگین عملکرد علوفه خشک رقم خلر سیمکی ۶/۴۸۳۷ تن و عملکرد دانه ۱/۷۱۹ تن در هکتار است.

وی گفت: این رقم در مقایسه با ارقام شاهد به ترتیب ۱/۱ و ۶/۷ درصد برتری داشته است.

وی افزود: رقم خلر سیمکی از نظرارزش علوفه خشک ۲۰۵۰۰۰۰ ریال و از نظر عملکرد دانه ۱۹۲۰۰۰۰۰ ریال در هر هکتار سود بیشتری نصیب بهره‌برداران خواهد کرد.

دکتر روستایی در ادامه گفت: میانگین عملکرد علوفه خشک رقم سپیده در حدود ۳/۰۶۵ تن و عملکرد دانه ۱/۰۸۵ تن در هکتار و نسبت به شاهد به ترتیب ۱/۳، ۱ و ۲۱/۹ درصد برتری عملکرد دارد.

وی خاطر نشان کرد، این رقم از نظر ارزش علوفه خشک به ۹۳۵۳۰۷۹ ریال و از نظر عملکرد دانه ۳۵۱۷۵۱۰۹ ریال در هر هکتار سود بیشتری از شاهد نصیب بهره‌برداران خواهد کرد.

برچسب ها: کشتزار ، کشت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.