سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اکرمی:

۱۱ هزار تن ذرت در معرض فساد تعیین تکلیف شد

رئیس منطقه ۳ سازمان بازرسی گفت: با ورود بازرسی کل استان فارس ۱۱ هزار تن ذرت در معرض فساد تعیین تکلیف شد که این ذرت‌ها از هرمزگان وارد استان شده بود.

کاظم اکرمی در نشست خبری با بیان اینکه سازمان بازرسی در راستای اجرای قانون اساسی برای نظارت بر حسن اجرای جریان امور و نظارت بر دستگاه‌های اجرایی فعالیت می‌کند، گفت: شیوه این کار این سازمان جمع‌آوری اطلاعات از مردم، رسانه‌ها و بازرسان خود سازمان است.

او با تصریح اینکه بازرسی‌های این سازمان به ۳ شیوه انجام می‌شود، افزود: یکی شیوه فوق‌العاده است که به دستور سازمان مرکزی انجام می‌شود و همانطور که از نامش پیدا سریع و به صورت فوق‌العاده انجام می‌شود. دومین بازرسی هم بازرسی‌های مستمر و دوره‌ای هستند که بازرسان ما طی هر دو الی ۳ ماه در دستگاه‌ها مستقر شده و تحقق و بررسی انجام می‌دهند و برخی بازرسی‌ها هم به صورت موردی بر حسب شکایات یا اعلامات مردمی صورت می‌گیرد.

اکرمی با تأکید بر اینکه در اعلاماتی که به سازمان بازرسی می‌شود، باید حتماً موارد مطرح شده همراه با دلیل و مدرک باشد، گفت: به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده این سازمان طی یک سال گذشته پرداخت و گفت: با ورود بازرسی کل استان فارس ۱۱ هزار تن ذرت در معرض فساد تعیین تکلیف شد. این ذرت‌ها از هرمزگان وارد استان شده بود و قابلیت مصرف انسانی ندارند، اما می‌توان با شیوه خاصی در برخی از کارخانجات آن را تبدیل به الکل کرد.

رئیس منطقه ۳ بازرسی کل کشور و بازرس کل استان فارس اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور، قاچاق سوخت در کشور خیلی زیاد انجام می‌شود. در این زمینه میزان ورودی و فروش سوخت را در استان بررسی کردیم و در نهایت متوجه شدیم در یکی از جایگاه‌ها کار تخلیه ۲۱۵ هزار لیتر سوخت انجام شده است که بعد از تعیین تکلیف، گزارش این جایگاه هم به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

او همچنین با بیان اینکه در کشور افرادی هستند که حواله ارزی دریافت می‌کنند تا کالای خاصی که در کشور تولید نمی‌شود، را وارد کنند، گفت: در بازرسی‌ها و بررسی‌های خود متوجه شدیم که یک شرکت تسهیلاتی را برای واردات یک کالا دریافت کرده است، اما این کالا را یا وارد نکرده یا خود ارز را در بازار آزاد فروخته است که پرونده آن را به مراجع قضایی ارجاع دادیم.

اکرمی همچنین رسیدگی به پرداخت حقوق و مزایای رانندگان یکی از شرکت‌های بهره‌برداری زاگرس جنوبی را از دیگر اقدامات این سازمان اعلام کرد و گفت: پیمانکاری که حقوق و مزایای رانندگان را پرداخت نکرده بود، علاوه بر الزام به پرداخت حقوق و مزایای رانندگان، مبلغ ۳ میلیارد ریال جریمه شد.

بازرس کل استان فارس همچنین یکی دیگر از مشکلات را بحث فرار مالیاتی عنوان کرد و افزود: طبق قانون تعاونی‌ها از جمله تعاونی مسکن از پرداخت مالیات معاف است. یک شرکت تولیدی در استان، کالا‌های تولیدی خود را وارد تعاون مسکن خود می‌کرده از طریق این تعاونی آنها را می‌فروخت تا مالیاتی پرداخت نکند که این قضیه را متوجه شدیم و قریب ۲۱ هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی از این شرکت کشف شد.

او تصریح کرد: همچنین در شرکتی دیگر مشاهده کردیم که محصولاتی که فروش رفته است برای فرار از پرداخت مالیات، در اسناد فروش قید نشده است که در بازرسی خود بارنامه‌ها را از راه و ترابری اخذ کرده و متوجه شدیم که میزان خروج بار‌ها با میزان فروش بیش از یک هزار و ۵۹۴ میلیارد ریال تفاوت دارد.

اکرمی همچنین از کشف ۲ هزار و ۱۳۹ میلیارد ریال فرار مالیاتی در بازرسی معادن استان خبر داد و گفت: یکی دیگر از مواردی که مورد بازرسی قرار گرفت بحث پرداخت عوارض آلایندگی بود که در در یک مورد متوجه ۱۲۷۴ میلیون ریال فرار مالیاتی مربوط به یکی از پالایشگاه‌های استان شدیم که عوارض آلایندگی را پرداخت نکرده بود.

بازرس کل استان فارس با بیان اینکه اشخاصی که دارای تراکنش‌های مالی بسیار زیادی هستند باید مالیات پرداخت کنند، گفت: در همین راستا ۵۲۳ میلیارد ریال تراکنش بانکی بررسی و مالیات از آنها اخذ شد.

او همچنین از ورود قریب یک هزار تن سویا به استان خبر داد که قابلیت مصرف انسانی و حیوانی ندارند و افزود: قریب ۲۰ روز پیش این حجم از سویا از بندرعباس وارد استان فارس شد که آن را در یکی از انبار‌ها در سروستان کشف کردیم.

اکرمی بیان کرد: همچنین در بررسی‌ها یک پرونده داشتیم که یک شرکت قیمت کالایی که وارد می‌کند را بیشتر می‌زند که البته، چون قیمت کالای وارداتی خود را گرانتر می‌زند باید عوارض بیشتری هم پرداخت کند، اما از سوی دیگر منفعتی در این زمینه داشت که به آن رسیدگی کردیم.

رئیس منطقه ۳ بازرسی کل کشور با بیان اینکه قانونگذار به منظور حمایت از بنیان خانواده و جوانی جمعیت، مقرراتی برای تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری وضع کرده است، گفت: در همین راستا ۵ هزار و ۱۰۰ پرونده تسهیلاتی برای ازدواج و فرزندآوری در استان بررسی کردیم که منتهی به پرداخت یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان وام بانکی در قالب تسهیلات مذکور شد.

وی اظهار کرد: زمانی که فردی تسهیلات از بانک دریافت می‌کند و یک ملک را به عنوان ضمانت قرار می‌دهد، اگر موفق به پرداخت اقساط خود نشد، قانونگذار یک بازه زمانی به عنوان ارفاقی برای آن فرد در نظر گرفته است، اما برخی از بانک‌ها این را اجرا نکردند که در همین راستا با بازرسی‌های انجام شده ۲۵ پرونده این چنینی اقاله شد یعنی افراد می‌توانستند ملک خود را با بازپرداخت تسهیلات از بانک پس بگیرند، اما بانک آنها را پس نمی‌داد.

بازرس کل استان فارس دستگیری ۴ نفر از پرسنل دانشگاه علوم پزشکی شیراز به دلیل اختلاس و تحصیل مال از طریق نامشروع و همچنین رسیدگی به دریافت شهریه‌های اجباری مدارس را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و گفت: در بحث شهریه‌ها حدود ۲۰ مدرسه را بررسی کرده و مشخص شد که این مدارس قریب ۸۰ میلیارد ریال هزینه اضافه از والدین دانش‌آموزان دریافت کرده بودند که باید این وجوه را پس دهند.

او با بیان اینکه از دیگر اقدامات ما رفع مشکل آب شهرک صنعتی شیراز بود که ۱۰ سال این مشکل وجود داشت، گفت: این اقدام یک گام بزرگ در جهت حمایت از تولیدکنندگان بود.

به گفته اکرمی، بازدید سرزده از بیمارستان‌ها، ترمینال‌ها و مدارس دارای بازخورد خوبی از مردم بود که قطعاً اینگونه اقدامات ادامه خواهد یافت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.