سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روایت مقاومت به لهجه بین‌المللی رسانه ملی

شبکه‌های معاونت برون‌مرزی رسانه ملی با اقدامات رسانه‌ای خود در یک سال گذشته، برای خنثی کردن تبلیغات جریان‌های مخالف با مقاومت در این عرصه تلاش کرده‌اند.

صهیونیست‌ها در سالگرد عملیات طوفان‌الاقصی (در هفتم اکتبر)، هیچ‌کدام از اهداف تعریف‌شده برای خود را محقق نمی‌بینند. این رژیم نه توانسته جنبش حماس و مقاومت فلسطین را نابود و نه اسرای صهیونیست را آزاد کند و نه قادر بوده مانع از تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال اراضی اشغالی و زمینه‌سازی جهت بازگشت ساکنان آواره شمال فلسطین اشغالی به خانه‌هایشان شود و البته که ضعف‌های زیادی را در تقابل با انصارالله یمن و گروه‌های مقاومت عراقی و سوری هم به نمایش گذاشته است. ازاین ‎رو، صهیونیست‌ها سعی داشته‌اند با ترور رهبران مقاومت، شکست‌های خود را لاپوشانی کنند و تصویری قدرتمند از خود را به ملت‌های منطقه و جهان نشان دهند. موضوعی که عینی‌ترین نمود خود را در قالب اقدامات تروریستی اخیر این رژیم در به شهادت رساندن سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، به نمایش گذاشته است. با این همه، مقاومت در برابر رویکرد‌های جنایتکارانه و تروریستی صهیونیست‌ها و البته متحدان غربی آنها، صرفاً محدود به میدان‌های جنگ نبوده و عرصه رسانه‌ای نیز از وزنی درخورتوجه در این معادله برخوردار بوده است.

 پرس تی‌‎وی در جنگ غزه

در چارچوب موارد مطروحه، شبکه پرس تی‌وی که در سال‌های گذشته یکی از تریبون‌های مهم و درخور توجه محور مقاومت و طرح مواضع آن بوده، از نقشی پررنگ در بحبوحه جنگ غزه و البته در سطحی کلی‌تر، تقابل‌های محور مقاومت با رژیم اشغالگر قدس برخوردار بوده است. ازاین‎رو، به‌طور خاص، شبکه پرس تی‎وی در سه قالب عمده و محوری، به پوشش تحولات جاری در سطح منطقه و تقابل جریان مقاوم با اشغالگران صهیونیستی پرداخته است.

پوشش لحظه‌به‌لحظه تحولات میدانی: از همان نخستین ساعات اجرای عملیات طوفان‌الاقصی تا به امروز، شبکه پرس تی‎وی به‎نحوی فعال به پوشش تحولات جنگی مرتبط با این رویداد پرداخته و همچنان نیز می‌پردازد. در این زمینه، اهمیت کنش رسانه‌ای پرس تی‌وی در این حوزه از آن جهت است که جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و صهیونیستی، همواره سعی داشته‌اند تا در مواقع بحرانی برای اشغالگران اسرائیلی، به‎نحوی اقدام و رفتار کنند که واقعیت‌های تلخ مرتبط با صهیونیست‌ها، تا جای ممکن سانسور شود یا دیده نشود. رویکردِ این قبیل جریان‌های رسانه‌ای کاملاً همسو با رویکرد‌های رسمی رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ و درگیری‌های این رژیم بوده است؛ سیاستی که هدف اصلی آن حفظ روحیه نظامیان و ساکنان فلسطین اشغالی و پنهان کردن واقعیت‌های تلخ برای اشغالگران صهیونیست است. در این چارچوب، پرس تی‌وی با افشای واقعیت‌های جنگ و به‌طور خاص، حملات جبهه مقاومت علیه اراضی اشغالی و مواضع صهیونیست‌ها، تا حد زیادی نور را به آن بخش‌هایی تابانده که صهیونیست‌ها و متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها مایل به بی‌اطلاعی جامعه بین‌المللی از آنها هستند.

پرس تی‌وی جدای از پوشش لحظه‌به‌لحظه نبرد‌های میدانی جریان مقاومت در منطقه با رژیم اشغالگر قدس در محور‌های مختلف، در قالب رویداد‌هایی نظیر عملیات «وعده صادق» علیه اراضی اشغالی نیز عملکرد مؤثری از خود نشان داده و مانع از داستان‌سرایی‌های یک‌طرفه جریان‌های رسانه‌ای غربی، عبری و عربی درخصوص این قبیل تحولات شده است. ازاین‎رو، پرس تی‌وی در اطلاع‌رسانی درست از روند تحولات میدانی جنگ غزه و البته تقابلات محور مقاومت با رژیم اشغالگر قدس، کنشگری مؤثری از خود نشان داده است.

ارائه چشم‌انداز‌های تحلیلی از تحولات منطقه: جدای از پوشش دقیق روند تحولاتی میدانی در یک سال اخیر که از اجرای عملیات طوفان‌الاقصی و البته آغاز جنگ غزه و افزایش تقابلات محور مقاومت با صهیونیست‌ها می‌گذرد، پرس تی‌وی با محوریت اتفاقات مختلف مطرح در یک سال اخیر و البته با استفاده از دیدگاه‌های کارشناسان و تحلیلگران گوناگون، سعی داشته تا چشم‌انداز‌های تحلیلی معناداری را نیز در رابطه با تحولات منطقه‌ای ارائه کند. در این خصوص، وبگاه شبکه پرس تی وی محل انعکاس دیدگاه‌های تحلیلگران گوناگون بوده و البته که پرس تی‌وی در قالب برنامه‌های مختلف میزبان مفسران حوزه روابط بین‌الملل و مسائل منطقه بوده و در این برنامه‌ها، روایت‌های مستقل و درخور تأملی درباره روند درگیری‌های منطقه‌ای ارائه کرده است.

به‎بیان ساده‌تر، پرس تی‌وی چه در فضای وبگاه و شبکه‌های اجتماعی خود و چه برنامه‌های تصویری‌اش، سعی کرده دیدگاه‌های کارشناسی را که روایت‌هایی معنادار را از درگیری‌های منطقه‌ای ارائه می‌کنند در دستورکار قرار دهد و آنها را به افکار عمومی منطقه و جهان منتقل کند.

به‌طور خاص، در جریان اعتراضات جامعه دانشگاهی آمریکا به جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و همدستی دولت آمریکا با این موضوع و البته سرکوب این اعتراضات توسط نیرو‌های امنیتی آمریکا، شبکه پرس تی‌وی، هم در بُعد خبری و هم تحلیلی، کنشگری فعالی را از خود به نمایش گذاشت. این در حالی است که رویداد‌های مذکور با سانسور چشمگیری از سوی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و صهیونیستی روبه‌رو شده‌اند.

فراهم کردن تریبون برای رهبران مقاومت: همچنین باید به این مورد نیز اشاره کرد که شبکه پرس تی‌وی در بحبوحه تحولات یک سال اخیر، به تریبونی مؤثر برای رهبران و چهره‌های برجسته محور مقاومت برای انعکاس دیدگاه‌هایشان تبدیل شده است. در این زمینه، مصاحبه‌ها و ارتباط‌های زنده‌ای با برخی از چهره‌های برجسته گروه‌های مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان و البته انصارالله یمن ترتیب داده و روی آنتن برده است.

مصاحبه‌هایی که بازتاب‌های درخور توجهی در شبکه‌های اجتماعی و محیط رسانه‌ای نیز داشته و پرس تی‎وی را به منبعی موثق در حوزه انعکاس دیدگاه‌های رهبران جبهه مقاومت در منطقه تبدیل کرده است.

اهمیت این جنس از کنش و رویکرد پرس تی‌وی از آن جهت است که جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و صهیونیستی همواره کوشیده‌اند تا مرجعیت رسانه‌ای و تحلیلی را در مسائل و رویداد‌های مهم به دست گیرند و روایت‌های مغرضانه خود را به خوردِ افکار عمومی‌بین‌المللی بدهند.

این در حالی است که در یک سال گذشته، رهبران مقاومت این فرصت را داشته‌اند تا با استفاده از تریبون پرس تی وی، ضمن تشریح روند درگیری‌ها در میدان‌های نبرد با دشمن صهیونیست، مواضع بحق خود را نیز به گوش مخاطبان بین‌المللی برسانند و از این رهگذر، علامت سؤال‌های بزرگی را پیش روی روایت‌های محور غربی، عبری و عربی در خصوص جنگ غزه و دیگر تحولات میدانی در منطقه بگذارند.

البته که چهره‌های اصلی جریان مقاومت از تریبون مهمی‌که از بُرد بین‌المللی گسترده‌ای نیز برخوردار باشد، بی‌بهره بوده‌اند و به‎نوعی، امپریالیسم رسانه‌ای غرب و صهیونیست‌ها، سعی در بایکوت و منزوی کردن آنها داشته‌اند. در این چارچوب، پرس تی‌وی در قالب شعار محوری خود، در نقش «صدایِ بی‌صدایان» ظاهر شده و چه در قالب جنگ غزه و چه دیگر تحولات منطقه‌ای، زمینه را برای انعکاس دقیق دیدگاه‌های رهبران جریان مقاومت و به فکر واداشتن افکار عمومی‌بین‌المللی، به‌ویژه در جهان غرب، فراهم کرده است.

 شبکه العالم

این شبکه معاونت برون‌مرزی که در حقیقت نوک پیکان اطلاع‌رسانی برای مخاطبان را برعهده دارد هم‌زمان با شروع عملیات طوفان‌الاقصی با قطع برنامه‌های ثابت و معمول خود اقدام به پخش تصاویر زنده از غزه و سایر مناطق درگیر کرد.

در روز‌های بعد نیز در قالب برنامه‌های خبری و تفسیری، مستند‌های مناسبتی و کلیپ و نماهنگ‌های حماسی با رویداد فوق همراه شد.

فهرست بلندی از برنامه‌های این شبکه شامل پخش میان‌برنامه‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری، کلیپ‌های مناسبتی و با محتوای حمایت از غزه، کلیپ «طوفان‌الاقصی»، مصاحبه و گفتگو‌های مردمی، طراحی برنامه‌ای به‌نام «طوفان المقاومت» و طراحی گرافیک و نشان‌واره خاص برای مجموعه برنامه‌هایی با این مناسبت بوده است.

همچنین طراحی و تولید برنامه‌هایی شامل برنامه‌های گفت‌وگومحور با موضوع لبنان، سوریه، عراق، یمن، کرانه باختری و غزه، تولید برنامه‌های ترکیبی رئال گرافیک با محتوای چرایی انجام دادن عملیات طوفان‌الاقصی و ماه‌شمار اقدامات جبهه مقاومت، تولید برنامه‌های گفت‌وگومحور با شخصیت‌های جبهه مقاومت، تولید مستندی از خانواده‌ای از غزه (با محتوای پرداختن به مشکلات مردم عادی در غزه بر اثر جنایات رژیم و مقاومت مردمی)، پخش برنامه «زنده غزه» از فضای عمومی غزه با حضور میهمانان مختلف، پوشش زنده مراسم مختلف و کنفرانس‌ها و همایش‌هایی که به‌مناسبت طوفان‌الاقصی برگزار شده است و نیز تولید میان‌برنامه‌های مختلف گرافیکی مرتبط با موضوع، تنها بخشی از اقدامات این شبکه معاونت برون‌مرزی بوده است.

 شبکه سحاب

شبکه «سحاب» معاونت برون‌مرزی که با هدف انسجام‌بخشی به فعالیت‌های رادیویی و وبگاه‌های معاونت راه‌اندازی شده است، متشکل از رادیو‌هایی با پخش موج کوتاه و متوسط است که در کشور‌های هم‌جوار برنامه پخش می‌کنند.

رادیو‌های پشتو، ارمنی، ترکی استانبولی، عربی، تاجیکی، قزاقی، تالشی، عبری، آذری، آران، آلمانی، روسی، هوسا، ژاپنی، چینی، ایتالیایی، بنگلا، ملایو، هندی و... در بخش‌های مختلف خبری، تفسیری و نیز تولید برنامه‌های شناور و گفت‌وگومحور اقدام به پوشش آخرین تحولات و وقایع در ارتباط با عملیات طوفان‌الاقصی و وقایع پس‎از آن طی یک سال اخیر کردند؛ برنامه‌های همچون «گزیده‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری درخصوص طوفان‌الاقصی و موضوع فلسطین»، «ویدئوکست»، «پادکست»، «برنامه‌های ماوشنوندگان»، «خبر‌های متنی»، «حدث و حوار»، «فلسطین الیوم»، «دنیا الشباب»، «عالم المرأه»، «معکم علی حواء»، «گزارش‌های خبری»، «پژواک»، «سقوط ارزش‌های انسانی در غزه»، «غزه قتلگاه خبرنگاران»، «ویژه روز غزه»، «چراغ»، «مشکات»، «قاب غمگین از غزه»، «میزگرد»، «غزه آماج حملات»، «شکاف اقتصادی» و «آفریقا امروز» از برنامه‌هایی است که در جدول پخش رادیو‌ها و سرویس‌های شبکه سحاب قرار گرفته و با اقبال مخاطبان روبه‌رو شده‌اند.

همچنین پوشش خبری و تصویر مراسم‌ها و برنامه‌های مختلف در ایران و جهان و نیز بارگذاری و به‌روزرسانی گالری عکس، ویدئو و انجام دادن مصاحبه، از اقدامات مشترک تمام رادیو‌های برون‌مرزی محسوب می‌شود.

 شبکه الکوثر

پخش مجموعه سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله، ویژه‌برنامه «طوفان‌الاقصی»، برنامه سیاسی «فلسطین الصمود»، ویژه‌برنامه «قدس لنا»، ویژه‌برنامه «قصه‌گوی فلسطین»، کلیپ‌های «ای قدس»، «جاء القدس»، «حمایت از غزه»، «سیدحسن نصراالله»، «فلسطین» و مستند‌های «سرایاء القدس» و «مقاومت» منتخبی از برنامه‌های شبکه الکوثر معاونت برون‌مرزی است.

 شبکه سحر

این شبکه پرمخاطب معاونت برون‌مرزی با پخش برنامه‌هایی به‎زبان‌های اردو، آذری، کردی، بوسنیایی و پشتو و دری، سعی وافری در اقناع و اغنای مخاطبان دارد. بیانات مقام معظم رهبری، نماهنگ‌های مناسبتی، گزارش‌های اسراء البحیصی، برنامه «شکوفه‌های زیتون»، میان‌برنامه‌های مختلف، مستند‌های مناسبتی، سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی با موضوع مقاومت و...، فصل مشترک تمام کانال‌های شبکه جهانی سحر است.

آذری سحر: برنامه‌های «میز مقاومت»، «میز فلسطین»، «میز ترکیه»، «کمپاس» و «مجله حقوق» از مهم‌ترین برنامه‌های اختصاصی این کانال برای آذری‌زبانان تمام جهان است.

اردوی سحر: علاوه‎بر اقدامات این کانال در یک سال گذشته، برنامه ترکیبی زنده خبری تحلیلی «تیتر یک»، برنامه ترکیبی زنده خبری تحلیلی «انداز جهان»، برنامه زنده ترکیبی «طوفان‌الاقصی» برنامه به‎صورت MC و با حضور کارشناسانی از هند و پاکستان به‎صورت SKP اجرا و هم‌زمان با سالگرد عملیات طوفان‌الاقصی پخش می‌شود. برنامه «هفت اکتبر» هم با اجرا در استودیوی مجازی و به‎صورت فول‌گرافیک در استودیو مجازی به ۹ محور اصلی عملیات طوفان‌الاقصی همراه با تصاویر و ویدئو‌ها می‌پردازد. همچنین، پرداختن به موضوع طوفان‌الاقصی در بخش‌های خبری کانال همراه با پخش اخبار، گزارش‌های ارسالی از دفاتر هند و پاکستان، حضور کارشناسان به‎صورت اسکایپی و پخش VC‌هایی متناسب با این موضوع در دستورکار قرار دارد.

بالکان سحر: ویژه‌برنامه‌های «درکنار فلسطین»، «قصه‌گوی قدس» و «کنار فلسطین» نیز برای بوسنیایی‌زبانان پخش می‌شود.

کردی سحر: ویژه‌برنامه‌های «القدس لنا»، «مرز‌های مقاومت» و خبر‌های سیاسی نیز برای کردزبانان سراسر جهان پخش می‌شود.

سحر افغانستان: ویژه برنامه‌های «چراغ سرخ»، «ویژه قدس»، «ویژه فلسطین» و مستند «سیاسی» نیز از برنامه‌های مختص پشتو و دری‌زبانان است.

 شبکه آی‌فیلم

این شبکه ویژه پخش فیلم و سریال معاونت برون‌مرزی نیز اقدام به پخش فیلم‌های سینمایی مناسبتی همچون «هیام»، «بازمانده»، «سرب»، «راه نجات»، «شکارچی شنبه»، «زندانی ۷۰۷»، «زخم زیتون»، سریال «عملیات اقتدار»، پویانمایی‌های «کودک و اشغالگر» کرده است. همچنین تولید و پخش برنامه‌های «فیلم‌نا» و «فیلم‌کات» هم از همین دست برنامه‌های این شبکه است.

 شبکه هیسپن تی‌وی

شبکه لاتین‌زبان معاونت برون‌مرزی نیز در همراهی با عملیات طوفان‌الاقصی در معرفی دستاورد‌ها و پیامد‌های آن، همگام با سایر شبکه‌ها و رسانه‌های معاونت برون‌مرزی در خط‎مقدم نبرد روایت‌ها حضوری پررنگ داشته است. ازجمله برنامه‌های این شبکه معاونت برون‌مرزی در طول یک سال اخیر، می‌توان به «نظرت چیه»، «صبح به‌خیر آمریکای لاتین»، «سیاه و سفید با ادواردو آرتس»، «در جست‌وجوی حقیقت»، «شیشه دارو»، «چرایی اخبار»، «اشاره»، «هشتگ»، «چندرسانه‌ای»، «نقل دوباره (رویداد‌های هفته)»، «خلاصه»، «شکاف اقتصادی»، «ویکی هیسپن»، «مسئله فلسطین»، «اسرائیل می‌گوید»، «مصاحبه اختصاصی»، «پنجره رو به فلسطین»، «ایران امروز»، «اسلام برای همه» و «فلسطین؛ محرمانه‌زدایی» اشاره کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.