سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تنها زیستی ۱۲ درصد از سالمندان شمال استان مرکزی

مدیرگروه سلامت خانواده دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: ۱۲ درصد از سالمندان شهرستان‌های ساوه و زرندیه (مناطق شمال استان مرکزی) تنها زیست هستند.

رقیه خرم روز یکشنبه در خصوص چالش‌های جامعه سالمندی اظهار کرد: هم اکنون افزایش جمعیت سالمندان نسبت به سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ که درصد جمعیت سالمندی در شهرستان‌های ساوه و زرندیه ۸.۴۱ درصد بود این آمار هم اکنون براساس اطلاعات سامانه سیب به ۱۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: براساس این اطلاعات ۱۳.۸ درصد جمعیت شهرستان زرندیه و ۹.۲ درصد جمعیت شهرستان ساوه سالمند هستند که این آمار حدود ۲ درصد از شاخص ۱۲ درصد جمعیت کشوری و سه درصد از میانگین ۱۵ درصد استان مرکزی کمتر است.

خرم اظهار کرد: بی سوادی و کم سوادی ۶۰.۱۴ درصد سالمندان، عدم توانایی آنان در استفاده از فضای مجازی و تکنولوژی‌های جدید برای بهره مندی از آموزش‌های خود مراقبتی، نامناسب بودن فضای فیزیکی اماکن عمومی برای تردد آسان این قشر،‌ نبود مراکز روزانه نگهداری سالمند از مهمترین چالش های پیش پای سالمندان در این ۲ شهرستان است.

وی افزود: هم اکنون حدود ۱۹.۳ درصد از سالمندان این شهرستان‌ها مبتلا به دیابت هستند که میانگین این بیماری در بین زنان ۲۴.۴ درصد و در بین مردان ۱۴.۸۹ درصد است.

وی خاظر نشان کرد: بر اساس سامانه سیب حدود ۳۲.۲۹ درصد سالمندان تحت پوشش دانشکده مبتلا به فشار خودن هستند که از این میان زنان ۲۰.۵ درصد و مردان ۱۱.۷۳ درصد، ۲۳.۶ درصد آنان نیز دچار چاقی و ۲۱.۷ درصد نیز مبتلا به اضافه وزن هستند.

مدیرگروه سلامت خانواده دانشکده علوم پزشکی ساوه یادآور شد: براساس سامانه سیب حدود هفت درصد از سالمندان ارزیابی شده توانایی خروج از منزل و پنج درصد توانایی انجام کارهای روزانه خود را ندارند و از طرفی ۱۲ درصد نیزتنها زیست هستند.

وی گفت: هم اکنون ۳۷ هزار نفر از جمعیت شهرستان های ساوه و زرندیه شامل ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر مرد و ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر زن به عنوان سالمند هستند که ۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر از این افراد در روستاها ساکن هستند.

خرم افزود: حفظ کرامت سالمندان، مستلزم آن است که آحاد جامعه سالمندی توام با سلامتی را تجربه کنند و تکریم این قشر، نیازمند فراهم کردن دسترسی عادلانه تمامی افراد جامعه از جمله سالمندان، به خدمات به ویژه خدمات سلامت است.
وی خاطر نشان کرد: هدف آن است که سالمند، استقلال عملکردی خود را حفظ کرده و ارتقاء دهد، به یادگیری بپردازد، رشد کند، در ایجاد و حفظ روابط اجتماعی بکوشد، در تصمیم گیری های اجتماعی نقش ایفا نماید و زندگی مولّدی را تجربه کند.

مدیرگروه سلامت خانواده دانشکده علوم پزشکی ساوه افزود: به همین منظور باید با حفظ و ارتقاء جوانی جمعیت و هم افزایی و همکاری دستگاه‌های عضو شورای ملی سالمندان به گونه ای عمل شود که تک تک افراد جامعه، فرصت تجربه یک زندگی توام با کرامت، عزت و سلامت و سالمندی سالم را بیابند.

خرم همچنین در خصوص خدمات قابل ارائه به سالمندان را در حوزه بهداشتی نیز گفت: کنترل فشارخون، کنترل دیابت، اندازه گیری وزن و قد، بررسی وضعیت تغذیه سالمند، ارائه خدمات مشاوره سلامت روان و تغذیه، ارائه مکمل های ویتامین د۳ و کلسیم بصورت رایگان و با کمک خیرین حوزه سلامت جهت تامین نیازهای سالمندان بی بضاعت و ارائه خدمات درمانی در مراکز خدمات جامع سلامت از جمله این خدمات است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.