سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الگن؛ روستایی که اهالی اش ماندند برای آبادانی کردن منطقه

در حالی که ۲۴۵ روستای کهگیلویه و بویر احمد در گذر زمان خالی از سکنه شده اند، اما اهالی روستای الگن با تکیه بر داشته هایشان در روستای خود ماندند و به عمران و آبادانی در آن پرداختند.

اهالی این روستای ۲۰۰ خانواری که در بخش چاروسای شهرستان کهگیلویه قرار دارد، با تکیه بر ظرفیت‌های گردشگری و زیست محیطی موفق شدند روستای خود را آباد کنند.
 
آنها با تاسیس تشکل مردمی به نام بنیاد الگن، اقدام به جمع آوری کمک‌های مردمی کردند و با جمع آوری ۴ میلیارد تومان اعتبار، نیاز‌های اساسی و زیرساختی روستا را به تدریج فراهم کردند.
 
اهالی الگن، با مرمت بافت قدیمی روستا، به کالبدآبادی خود روح بخشیدند و بر جاذبه گردشگری آن افزودند.
 
الگنی‌ها رمز پایداری و ماندگاری روستا را حفظ طبیعت و محیط زیست می دانند.
 
آنها بیش از هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی منطقه را قرق کرده و با تعیین چند قرقبان و محیط بان افتخاری از آن محافظت می‌کنند.
 
مردم الگن برای مراقبت بهتر از جنگل با هزینه اهالی و مجوز اداره کل حفاظت محیط زیست استان، پاسگاه محیط بانی در کوهستان ایجاد کرده اند.
 
کاشت نهال بلوط و دیگر گونه‌های جنگلی بومی از دیگر فعالیت‌های الگنی‌های طبیعت دوست است.
 
آنها با ترویج این نوع رفتار‌های زیست محیطی در فضای مجازی نگاه طبیعت دوستان را از مناطق مختلف ایران و جهان به سمت محیط زیست روستا سوق داده اند تا جایی که بسیاری از طبیعت دوستان در قالب انجمن‌ها، موسسات و ادارات دولتی برای مشارکت در احیای جنگل به الگن مسافرت می‌کنند.
 
الگنی‌ها بر این باورند که رمز پایداری سکونت در روستا، همدلی و تکیه بر داشته ها است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.