سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استفاده رژیم صهیونیستی از بمب‌های آغشته به اورانیوم در غزه و لبنان

شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی به استفاده رژیم صهیونیستی از بمب‌های آغشته به اورانیوم در غزه و لبنان و تاثیر آن بر مردم پرداخت.

خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: رنگ‌هایی که از برخی انفجار‌های ناشی از حملات اسرائیل در غزه و لنبان ساطع می‌شود و بین نارنجی و زرد هستند، نشان دهنده انفجار بمب‌های عادی نیستند بلکه بمب‌هایی هستند که مقدار زیادی اورانیوم با غنای کم در آنها وجود دارد. انفجار این بمب‌ها پیامد‌های زیادی دارند. اسرائیل از یک سال قبل از این نوع بمب در غزه استفاده کرده و از چند ماه پیش هم آن‌ها را بر سر مردم لبنان می‌ریزد. این‌ها بمب‌های ام کا ۸۴ (mk-۸۴) هستند که ۲ هزار پوند یا ۹۰۷ کیلوگرم وزن دارند.

رابرت جیمز بارسونس، روزنامه نگار متخصص در امور سلاح در خاورمیانه در این باره گفت: وقتی بمب‌های دارای اورانیوم منفجر می‌شوند رنگ‌های نارنجی تا زرد دیده می‌شود. شراره‌های اورانیوم هم به رنگ نقره‌ای از آن ساطع می‌شود. پس از آن به صورت ابری سیاه بالا می‌رود و چند ثانیه بعد شراره‌ها که با هوا ترکیب شده اند به زمین باز می‌گردند.

وی افزود: بر این اساس اورانیوم‌هایی که بر زمین می‌ریزد اثرات بسیار بدی بر محیط زیست و آب‌های زیرزمینی دارند و به صورت مستقیم عامل بیمار‌های لاعلاج در افراد می‌شود. این بمب‌ها پیش از این توسط ناتو در صربستان، افغانستان و فلوجه عراق استفاده شده بود.

 بارسونس تاکید کرد: عواقب پزشکی که از انفجار این بمب‌ها دیده ایم از سرطان خون گرفته تا تولد نوزادان ناقص الخلقه و سرطان مغز استخوان وجود دارد. در لبنان پیش از این هم از بمب اورانیومی استفاده شده بود که به همین علت سرطان خون در این کشور افزایش داشته است.

این متخصص سلاح می‌گوید اسرائیل این نوع بمب را در سال ۲۰۰۶ نیز بر مناطق مختلفی در جنوب لبنان ریخت.

خبرنگار المیادین در پایان این گزارش عنوان کرد: اسرائیل به دنبال کشتار خاموش فلسطینیان و لبنانی‌ها است. آمریکا این نوع بمب را به اسرائیل داده که به قبل از هفتم اکتبر سال گذشته باز می‌گردد. اما پس از این تاریخ هم اعطای این بمب‌ها ادامه یافته است و تعداد این بمب‌ها در اسرائیل را به ۴ هزار بمب رساند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.