سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخستین نشست شورای هماهنگی کنگره علمی امناءالرسل در قم برگزار شد

نخستین نشست شورای هماهنگی کنگره علمی «امناءالرسل» با حضور نمایندگان نهاد‌ها و مراکز علمی، فرهنگی و مذهبی در قم برگزار شد.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا اسکندری، دبیر کنگرهٔ علمی و بین‌المللی امناءالرسل، امروز شنبه چهاردهم مهرماه، با تقدیر از نهاد‌های شرکت‌کننده در برگزاری اولین کنگره، آن را موفق و حائزاهمیت دانست و اظهار کرد: با عنایت الهی و همراهی و همکاری نهاد‌های شرکت‌کننده در برگزاری کنگرهٔ اول، شاهد به ثمرنشستن برکات آن هستیم.

فصل جدیدی از تبادل فکری حوزه‌های علمیهٔ جهان تشیع

وی افزود: همان‌گونه که از ابتدا گفته شد، هدف اصلی این کنگره، ترویج و تعمیق گفتگو‌های علمی بین اندیشمندان و حوزه‌های بزرگ شیعه برای تعامل و همفکری جهت نشر آموزه‌های بلند اهل‌بیت (ع (است که در کنگرهٔ نخست با نگاه به آثار علمی و برکات وجودی اندیشمند و محقق بزرگوار، آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی الخرسان (ره)، ابعاد و زوایای علمی این عالم مجاهد در رشته‌های گوناگون و تألیف‌های متعدد، نشست‌های علمی متقن بین فضلای حوزهٔ علمیهٔ قم و نجف و نیز تألیف مقاله‌های متنوع در زمان حیات ایشان، فصل جدیدی از تبادل فکری حوزه‌های علمیهٔ تشیع در ایران و عراق و نیز دیگر کشور‌های اسلامی رقم خورد.

تأکید بزرگان حوزه بر استمرار کنگره

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسکندری در ادامه با اشاره به تأکید بزرگان حوزه و مدیریت حوزه‌های علمیه برای تداوم این حرکت نوین، خواستار ادامهٔ آن با بهره‌گیری از نقاط قوت و ضعف کنگرهٔ قبلی شد و در نشستی با مدیران نهاد‌های عضو، بر استمرار کنگره برای عالمان دینی دیگر تأکید کرد.

دبیر کنگرهٔ امناءالرسل عنوان کرد: بر این اساس امروز اولین نشست نمایندگان تام‌الاختیار نهاد‌های عضو را شاهد هستیم.

در ادامهٔ این نشست، نمایندگان نهاد‌ها با ارائهٔ ظرفیت نهاد‌های متبوع خود برای کنگرهٔ بعدی، خواستار تقسیم کار مشخص و نیز تعیین وظایف و مأموریت‌های یکدیگر به تناسب ظرفیت‌های مالی و امکانات موجود خود شدند.

آغاز جمع‌آوری آثار علما از هم‌اکنون

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه، نمایندهٔ آستان قدس رضوی، با ابراز خرسندی از موفقیت کنگره در گام اول، شخصیت‌های انتخاب‌شده برای برگزاری کنگره را مطلوب و در شأن ارزیابی کرده و افزود: خوب است به موازات برگزاری کنگره برای هرکدام از این شخصیت‌ها، نسبت به جمع‌آوری آثار شخصیت بعدی نیز اقدام شود و برگزاری کنگره برای هر شخصیتی معطل جمع‌آوری آثار علمی او نشود. هر سال یک کنگره برگزار شود.

در ادامه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله توانا، نماینده مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با اعلام آمادگی این مجمع برای تداوم همکاری با کنگرهٔ بعدی گفت: نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که فاصلهٔ کنگره‌ها بیشتر از یک سال باشد، چون شخصیت‌های علمی زیاد هستند و برای رسیدن به تبیین برکات وجودی آنان به فرصت نیازمندیم؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم هر سال یک کنگره همراه با پیش‌نشست‌های نظریه‌پردازی داشته باشیم.

آمادگی وزارت ارشاد برای همکاری

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با استقبال از استمرار این کنگرهٔ علمی و فرهنگی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفهٔ ذاتی خود می‌داند که از این‌گونه کنگره‌ها حمایت کند و همان‌گونه که در کنگرهٔ اول همراهی کردیم، در دیگر کنگره‌های مرتبط هم همراه نهاد‌های فرهنگی و دینی خواهیم بود و از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد. 

وی با عنایت به فراسازمانی بودن کنگرهٔ امناءالرسل پیشنهاد داد: در یک صورت جلسه مصوب، سهم هر نهاد از هزینه‌ها به صورت تفکیک شده و با امضای مسئول بالادستی مصوب شود، زیرا نداشتن ردیف در این‌گونه کار‌ها فرایند‌های اداری خاص خود را دارد.

رایزنی با بزرگان حوزه‌های علمیهٔ عراق

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حسون، نمایندهٔ دفتر آیت‌الله‌العظمی سیستانی نیز با تبیین حساسیت‌های حوزهٔ علمیهٔ عراق گفت: از قدیم‌الایام علمای نجف و فضلای آن و حتی حوزهٔ علمیه و بیوت مراجع تقلید نسبت به این‌گونه کنگره‌ها حساس بوده‌اند و باید به‌گونه‌ای عمل شود که نظرات بزرگان حوزهٔ نجف تأمین شود. 

وی افزود: قطعاً اصل کنگره مورداستقبال بزرگان و اعتاب مقدسه و علمای حوزه است و باید در تبیین اهداف آن گفتگو داشته باشیم تا به راه حل استفادهٔ حداکثری از محتوای کنگره برسیم.

نقش این‌گونه کنگره‌ها در تقویت وحدت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اکبر راشدی‌نیا، نمایندهٔ مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به نقش این‌گونه کنگره‌ها در تقویت وحدت و وفاق مذاهب اظهار کرد: به برکات این کنگره، دیگر مذاهب، اندیشمندان و فقهای ما را آن‌گونه که هستند، قضاوت خواهند کرد؛ بنابراین مجمع جهانی تقریب مذاهب آمادهٔ هر نوع پشتیبانی از این کنگره، حتی به موازات نشست سالانهٔ خود است.

ظرفیت‌های علمی دارالحدیث در اختیار کنگره

در ادامه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلی حسینی‌زاده، نمایندهٔ آستان مقدس عبدالعظیم حسنی (ع) با اشاره به ظرفیت‌های علمی دارالحدیث و پیشینهٔ موفق برگزاری همایش‌ها و سمینار‌های علمی شخصیت‌های علمی تشیع، آمادگی دارالحدیث را برای برگزاری کنگرهٔ امناءالرسال اعلام کرد و گفت: خوشبختانه امکانات مناسب این مرکز و نیز پژوهشگران فاضل و اندیشمند آن، راه را برای برگزاری نشست‌ها و کرسی‌های علمی همایش باز کرده است. 

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم برای بهره‌برداری نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نهاد‌های شریک، شرح وظایف پیشنهادی به مقام بالادستی مکاتبه شود.
نرم‌افزارآثار علمی کنگره را آماده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقرخوانساری، نمایندهٔ مرکز تحقیقات کامپیوتری نور نیز تصریح کرد: نرم‌افزارآثار علمی علمای مدنظر برای برگزاری کنگره را یا در دست اقدام داریم یا آمادهٔ رونمایی است؛ دراین‌خصوص آثار بیش از نودجلدی آیت‌الله‌العظمی صافی آمادهٔ رونمایی است و آثار آیت‌الله قرشی و علامه حلی و دیگربزرگان نیز دردست تدوین. مرکز نور همهٔ ظرفیت‌های خود در فضای سایبر و آی‌تی را در اختیار کنگره قرار خواهد داد. 

کنگرهٔ امناءالرسل حلقه‌های علمی تشیع را به‌هم وصل می‌کند

در ادامه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی ربانی، نمایندهٔ مرکز مدیریت حوزهٔ علمیهٔ خواهران با ارائهٔ نظرات خود دربارهٔ تأثیرگذاری اولین کنگرهٔ امناءالرسل عنوان کرد: عصر ارتباطات و سرعت خیرکنندهٔ انتقال اطلاعات، هم فرصت است و هم تهدید، حوزهٔ علمیه که همواره تهدید‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند، می‌بایست از این فرصت بیشترین بهره را ببرد. 

وی افزود: امروز همچون گذشته نیست که شخصیت‌های علمی تشیع در کنج بمانند و آثار و سلوک علمی آنان در حد شاگردان و احیاناً جمعی از مریدان محدود گردد.

نماینده مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران بیان کرد: کنگرهٔ امناءالرسل می‌تواند حلقه‌های علمی تشیع را به‌هم وصل کند و خروجی اولین کنگره (شخصیت علمی آیت‌الله موسوی الخرسان) به خوبی این امر را بر ما ثابت کرد. 

حجت‌الاسلام ربانی ادامه داد: تأثیرگذاری کنگرهٔ اول به‌گونه‌ای بود که فضلای خوش‌فکر حوزه‌های علمیه ایران و عراق، از قم و مشهد گرفته تا کربلا، نجف و کاظمین، به نوآوری‌های علمی یکدیگر پی بردند.
وی افزود: مدیر حوزه‌های علمیه، آیت‌الله اعرافی، در سفر سال گذشتهٔ خود به عراق بیان کردند، که تأثیر کنگرهٔ امناءالرسل در شناخت مناهج علمی حوزه‌های علمیه غیر قابل انکار بود و این امر باید ادامه یابد. 

غرب علمای ما را به سبک خود روایت می‌کند

در ادامه، حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری، نمایندهٔ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به‌مثابهٔ قرارگاه دیپلماسی علمی ـ فرهنگی انقلاب اسلامی، بر اساس رسالت اسلامی و انقلابی، بر آن است که اندیشه‌های ناب تشیع را در عرصهٔ بین‌الملل معرفی کند.

وی بیان کرد: حوزهٔ علمیه در عرصهٔ بین‌الملل باید علاوه بر رویکرد تبلیغی در قالب اعزام مبلّغ به اقصی‌نقاط دنیا، به رویکرد حضور دانشی در سطح جهان نیز بیندیشد و سازمان فرهنگ و ارتباطات برای این مهم، با برگزاری جایزهٔ جهانی شهید صدر به استقبال این مهم رفته است. 

نمایندهٔ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 

مهم‌ترین رسالت کنگرهٔ امناءالرسل را کمک به ترویج رویکرد دانشی دانست و عنوان کرد: امروزه مهم‌ترین گروه‌ها و انجمن‌های علمی غرب بر سیروسلوک و جایگاه علمی علمای نامدار تشیع تمرکز کرده‌اند تا آن‌گونه که می‌خواهند، شخصیت نامدار و صاحب‌سبک ما را روایت کنند. 

این مبلّغ عرصهٔ بین‌الملل افزود: غرب با تمام وجود عالمان ما را به ادبیات خود معرفی می‌کند، لذا باید هوشیار باشیم و از طریق کنگره‌هایی، چون امناءالرسل و جایزهٔ شهید صدر، حقیقت تشیع و عالمان آن را به دنیا معرفی کنیم.

امناءالرسل را در فضای مجازی بیشتر تبلیغ کنیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین امین رضا عابدی نژاد، نمایندهٔ جامعه المصطفی العالمیه نیز ضمن آمادگی این نهاد علمی، آموزشی و بین‌المللی برای همراهی با کنگره امناءالرسل گفت: شایسته است برای تبیین ابعاد این حرکت عظیم از فضای مجازی استفادهٔ بیشتری شود و نشست‌های علمیِ آن در بیشتر سکو‌های فضای مجازی منتشر یا پخش شود.


انتقال ظرفیت بی‌بدیل حوزهٔ علمیهٔ خواهران به دیگر حوزه‌ها

صدیقه شاکری، نمایندهٔ جامعه الزهرا (س) هم با اعلام استقبال پژوهشگران این مجموعه از تدوین مقاله‌ها و فراخوان‌های علمی کنگره گفت: جامعه الزهرا (س) ظرفیت خوبی برای انتقال سبک تحصیلی و پژوهشی بانوان طلبه به دیگر حوزه‌های علمیه دارد و امیدواریم در نشست‌های این کنگره، تحولات علمیِ حوزه‌های علمیهٔ خواهران را به حوزهٔ علمیهٔ نجف و دیگر کشور‌های اسلامی منتقل کنیم. 

اعضای شورای هماهنگی کنگرهٔ امناءالرسل، پس از جمع‌بندی نظر‌های نمایندگان نهادها، مقرر کردند در نشست بعدی تقسیم کار و نیز ترتیب شخصیت‌های مطرح برای کنگره مشخص شده، سپس وارد مرحلهٔ اجرای مقدمات کنگره شوند.

منبع:فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.