سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبری هفته کودک مطرح شد؛  

اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه کودکان/ باغ کیانوش اکران می‌شود

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: فیلم سینمایی باغ کیانوش در آبان ماه اکران خواهد شد و سرمایه‌گذاری بر روی کودک مهم است.  

نشست رسانه‌ای «هفته ملی کودک» با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونان کانون، سمیه سادات ابراهیمی مدیر کل حوزه روابط عمومی، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، کریمی صارمی معاون تولید کانون و مجتبی حاذق مدیر آفرینش‌های ادبی کانون در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری برگزار شد. 

باید در حوزه کودک سرمایه گذاری کنیم 

سمیه سادات ابراهیمی مدیر کل روابط عمومی کانون گفت: از سال‌های گذشته کانون پرورش فکری کودکان متولی برگزاری هفته کودک بوده است و این نشست را برگزار کردیم تا به  مسئولین اهمیت کودکی را یاد آور شویم. درباره هر نگاه استراتژیک برای آینده یک سرزمین و کشور باید در حوزه کودک سرمایه گذاری کنیم. لذا اولین موضوع مسئولین هستند که نگاه خوبی به این موضوع داشته باشند.

مدافع و پیگیر حقوق کودک و نوجوان هستیم

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون بیان کرد: در روز‌های پیش رو تقریبا سه هفته ملی داریم؛ هفته نیروی انتظامی، هفته فضا و هفته کودک. از سال گذشته درگیر سند مربوط به فعالیت‌های فضایی در حوزه کودک و نوجوان بودیم تا بتوانیم با این سند با همه افرادی که در حوزه کودک هستند تبادل داشته باشیم. روز جهانی فضا زمینه مناسبی برای این کار است. ما از سازمان فضا خواستیم تا یک روز را به مناسبت فضا و کودک قرار دهند. 

وی ادامه‌داد: یکی از آسیب‌هایی که در کشور داریم این است که ما دیدبانی برای حمایت از کارهای کودک و نوجوان نداریم یا اگر هست نقش خود را به خوبی ایفا نمی‌کند و حقوق کودکان به خوبی رعایت نمی‌شود. در حوزه کودک و نوجوان عملا ما فاقد شرایط نظارتی هستیم. 

وی افزود: ما در کانون به دنبال این هستیم تا به گونه‌ای بتوانیم مدافع و پیگیر حقوق کودک و نوجوان باشیم. این یکی از موضوعاتی است که بهتر است شما عزیزان رسانه به آن بپردازید. اهالی رسانه می‌توانند زبان کودکان باشند که در قالب نظارت و ارزیابی و گفتمان در کشور انجام دهید. ما در کشورمان هنوز نشست‌های تخصصی درباره قانونگذاری کودک و نوجوان، محصولات محتواها و... نداریم.

باید برای کودکان خود هزینه کنیم 

حامد علامتی مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: ما در روزها و هفته‌های گذشته اتفاقات مهمی را داشتیم. روز گذشته برپایی نماز جمعه با حضور رهبر معظم انقلاب را داشتیم. لذا حضور کودکان در چنین مواردی در ذهن کودکان ماندگار می‌شود و بعدها از این حضور و نماز می‌توانند به خوبی یاد کنند. 

وی ادامه داد: امسال هفته کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهر ماه برگزار خواهد شد. امسال هدف ما ایجاد رفاه برای کودکان پیش‌بینی شده و در حقیقت می‌توان گفت فلسفه روز ملی کودک همین است. در هفته‌ها و ماه‌های گذشته جلسات با نهادهای رسمی، دولتی، غیردولتی و مردمی برای پاسداشت این هفته داشتیم.

وی افزود: مشخصا در روز ملی کودک فقط به دنبال اجرای برنامه کودک نیستیم؛ هر ساعت، هر روز و هر هفته ما باید مختص به کودک باشد زیرا امروزه سرمایه گذاری بر روی کودک یک امر مهم است که در کلام رهبر معظم انقلاب مشاهده می‌کنید. 

وی بیان کرد: بر اساس گفته مقام معظم رهبری  کسی که برای کودک و نوجوان کار می‌کند اگر از خواب شب خود هم بزند باز هم ارزشمند است. 

وی تاکید کرد: امروز کودک باشد مسئله اول خانواده‌ها قرار بگیرد. ما به دنبال این هستیم که هر کسی در هر کجا که هست مسئله کودک برایش مهم باشد. توجه به حوزه کودک و نوجوان از بالاترین تا پایین ترین سطح باید در دستور کار همه قرار گیرد؛ لذا شعار هفته ملی کودک، برای کودک برای آینده است. 

علامتی عنوان کرد: جریان غزه، لبنان و فلسطین می‌تواند نشان دهد که کودک چگونه می‌تواند مرکز توجه جهان باشد. اگر می‌خواهیم روی آینده خود سرمایه‌گذاری کنیم باید برای کودکان خودمان هزینه کنیم. ما بایستی عمده سرمایه‌گذاری خود را در حوزه کودک و نوجوان انجام دهیم. این موضوع در بسیاری از کشورها هم دنبال می‌شود. 

مدیر عامل کانون پرورش فکری گفت: تماشاخانه‌های سیار ما اساسا برای مناطق کم محروم است. تصمیم داریم در هیچکدام از مراکز تهران چنین تماشاخانه‌هایی را نداشته باشیم. 

وی ادامه داد: برای کودک برای آینده شعار امسال است که باید با توجه به این شعار هر روز این موضوع را پیگیری کنیم و بتوانیم بخشی از وظایف خود را انجام داده باشیم، برخی از سازمان‌ها و نهادها به طور مستقیم با کودک و نوجوان ارتباط دارند لذا باید وظایف خود را به خوبی و درست انجام دهیم. 

وی افزود: ما دو برنامه را برای هفته کودک در نظر گرفتیم؛ اجرای برنامه‌ها برای کودک‌ و اجرای کودک درباره کودک. رونمایی از کتاب برای کودک و درباره کودک خواهیم داشت. در حوزه درباره کودک بازدید از پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور، سینما، تئاتر و... را داریم.

کانون علوم و عناوی‌های نوین رونمایی می‌شود

علامتی اعلام کرد: امروز رسما اعلام می‌کنیم که  هفته گذشته کانون علوم و فناوی‌های نوین ایران را رونمایی خواهیم کرد، ما در کنار فعالیت‌های شصت گانه‌ای که در طول سال گذشته داشتیم و ضمن اینکه فعالیت‌ها را به روز می‌کنیم چنین اقدامی هم انجام داده ایم. شما امروز با مخاطبی همراه هستید که مرز‌های امروزی را جستجو می کند، مخاطب امروز ما با مخاطب سال‌های گذشته ما فرق می‌کند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که تا امروز کانون زبان داشته در کنار خود کانون علوم فناوری‌های نوین ایران خواهد داشت. 

وی افزود: همچنین اختتامیه جشنواره کودک و نوجوان چین را در روز سه‌شنبه خواهیم داشت.  لذا نامگذاری روزهای هفته کودک به شرح زیر است: 

۱۴ مهر: برای خانوده کودکان

۱۵ مهر: برای محیط زیست کودکان و برای آینده پاک

۱۶ مهر: برای رشد و شکوفایی کشور

۱۷ مهر: برای آینده مسئولانه‌تر

۱۸ مهر: برای آینده عادلانه تر 

۱۹ مهر: برای آینده روشن‌تر

۲۰ مهر: برای رفاه کودکان برای آینده‌ای باکیفیت‌تر و آسایشی بهتر 

وی در پایان صحبت‌های خود از موفقیت فیلم در آغوش درخت و اکران در اسکار ۲۰۲۵ و از اکران فیلم سینمایی باغ کیانوش از آبان ماه سخن گفت.

تخفیف ۲۵ درصدی کالاهای کانون برای کودکان

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون بیان کرد: عروسک دارا و سارا که به صورت عروسک‌های صامت و ساکت بودند اما امروز عروسک‌های نمایشی دارا و سارا را داریم؛ این عروسک‌ها بنا دارند در صداوسیما و کانون پرورش فکری و استان‌ها به اجرای برنامه بپردازند. ان‌شاءالله پنجشنبه همین هفته حدود ساعت ۱۴ نخستین اجرای عروسک‌های دارا و سارا را در همین مکان خواهیم داشت. 

وی ادامه داد: در روزهای ۱۷ و ۱۸ هفته جاری تمامی مراکز کانون ثبت‌نام رایگان را خواهند داشت. ما در تمام مراکز کانون اجرای برنامه خواهیم داشت. در مراکز استان نمایشگاهی از فعالیت‌های کانون برگزار خواهد شد. همچنین یک سری کارگاه‌های فرهنگی هنری به صورت رایگان برگزار خواهد شد. ما در این هفته پیک امید را خواهیم داشت که در مناطق کم محروم حضور خواهد داشت. کاشت نهال، برگزاری اولین نشست علمی به صورت مجازی که برای همه خانواده‌ها در دسترس است، در این هفته سایت دیجیتون با ۲۵ درصد تخفیف کالاهای کانون را به فروش می‌رساند، به صورت ویژه احیای صد کتابخانه در مناطق محروم، بیش‌از ده عنوان کتاب علمی و مذهبی به کتابخانه‌های سراسر کشور اهدا می‌شود، تقدیر از فعالان حوزه کودک و نوجوان از استان‌ها، نشست بچه‌های دیروز و امروز در استان‌ها برگزار خواهد شد، طرح تریبون کودک و بیان دیدگاه‌ها در مراکز کانون و جلسه شورای کانون پرورش فکری که نوجوان هستند از برنامه‌های هفته کودک است‌. 

برگزاری کارگاه فیلمسازی و پادکست در هفته کودک 

کریمی صارمی مدیر آفرینش‌های هنری بیان کرد: ضمن تبریک هفته کودک، کانون برنامه‌های متعددی خواهد داشت. کارگاه فیلمسازی، کارگاه پادکست و چگونگی استفاده از برنامه های در دسترس، سفر تماشاخانه به هشت استان، یک تماشاخانه به جشنواره اصفهان خواهد رفت، مرکز تئاتر به مناطق کم برخوردار خواهد رفت، اکران فیلم‌های سینمایی در سینما دانش آموزی، اکران آنلاین هفت تئاتر اجرا شده به صورت رایگان از جمله برنامه‌های کانون برای هفته کودک است‌‌.

شایان ذکر است برنامه‌های هفته ملی کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهر با شعار برای کودک برای آینده در سراسر کشور برگزار می‌شود.  

خبرنگار: زهرا بالاور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.