سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جشنواره ملی آش در زنجان میزبان اقوام مختلف ایران

هفدهمین دوره از جشنواره ملی آش به همراه هجدهمین نمایشگاه صنایع‌ دستی تا چند روز دیگر در زنجان میزبان اقوام مختلف ایران است.

جشنواره ملی آش، قدیمی‌ترین جشنواره غذای ایران است که همه ساله در شهر زنجان برگزار می‌شود، در این جشنواره، اقوام مختلف ایرانی از نقاط مختلف کشور برای پخت آش و عرضه آن اقدام می‌کنند.

نگاهی گذرا به گذشته این رویداد نشان می‌دهد که دوره‌های اول و دوم این جشنواره در فصل بهار و اردیبهشت ماه سال‌های ۸۴ و ۸۵ در مجموعه تفریحی گاوازنگ و در فضایی باز برگزار و با استقبال گسترده مردم مواجه شد و از آن پس این اقدام فرهنگی همه ساله به جز ۲ سال کرونایی در تقوم برگزاری میراث فرهنگی زنجان قرار گرفت.

حال پس از گذشت سال‌ها طبق برنامه ریزی مسوولان قرار است هفدهمین دوره از جشنواره آش و هجدهمین نمایشگاه صنایع‌دستی از ۱۶ تا ۲۰ مهر در نمایشگاه بین المللی کاسپین زنجان برگزار شود.

بسیاری بر این باورند برگزاری چنین رخدادی در فصل پاییز مشکلات خود را دارد و برخی معتقدند برگزاری آن در فصل بهار یا تابستان نتایج بهتری را در پی دارد، موضوعی که معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان نیز بر آن تاکید کرده است.

ثبت ملی جشنواره آش ایرانی برای ارتقای کیفیت آن

مرتضی شهامی با بیان اینکه برگزاری این رخداد‌ها به ویژه جشنواره آش در فصل بهار اثرگذاری بهتری دارد، افزود: برای برگزاری هرچه مطلوب‌تر این رخداد‌ها استفاده از تجارب سال‌های گذشته اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری و میراث فرهنگی طی سال‌های گذشته، تجارب فراوانی را برای برگزاری این جشنواره‌ها کسب کرده اند، اظهار داشت: اجاره غرفه‌های جشنواره و ورود حامیان مالی بخش خصوصی می‌تواند به برگزاری بهتر نمایشگاه منجر شود.

این مسئول با بیان اینکه برندسازی این رخدادها به ویژه جشنواره آش ایرانی به میزبانی زنجان از ابعاد مختلف مهم است، ادامه داد: ثبت ملی این رخداد به تصمیم گیری‌ درخصوص برگزاری بهتر این جشنواره در سال‌های آتی کمک می کند.

شهامی با بیان اینکه از سال‌های آینده با توجه به ثبت ملی جشنواره ملی آش باید زیرساخت‌های استان برای اسکان گردشگران و مسافران تقویت شود، افزود: هدف اصلی برگزاری این رخدادهای فرهنگی جذب گردشگر و درآمدزایی برای استان است.

تبدیل جشنواره آش زنجان به برند گردشگری خوراک

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت:تبلیغ جاذبه های گردشگری و فرهنگی استان از طریق برگزاری این رویداد، ایجاد فضای مناسب اقتصادی و اشتغالزایی در زمان برپایی آن و ایجاد شور و نشاط در خانواده ها و تحرک اجتماعی از جمله اهداف برگزاری جشنواره ملی آش ایرانی است.

داوود آبیان افزود: استفاده بهینه از مواد خوراکی ارگانیک و سالم و تهیه غذای مطلوب مغذی، برندسازی در حوزه گردشگری و معرفی صنایع دستی استان ها از دیگر اهداف این رخداد فرهنگی است.

این مسوول با بیان اینکه ۲۲ رویداد گردشگری استان زنجان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسیده است، گفت: این موضوع بیانگر برند بودن استان زنجان در برگزاری جشنواره ها بوده و جشنواره آش زنجان به برند گردشگری خوراک تبدیل شده است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان به برنامه‌های اجرا شده در این جشنواره اشاره کرد و گفت: اجرای پیش رویداد، برگزاری ویژه برنامه‌های افتتاحیه و اختتامیه با حضور مهمانان و مقامات کشوری و استانی، اجرای موسیقی‌های سنتی، برگزاری مسابقه پخت آش و انتخاب آش‌های برتر توسط داوران، برگزاری برنامه‌های آیینی، نمایش شب‌های فرهنگی و برپایی نمایشگاه صنایع دستی از اهم این برنامه‌ها خواهد بود.

وی اظهار داشت: فضایی که برای جشنواره در نظر گرفته شده سه سالن در داخل نمایشگاه است که سالن شماره یک به تعداد ۴۰ غرفه ۱۲ متری، سالن شماره دو، ۱۸۰ غرفه ۹ متری صنایع دستی و سالن شماره سه، چهار غرفه ۲۴ متری خواهد بود.

کیفیت برگزاری جشنواره آش ایرانی ارتقا یابد

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان با بیات اینکه جشنواره ملی آش در این استان سال به سال بی کیفیت‌تر برگزار می شود، ادامه داد:بروز مشکلات متعدد و همچنین زمان و فضای نامناسب برگزاری جشنواره موجب شد کیفیت برگزاری این جشنواره از دوره پانزدهم به بعد رو به افول باشد درحالیکه جشنواره آش با منطقه گاوازنگ و ائل داغی شناخته شده و جذابیت زیادی برای مردم داشته است.

مهدی باقری افزود: گاوازنگ اسم کوهی مشرف بر این منطقه است که یک چشمه دارد و در فاصله سه کیلومتری شهر واقع شده است و برند منطقه ای کوهستانی بوده که با چشم اندازهای معرکه، کوه ها، طبیعت سر سبز و امکانات تفریحی و رفاهی‌ خود یکی از اصلی‌ترین مراکز تفریحی شهر زنجان به حساب می آید و برای طبیعت گردی یکی از بهترین گزینه های نزدیک به شهر محسوب می شود.

باقری با بیان اینکه هر ساله جشنواره های مختلفی در مجموعه ائل داغی برگزار می شود که از محبوب‌ترین های آنها می توان به جشنواره آش و جشنواره روستا اشاره کرد افزود: در این جشنواره ها تمرکز بر روی رسوم، آداب و فرهنگ محلی است برای همین فرصت خوبی برای آشنایی با زندگی مردم محلی زنجان و فرهنگ های قدیمی آن به شمار می رود.

وی اضافه کرد: هم اکنون در داخل این مجموعه آلاچیق های متعددی وجود دارد که برای گذران اوقات فراغت و دورهمی های خانوادگی بسیار مناسب است و وجود رستوران ها، غرفه های متعدد، پارکینگ و سرویس بهداشتی نیز وقت گذرانی در مجموعه ائل داغی را لذت بخش می کند بنابراین استفاده از این ظرفیت برای برگزاری جشنواره ملی آش بسیار مطلوب است و موجب ارتقای کیفیت برگزاری آن خواهد شد که امیدواریم در آینده مجددا مورد توجه دست اندرکاران امر قرار گیرد.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.