سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دو میلیون متقاضی نهضت ملی مسکن در انتظار تسهیلات ساخت ۵۵۰ میلیون تومانی

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: بانک‌ها باید هر چه سریعتر زمینه را برای پرداخت تسهیلات ساخت فراهم کنند تا شاهد تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نهضت ملی مسکن باشیم.

قانون جهش تولید مسکن یکی از مهم ترین قوانین در حوزه مسکن به شمار می رود که تاکنون توانسته است بخش عمده ای از مشکلات سازندگان مسکن و همچنین متقاضیان بازار مسکن را برطرف کند اما هنوز بعد از گذشت دو سال از تصویب، این قانون نتوانسته است بانک ها را به ملزم به اجرای قانون ۲۰ درصدی تسهیلات مسکن کند.

طبق قانون جهش تولید مسکن باید بانک ها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند اما همچنان شاهد آن هستیم که یک مقاومت دست جمعی از سوی تمامی بانک ها برای عدم پرداخت تسهیلات ساخت مسکن وجود دارد.

از سوی دیگر با توجه به آنکه حدود ۲میلیون واحد نهضت ملی در دست ساخت است و در شهرهای جدید استان تهران از جمله پرند، پردیس و همچنین شهرهایی مانند رباط کریم، اسلامشهر و دماوند تعداد زیادی واحد مسکونی در دست ساخت است که متاسفانه به دلیل  عدم پرداخت تسهیلات ساخت مسکن تمامی این واحدها نیمه کاره مانده است و دیگر سازندگان هم بیش از این توان ادامه دادن پروژه های نهضت ملی مسکن را ندارند و همین اقدام خود باعث شده که بخشی از پروژه ها به کندی پیش روند و از سوی دیگر متقاضیان هم نگران تکمیل واحدهای خود شوند.

در همین زمینه حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه روند ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان تهران تا چند ماه پیش با سرعت بسیار خوبی در حال اجرا بودند، گفت: متاسفانه از ابتدای سال بانک ها دیگر پرداخت تسهیلات خود را بسیار کم کردند و در ماه های اخیر اصلا تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی پرداخت نکردند. 

وی ادامه داد: سازندگان پروژه‌های نهضت ملی مسکن تاکنون از منابع داخلی خود و همچنین ادارات کل راه و شهرسازی هم از منابع داخلی خود برای تکمیل پروژه های نهضت ملی مسکن استفاده کرده‌اند اما دیگر منابع مالی رو به اتمام است و متاسفانه شاهد آن هستیم که اجرای این پروژه ها با کندی روبرو شده است.

وی اظهار کرد: اگر روند پرداخت تسهیلات ساخت به این صورت ادامه یابد دیگر سازندگان پروژه‌ها را ادامه نمی دهند. در نتیجه شاهد افزایش مدت زمان اجرای پروژه‌ها خواهیم بود که نتیجه آن جز افزایش قیمت تمام شده ساخت نخواهد بود.

او گفت: به دلیل عدم پرداخت تسهیلات ساخت مجبور شدیم به متقاضیان اعلام کنیم که آورده های خود را تکمیل کنند که این امر باعث فشار به متقاضیان شده است.

او یادآور شد: امیدواریم هرچه سریعتر زمینه برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن از سوی بانک مرکزی فراهم شود تا روند اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن با سرعت اجرا شود.

خبرنگار: محبوبه کباری 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.