سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش محصول گندم به دلیل استقبال از روش‌های نوین علمی کشاورزی

معاون مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: افزایش محصول گندم امسال به دلیل استقبال گندم‌کاران از روش‌های نوین علمی حین عملیات کاشت، داشت و برداشت بوده است.

معاون مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در هفتمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی در بخش رُخ تربت حیدریه، گفت: گواه این ادعا خرید ۵۳۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان در امسال است که این میزان پارسال ۳۷۰ هزار تن بود.
 
فرید بدیع افزود: به کارگیری دانش به روز در عرصه‌های کشاورزی این استان، ثابت کرده دیگر مولفه آب به طور مطلق و به تنهایی تاثیری در افزایش یا کاهش راندمان تولید محصولات کشاورزی ندارد. 
وی ادامه داد: اگر بخواهیم طبق تفکرات سنتی به کشت ادامه دهیم، باید دست از تولید بکشیم، چراکه خراسان رضوی که تا چند سال قبل استانی خشک و نیمه خشک بود، اکنون آرام آرام به سمت استانی تمام خشک در حرکت است.
 
این مسئول ادامه داد: دلیل این حرکت رو به خشکی، تغییر شرایط اقلیمی و بارندگی و نیز شیوه‌های غلط و به دور از دانش روز در بهره‌برداری از منابع آبی است.
 
معاون مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه چاره‌ای جز استفاده از دانش جدید و انتقال تجربیات نداریم، گفت: پارسال با وجود کاهش ۴۰ درصدی بارندگی، شاهد افزایش ۱۵ درصدی تولید محصولات کشاورزی نسبت به سال ۱۴۰۱ بوده ایم.
 
رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش رخ هم گفت: با توجه به تغییر اقلیم و محدودیت منابع آبی، لیکن هماهنگی بین بخش‌های تحقیقات و ترویج جهاد کشاورزی باعث شده گستره دانش به مزارع نفوذ یابد و با وجود محدودیت در آب، در تولید محصول به لحاظ کمی و کیفی موفق عمل کنیم.
 
سیدمحمد نجفی با اشاره به اینکه این بخش در استان از ظرفیت تولید بالای محصولات کشاورزی برخوردار بوده است، گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده در کشت‌های پاییزه و بهاره به سمت تنوع محصول و افزایش ارقام و بذور مناسب و روش‌های کشت از جمله کشت نشایی رفتیم تا حداقل آب مصرفی و حداکثر تولید را داشته باشیم. 
 
او تصریح کرد: پارسال در گندم آبی با رعایت تاریخ کشت مناسب، تراکم مناسب بذر، رقم سازگار، استفاده از کود‌های پایه و مدیریت به موقع آفات با همکاری کشاورزان و پیگیری‌های مستمر کارشناسان جهاد کشاورزی، بخش رخ با افزایش کمی و کیفی محصول همراه بوده است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.