سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:

ایجاد زیرساخت‌های بندرچابهار برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی جذابیت ایجاد کرده است

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد زیرساخت‌های بندری در بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار جذابیت خاصی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی ایجاد کرده است.

قاسم عسکری نسب اظهار کرد: در کنار مزیت موقعیتی چابهار، باید برای بهبود ۲ شاخص توسعه لجستیکی و افزایش ضریب دسترسی چابهار به شبکه بین‌المللی حمل‌ونقل، تلاش کرد.

وی با اشاره به اینکه موقعیت منحصر به فرد چابهار مزیت قابل توجهی است، اما همت و تلاش همگان باید بر مزیت رقابتی بندر چابهار باشد، افزود: بندر چابهار یک بندر اقتصادی و رقابتی در منطقه است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تأکید کرد: بخش عمده این شاخص‌ها در حوزه فعالیت‌های مدیریتی و چابک‌سازی فعالیت‌ها از طریق هم‌افزایی، هماهنگی و مشارکت تمام ارکان دولتی و بخش خصوصی امکانپذیر است. البته نباید در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های جدید در حوزه حمل‌ونقل هم غافل بود.

بندر چابهار متصل به آب‌های آزاد دنیا

وی بیان کرد: زیر ساخت‌های بندری دو تأثیر مهم بر اقتصاد کلان کشور دارند و جدای از ایجاد اشتغال مستقیم در فعالیت‌های بندری، اشتغال و رشد اقتصادی این بخش و تأثیر آن بر رشد تولید ناخالص داخلی کشور مثبت خواهد بود و تأثیر دوم آن بر زنجیرۀ تأمین کالا خواهد بود.

عسکری نسب ادامه داد: زیرساخت‌های مناسب بندری تأثیر مهمی بر قیمت تمام شده کالا خواهد داشت چرا که بخش عمده‌ای از قیمت تمام شده کالا، چه کالا‌های تولیدی و چه کالا‌های صادراتی و وارداتی، هزینه زنجیرۀ حمل‌ونقل و تأمین آن خواهد بود.

وی گفت: بندر چابهار در سواحل زیبای مَکُّران بعنوان یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی ایران و خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی در یک چهار راه جهانی قرار گرفته که می‌تواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق کشور شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات ایران با سایر کشور‌های حوزه خلیج فارس، حاشیه اقیانوس هند، کشور‌های عضو آیورا و جابجایی کالا و مسافر به کشور‌هایی نظیر آسیای میانه و افغانستان دارد.

موقعیت راهبردی بندر چابهار در بخش ترانزیت و ترانشیپ

وی تصریح کرد: بندر چابهار بعنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران و یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان محسوب می‌شود که در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی در ترانزیت، ترانشیپ و حمل ونقل کالا ایفا می‌کند و با قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شرق – غرب موقعیت مناسبی در زمینه‌های مختلف اقتصادی دارد.

عسکری نسب ادامه داد: در سال ۱۳۵۲ طرح جامع تاسیس بندر چابهار مطرح و قرارداد‌های تاسیس با پیمانکاران مربوطه امضا شد و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از طرح شامل اسکله نصب سریع و موج شکن آغاز و به انجام رسید.

وی گفت: چابهار هم اینک دارای ۲ بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری انجام داده و این بندر بهترین و کم هزینه‌ترین مسیر ترانزیت به کشور‌های آسیای میانه و افغانستان است، خاطرنشان کرد: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ (حمل و نقل دریایی) کالا دارد و ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار که پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن رسیده پذیرای کشتی‌های ۱۰۰ هزار تنی است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.