سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایجاد مراکز «هوش مصنوعی» و «رایانش با عملکرد بالا» در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

مرکز هوش مصنوعی در حوزه کشاورزی با بهره‌گیری از داده‌های وسیع در حوزه بیوتکنولوژی به همت محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایجاد شده است.

محمدرضا غفاری، مسئول راه‌اندازی پژوهشکده‌های هوش مصنوعی و کلان داده کشاورزی دلیل ورود این پژوهشگاه به حوزه هوش مصنوعی را تصمیم‌سازی برای مدیران ارشد ذکر کرد و گفت: در حال حاضر در دنیا با حجم زیادی از اطلاعات مواجهیم که این اطلاعات شامل داده‌های بین شهروندان، داده‌های ماهواره‌ای و حسگر‌ها و ... می‌شود و به عبارت دیگر با طغیانی از اطلاعات روبرو هستیم و برای اینکه بخواهیم از این اطلاعات استفاده کنیم نیاز به تکنولوژی داریم که این اطلاعات را به داده‌های قابل استفاده تبدیل کند.

وی، این تکنولوژی را فناوری هوش مصنوعی دانست و اظهار کرد: فناوری هوش مصنوعی تکنولوژی جدیدی نیست، بلکه از قبل هم وجود داشته و اکنون توسعه یافته است و نمونه ملموس آن بازی مکعب روبیکا است که هم اکنون دانشمندان با بهره‌گیری از این فناوری در مدت ۳۴ صدم ثانیه میلیون‌ها حرکت آن را پیش‌بینی می‌کنند.

غفاری با اشاره به کاربرد‌های هوش مصنوعی در حوزه کشاورزی، یکی از این کاربرد‌ها را در حوزه اصلاح نباتات عنوان کرد و یادآور شد: ما برای اینکه گیاهی را اصلاح مولکولی کنیم و قابلیتی، چون متحمل به خشکی یا شوری را در آن ایجاد کنیم، حدود ۱۰ تا ۲۰ سال زمان نیاز داریم؛ ولی اگر داده‌های مربوط به فرایند‌هایی در سال‌های گذشته از آن گیاه را جمع آوری کنیم، با ارائه آن به هوش مصنوعی می‌توانیم زمان اصلاح مولکولی آن گیاه را از ۲۰ سال به یک تا دو سال کاهش دهیم.

مسئول راه‌اندازی پژوهشکده‌های هوش مصنوعی و کلان داده کشاورزی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، یکی از چالش‌های بخش کشاورزی را تغییر اقلیم و خشکی و شوری اراضی کشاورزی ذکر کرد و ادامه داد: متاسفانه به دلیل ایجاد خشکی و شوری به خاطر شرایط تغییر اقلیم بسیاری از اراضی کشاورزی قابل استفاده نیستند و اگر محققان بخواهند بخشی از این زمین‌ها را در بخش تحقیقات احیاء کنند، ممکن است برای کشت برخی از محصولات به کیفیت لازم نرسیم و شاید بتوانیم با بهره‌گیری از هوش مصنوعی بدون‌اینکه محققی گیاهی را در مزرعه تست کند، اطلاعات موجود را کنار هم قرار دهیم و در آن صورت دیگر نیازی نیست سالیان زیادی بذری را در مزرعه بکاریم و آن را تست کنیم که آیا متحمل به خشکی و شوری است یا خیر. این حوزه‌ای است که محققان جهان در حال مطالعه آن هستند.

غفاری با اشاره به بخش‌های تحقیقاتی مختلف در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، اظهار کرد: هر کدام از بخش‌های تحقیقاتی این پژوهشگاه، بر روی محصولات خاصی مشغول تحقیق هستند و یکسری داده تولید می‌شود و ما در بحث پژوهشکده هوش مصنوعی برای ایجاد کلان داده، در مرحله اول در حال جمع‌آوری این داده‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه این داده‌ها هم اکنون در حد یک ترابایت است، اضافه کرد: ما در این پژوهشگاه در حال استانداردسازی و ذخیره‌سازی این داده‌ها هستیم و زیرساختی را ایجاد می‌کنیم که این داده‌ها قابل استفاده شوند؛ از این رو مرکزی را در پژوهشگاه تحت عنوان مرکز محاسبات پیشرفته راه اندازی کردیم.

به گفته وی این مرکز دارای سوپرکامپیوتر‌هایی است که می‌تواند داده‌های در حد ترابایت را در عرض چند ثانیه آنالیز کند که از چندین سال پیش در این پژوهشگاه ایجاد شده‌اند.

غفاری اضافه کرد: ما در حال تکمیل ابزار‌های هوش مصنوعی در این مرکز هستیم که یکی از آنها GPU است که از آن برای حوزه‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق بهره‌برداری می‌شود.

وی ایجاد مراکز HPC (رایانش با عملکرد بالا) و AI را گام دیگر این مرکز نام برد و گفت: امسال مرکز HPC (رایانش با عملکرد بالا) راه‌اندازی خواهد شد و می‌توان در تحلیل داده‌ها از آن بهره برد.

منبع: ایسنا 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.