سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون پژوهشی وزارت علوم خبر داد؛

صعود رتبه تولیدات علمی ایران در اسکوپوس از ۵۴ به ۱۵ در سال ۲۰۲۰/ علوم پایه پرچمدار است

صالحی در بزرگداشت روز ملی علوم پایه گفت: رتبه تولیدات علمی ایران در اسکوپوس از رتبه ۵۴ در سال ۱۹۹۶ به رتبه ۱۵ در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم در بزرگداشت روز ملی علوم پایه (بزرگداشت ابوریحان بیرونی) با موضوع جایگاه علوم پایه در بنیاد ملی علم ایران گفت: بزرگترین مشکل اکوسیستم کشور، درک سطوح آمادگی فناوری بوده و باید توجه داشت که سطح ۸ و ۹ برای اتصال محصولات به بازار است و در این زمینه از آنجا که مقام معظم رهبری اولویت را بر تولید بنا کردند، توجه ایشان به سطح ۸ و ۹ است. باید به این درک برسیم که تا در سطوح پایین، سرمایه‌گذاری آمادگی فناوری صورت نگیرد؛ نمی‌توانیم محصول را وارد بازار کنیم. امروز فناوری در جهان در سطوح نظامی بسیار خودنمایی می‌کند و کسانی که در سطح پایین فناوری سرمایه‌گذاری داشته باشند، موفق‌تر هستند.

مقاله‌ای با عنوان اثبات خواص مغناطیس هسته‌های اتمی از سوی ایزیدور آیزاک رابی

او افزود: ۱۲ نفر در زمینه رزونانس مغناطیسی جایزه نوبل دریافت کردند و دسترسی ما به تجهیزات MRI ناشی از این تولیدات علمی است و اگر تولیدات علمی را به جرم بحرانی نرسانیم به بازار هم نمی‌رسیم. اگر در حوزه نانو محصولی در بازار داریم ناشی از تولیدات علمی خوب بوده است. سطح آمادگی فناوری از یک تا ۹ است و تولید فناوری در سطوح یک تا ۵ در پارک‌های فناوری صورت می‌گیرد که در حال حاضر ۵۰ پارک فناوری در کشور داریم در حالی که اخیرا پاکستان اولین پارک خود را تاسیس کرده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: توسعه فناوری با سطح آمادگی ۸ و ۹ در اختیار بخش خصوصی است. رتبه تولیدات علمی ایران در اسکوپوس از رتبه ۵۴ در سال ۱۹۹۶ به رتبه ۱۵ در سال ۲۰۲۰ رسیده است و همچنین تعداد مقالات علمی ایران از سال ۲۰۰۳ تاکنون، رشد را نشان می‌دهد و اگر تولیدات علمی کشور به جرم بحرانی برسد، می‌تواند به تولید محصول نیز برسد. گفتنی است کشور چین ۳۰۰ هزار مقاله بیشتر از کشور آمریکا به چاپ رسانده است.

او بیان کرد:  سهم کل مقالات علوم پایه ایران از کل مقالات کشور در سال ۲۰۰۰ بالغ بر ۲۰‌درصد، در سال ۲۰۰۵ بالغ بر ۲۹.۹ درصد و در سال ۲۰۱۵ به ۳۲.۲ درصد رسیده است. این عدد نشان می‌دهد که علوم پایه پرچمدار است. همچنین ایران و سایر کشور‌ها در تولیدات علمی افت داشته‌اند و کشور روسیه به دلیل اعمال تحریم‌ها با افت کاهش انتشارات علمی مواجه شده است.

صالحی قرار گرفتن ۲۰ دانشگاه کشور در رتبه‌های کمتر از ۵۰۰ را از اهداف وزارت علوم دانست و اظهار کرد: هیچ دانشگاهی در جهان جزء ۱۰۰ دانشگاه برتر قرار نمی‌گیرد مگر آنکه سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری کرده باشد و با بودجه‌هایی که در اختیار ما است، نشان می‌دهد که محققان این حوزه معجزه می‌کنند. کل اعتبارات وزارت علوم ۵۵ همت معادل یک میلیارد دلار است. این میزان اعتبار در حالی است که در کنار ۱۲۹ دانشگاه، ۵۸ پارک فناوری و ۲۸ پژوهشگاه نیز وجود دارد و محققان ما جهاد و معجزه می‌کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۴ مهر ۱۴۰۳
من خودم دکترای مهندسیمو با چهار مقاله الزیویر از دانشگاه پیام نور تهران گرفتم اون چهار مقاله حداقل ۸۰ بار رفرنس داده شده است توسط محققین معروف دنیا. جوانان ما خودجوش هستن و اونایی که موندن با تمام این حداقل ها و بی توجهی ها و حتی تحقیرها بایستی ارج گذاشته بشند چون میهن پرست بودند و برای اجنبی ها کار نکردند مملکتشون و خاکشونو به رفاهیات خارج ترجیج دادن ..‌‌.
ناشناس
۰۶:۱۲ ۱۳ مهر ۱۴۰۳
جوانان ایرانی را تقویت بکنید واقعا رکوردهای جهانی علوم را یکی یکی فتح خواهند کرد
ناشناس
۰۲:۰۱ ۱۳ مهر ۱۴۰۳
هر وقت از این تولیدات علمی به نفع ملت استفاده شد و صرفا برای پر کردن رزومه دانشجو و استادش نبود آن‌وقت اطلاع‌رسانی کنید که
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۴ مهر ۱۴۰۳
بنده خودم تز دکترام از یک پروژه واقعی جمع بندی شد و بنوعی یک مسئله حل شد باید پتانسیلش رو وزارت علوم پارک های فناوری و دانشگاه ها ایجاد کنند دانشجوهای خوبی داریم ولیکن بسیاری در مسیر غلط راهنمایی می‌شوند من خودم استادی داشتم تشویق به ترجمه مقاله می‌کرد ولی در دکترا استادام واقعا مسیر صحیح را نشونم دادند ...
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۲ مهر ۱۴۰۳
دروغ است.
ناشناس
۲۱:۲۸ ۱۲ مهر ۱۴۰۳
من خودم هیات علمی دانشگاه هستم به مراتب وضعیت ما بدتر از قبل است. 1- سطج علمی دانشجویان بسیار پایین است(بعضا دانشجویان کارشناسی ارشد با منفی قبول میشوند ). 2. بودجه پژوهشی بسیار کم است. 3. هزینه شناسایی و مواد اولیه برای تحقیقات بسیار بالاست.
ناشناس
۱۹:۲۲ ۱۲ مهر ۱۴۰۳
وقتی دانشجو به اجبار استاد و استاد برای ارتقا مقاله مینویسه میشه این، هیچ دستاورد عملی و عینی هم ندارند، دنیا هم این رو فهمیده
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۴ مهر ۱۴۰۳
همه اینگونه نیستند گاهی بستر فراهم نیست