سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف یک سیاره فراخورشیدی چرخان به دور ستاره بارنارد

دانشمندان سیاره‌ای را کشف کردند که به دور نزدیک‌ترین ستاره منفرد به خورشید می‌چرخد.

ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ اروپایی (در رصدخانه پارانال واقع در بیابان آتاکاما در شمال شیلی)، یک سیاره فرا خورشیدی (سیاره‌ای که بیرون از منظومه شمسی قرار دارد و به دور یک ستاره در حال گردش است) را کشف کردند که به دور ستاره بارنارد (نزدیک‌ترین ستاره منفرد به خورشید) می‌چرخد.

در این سیاره فرا خورشیدی تازه کشف‌شده، که جرم آن حداقل نیمی از جرم زهره است، طول یک سال فقط کمی بیش از سه روز در زمین است.

ستاره بارنارد که در فاصله شش سال نوری از زمین قرار دارد، دومین منظومه ستاره‌ای نزدیک (بعد از سیستم ستاره‌ای آلفا قنطورس که متشکل از سه ستاره است) و نزدیک‌ترین ستاره منفرد به زمین است. این ستاره به دلیل نزدیکی به زمین، هدف اصلی جست‌وجوی ستاره‌شناسان برای یافتن سیارات فرا خورشیدی مشابه زمین است. تا قبل از این، اثبات نشده بود که هیچ سیاره‌ای به دور ستاره بارنارد بچرخد.

کشف این سیاره فرا خورشیدی جدید نتیجه مشاهدات صورت‌گرفته با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ اروپایی در پنج سال گذشته است.

سیگنال این سیاره فرا خورشیدی به وسیله ابزار اسپرسو (ESPRESSO) تلسکوپ بسیار بزرگ شناسایی شد و ستاره‌شناسان توانستند آن را با داده‌های سایر ابزار‌ها تأیید کنند.

جونای گونزالِس هِرناندِز (Jonay González Hernández) از پژوهشگران مؤسسه اخترفیزیک کاناریاس در اسپانیا می‌گوید: همیشه مطمئن بودیم که می‌توانیم چیزی پیدا کنیم؛ حتی اگر زیاد طول بکشد.

گروه بین‌المللی ستاره‌شناسان به دنبال سیگنال‌هایی از سیاره‌های فرا خورشیدی احتمالی در منطقه سکونت‌پذیر یا معتدل ستاره بارنارد (محدوده‌ای که ممکن است آب مایع در سطح سیاره وجود داشته باشد) بودند.

سیاره فرا خورشیدی تازه کشف‌شده بارنارد بی (Barnard b) نامیده می‌شود و نزدیکی آن به ستاره بارنارد بیست برابر بیشتر از نزدیکی عطارد به خورشید است. این سیاره فرا خورشیدی هر ۳.۱۵ روز یک بار به دور ستاره خود می‌چرخد و دمای سطح آن در حدود ۱۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.