سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

علائمی که نشان از افسردگی زنان دارد

اختلالات اشتها یکی از علائم شایع افسردگی در زنان است به گونه‌ای که ممکن است فرد تمایل شدید به خوردن غذا به صورت عصبی پیدا کند، یا اشتهایش نسبت به غذا کم شود.

افسردگی از جمله اختلالات روانی شایع در جوامع امروزی است، که ممکن است در هر سنی گریبان‌گیر فرد شود. اختلالی که حتی در کودکان نیز مشاهده شده است. مطالعات نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان مستعد این اختلال هستند، و این بیماری در آنها دو برابر مردان است. دلایل مختلفی، چون تغییرات هورمونی، اتفاقات یا رویداد‌های مختلف زندگی، مشکلات سلامتی، ژنتیک، بارداری، تغییرات فصلی، مشکلات اقتصادی و مواردی از این دست می‌توانند در ایجاد افسردگی در زنان بسیار موثر باشند. افسردگی در زنان علائمی دارد، که باعث ایجاد برخی از احساسات منفی در آنها می‌شود، شناخت این علائم می‌تواند در درمان افسردگی در زنان کمک کننده باشد.

در ادامه سعی شده است به مهم‌ترین علائم رایج افسردگی در زنان پرداخته شود.

 حس ناامیدی و پوچی

در این حالت فرد فکر می‌کند که موفقیت‌هایی را که در زندگی به دنبال آن بوده است، را بدست نیاورده و آینده برای او مبهم است. ممکن است فرد دچار روزمرگی شده و علاقه‌ای به کار‌های روزانه یا همسر یا فرزندانش نداشته باشد. در حس پوچی مداوم، فرد به این نتیجه می‌رسد که حالت بهتری برای او ایجاد نخواهد شد و هیچ کس قادر نیست که شرایط بهتری برای او ایجاد کند.

غم و اندوه عمیق

در این حالت فرد در درون خود دچار اندوهی می‌شود که انگار چیزی نمی‌تواند باعث خوشحالی‌اش شود. دیگر فعالیت‌های اجتماعی یا حتی تفریحاتی که قبلا برایش لذت بخش بود، دیگر اهمیتی برایش نخواهد داشت.

کاهش تمرکز و حواس‌پرتی

شاید یکی دیگر از علائمی که ممکن است در برخی زنان افسرده خودنمایی کند، کاهش تمرکز و حواس‌پرتی آنهاست. به یاد آوردن برخی موضوعات، فراموش کردن جای وسایل یا جا گذاشتن آنها می‌تواند نمونه‌هایی از این عدم تمرکز باشد.

بی‌اشت‌هایی و پرخوری

اختلالات اشتها یکی از علائم شایع افسردگی در زنان است. در این حالت ذائقه فرد مبتلا تغییر می‌کند، به گونه‌ای که ممکن است تمایل شدید به خوردن غذا به صورت عصبی پیدا کند، که منجر به چاقی می‌شود یا اشتهایش نسبت به غذا کم شده و دچار کاهش وزن می‌شود.

عدم کنترل احساسات و اضطراب شدید

احساس ناامیدی و کلافگی که به فرد دست می‌دهد باعث می‌شود کنترلی روی رفتار‌های خود نداشته باشد و به سرعت بر سر کوچک‌ترین مسائل تحریک شود و نتواند خشم خود را کنترل کند. یا ممکن است بی‌دلیل شروع به گریه کند. همچنین این افراد نسبت به رفتار‌های دیگران بسیار حساس می‌شوند. وقتی زنان دچار افسردگی می‌شوند، دائماً درگیر اضطراب و آشفتگی هستند و سرکوب این احساسات برایشان دشوار می‌شود.

حس گناه

شاید بتوان گفت بسیاری از علائم افسردگی که به زنان دست می‌دهد ناشی از احساس گناهی است که می‌کنند. این روحیه در زنان باعث می‌شود که آنها به خاطر هر چیز کوچکی خود را مقصر دانسته و شروع به سرزنش خود کنند.

کاهش سطح انرژی و خستگی

احساس خستگی و نداشتن انرژی نشانه دیگری از افسردگی در زنان است. این نشانه بیشتر مربوط به افسردگی فصلی است. در این حالت عملکرد فیزیکی فرد به کندی پیش می‌رود.

تغییر الگوی خواب

از علائم شایع دیگری که معمولا در زنان افسرده بیشتر شایع است، پرخوابی است. افسردگی باعث می‌شود آنها انگیزه‌ای برای خارج شدن از رختخواب نداشته باشند. در برخی از موارد ممکن است، این نشانه در برخی از زنان برعکس این حالت اتفاق بیافتد یعنی دچار کم خوابی شوند که البته این موضوع نادرتر است.

بدبین بودن نسبت به تمام مسائل

افسردگی باعث می‌شود که اعتماد فرد نسبت به دیگران کم شود به طوری که آنها به هر چیز و هر کسی شک داشته باشند و به سختی اعتماد کنند.

تشدید افکار مربوط به مرگ

 یکی از علائم نگران کننده افسردگی شدید این است که انگیزه خودکشی در این افراد بیشتر می‌شود. به طوری که فرد در ذهن خود درگیر افکار خودکشی می‌شود.

سخن آخر

ممکن است علائم گفته شده در بسیاری زنان در برهه‌های مختلف زندگی دیده شوند، اما اگر تعدادی از این علائم را در کنار هم داشتید، به این موضوع فکر کنید که می‌تواند نشانه‌هایی از افسردگی در شما باشد. بانوانی که در خود اینچنین شرایطی را احساس می‌کنند حتما و در اولین فرصت باید به پزشک مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

برچسب ها: افسردگی ، سبک زندگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.