سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فشار مالیاتی باید بر مودیان خرد جامعه کاهش یابد

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: باید بر اساس عدالت مالیاتی فشار از مودیان خرد جامعه کاسته شده و از شرکت های بزرگ اقتصادی دریافت شود.

 عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد و دارایی در مراسم اجلاس سراسری مدیران مالیاتی کشور  با بیان اینکه با همت همکاران سازمان امور مالیاتی کشور  شاهد رشد درآمدهای مالیاتی کشور طی ۶ماه ابتدای سال بوده ایم گفت: وضعیت کشور در ۶ماه گذشته با ثبات نبود و البته در بودجه  مواردی وجود داشت و  احکامی از مالیات حذف شد اما  با شناسایی مودیان و مبارزه با فرارهای مالیاتی  و وصول کردن احکامی که برای ما دیده شده این درآمدهای مالیاتی را محقق کنیم.

همتی اظهار کرد: امسال باید  ۱۲۵۰ همت مالیات جذب کنیم چراکه  حقوق بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد از کل  کارمندان کشور از طریق این بخش تامین می شود بنابراین توجه به حوزه مالیاتی کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در حال حاضر بودجه درآمدهای نفتی پایین است بنابراین  انتظار داریم  شرایط اخذ مالیات از فرارهای مالیاتی افزایش یابد.

وزیر اقتصاد و دارایی کشوربا بیان اینکه اخذ مالیات موتور تامین مالی کشور است گفت: سازمان امور مالیاتی کشور باید ظرف یک ماه آینده گزارشی از عملکرد سازمان امور مالیاتی دهند که سند تحول مجموعه باشد  وباید در قالب یک سند تحول پیشنهاد شود‌.

همتی بیان کرد: در بخشنامه ای که از سوی رئیس جمهور ارائه شده بر حسابرسی سیستم  تاکید بسیار زیادی وجود دارد بر کاهش مداخلات انسانی در این بخش تاکید شده است.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه باید فشار مالیاتی بر حوزه مودیان مالیاتی خرد کاهش یابد گفت: ۷۳ درصد  مشمول مشاغل مشمول تبصره ۱۰۰ می شود و مالیات آنها صفر بوده و ۹۰ درصد از مشاغل هم مالیات آنها زیر ۲۰ میلیون تومان بوده‌است بنابراین تمرکز باید  بر عادلانه بودن مالیات باشد و نباید اجازه دهیم که شرکت های بزرگ مالیاتی فرار مالیاتی داشته باشتد

او گفت: حاکمیت باید کمک کند مالیات ستانی از حقوق بگیران  ثابت کاهش یابد

همتی: فشار مالیاتی از دهک‌های پایین برداشته شود

وزیراقتصاد گفت: نمی‌شود 8 دهک روز به روز وضعشان بدتر شود و 20 درصد وضعشان بهتر شود و در عین حال ما فشار مالیاتی را بر 8 دهک بیاوریم. باید فشار از اقشار پایین برداشته شود و در عین حال تمرکز سازمان امور مالیاتی بر دانه درشت‌ها و ظرفیت‌های جدید گذاشته شود.

وی  با بیان اینکه حمایت مالیاتی از اقشار پایین مساله مهمی است گفت: از سوی دیگر باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود. در زمانی که کنترل ریال را انجام می دادیم اشخاصی بودند که هویتشان مشخص نبود و بعضا هویت اجاره‌ای داشتند که باید اطلاعات این افراد به صورت آنلاین دریافت شود.

وزیر امور اقتصادی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی قصد ندارد اطلاعات بانکی مردم را فاش کند گفت: کارها باید به صورت سیستمی انجام شود و نگرانی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: باید در مسیر عدالت مالیاتی حرکت کنیم  وقتی ۵۰میلیارد مالیات مشمول یک نفر می شود و سه سال بعد پرداخت می کند با توجه به تورم، ارزش این 50 میلیارد تومان کاهش می یابد. بنابراین  باید  سازمان امور مالیاتی در دریافت مالیات باید به‌موقع عمل کند.

همتی  با بیان اینکه  ۸ دهک  جامعه روز به روز وضعشان بدتر شود  گفت: چرا باید وضع ۲۰ درصد  جامعه  بهتر شود و در عین حال  فشار مالیاتی را بر ۸ دهک جامعه وارد شود.

وی با بیان اینکه باید حکمرانی داده به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی ایجاد شود گفت: مهمترین برنامه بنده در دولت چهاردهم ایجاد حکمرانی داده است و باید از این فرصت تاریخی همراهی و همدلی رییس جمهور استفاده کنیم.

او گفت: اگر این کار را انجام دهیم در کنترل تورم، نرخ ارز، توسعه و واقعی کردن تامین بودجه به ما کمک می کند. همه اینها وابسته به این است که ما مالیات ۱۶۹ مکرر را اجرایی کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه  گردش مالی در بسیاری از بخش های  کشور  بالا است بیان کرد: سهم مالیات نسبت به تولید ناخالص داخلی خیلی پایین است؛ در حالی که قرار بود بالا برود اما کاهش پیدا کرد. 

وی گفت: بنابراین  باید پیشنهاد شد که سالیانه یک درصد این رقم افزایش یابد و بتوانیم در یک فرآیند بلندمدت این رقم را به ۱۰درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه به طور معمول در شرایط کنونی فله‌ای یارانه پرداخت می‌کنیم گفت: این سیاست ضعیفی است. این پایگاه اطلاعاتی بر اساس ماده ۱۶۹  مکرر قانون مالیات‌های  مستقیم می تواند بر اساس داده‌های عملیاتی به ما کمک کند. 

خبرنگار:محبوبه کباری 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.