سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر علوم:

یک هزار دانشجو بورسیه صنایع کشور شدند

صالحی گفت: به منظور فارغ التحصیلی دانشجویان دارای مهارت مرتبط با صنایع از سال گذشته یک هزار دانشجو در سطح کشور بورسیه صنایع شدند.

پیمان صالحی روز سه‌شنبه در حاشیه جلسه دیدار با شرکت‌های دانش بنیان لرستان در جمع خبرنگاران بیان کرد: براساس قانون ماده ۱۳ هر شرکت دولتی و خصوصی در صورت انعقاد قرارداد با دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان به اندازه مبلغ قرارداد از میزان مالیات آنها کسر خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۵۵۰ شرکت در سطح کشور از ظرفیت این قانون استفاده کرده اند؛ افزود: ظرفیت این قانون بسیار گسترده و در قانون بودجه ۱۴۰۳ پیش بینی شده است درآمد دولت از مالیات یک هزار و ۲۹۰ همت باشد و اگر یک درصد این رقم به سمت مشوق مالیاتی سوق داد شود؛ حدود ۱۲ همت خواهد بود؛ بنابراین سرمایه گذاری در حوزه پژوهش و فناوری نه تنها هزینه نیست؛ بلکه سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به ظرفیت دانشگاه‌ها برای پرورش دانشجویان دارای مهارت ادامه داد: دانشجویان ایرانی در بالاترین سطوح مراکز علمی تحقیاتی و تولیدی در سطح دنیا جذب می‌شوند و این بیانگر مهارت این دانشجویان است.

صالحی عنوان کرد: در حوزه اشتغال همواره تخصص‌های مهارتی در صنایع مختلف مورد نیاز است و هیچ دانشگاهی نمی‌تواند دانشجویان دارای مهارت در تمام حوزه‌ها را پرورش دهد.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌ها در تمام دنیا دوره‌های مهارتی و مکمل برای دانشجویان درحوزه صنایع برگزار می‌کنند.

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری افزود: از سال گذشته بورسیه دانشگاه صنعت در سطح دانشگاه‌های استان راه اندازی شده و در دفترچه کنکور سراسری نام شرکت و تعداد بورسیه‌ها در دفترچه کنکور ثبت شده است.

صالحی اظهار داشت: در این راستا دانشجویان فارغ التحصیل در بورس دانشگاه صنعت که از پارسال حدود یک هزار نفر بورسیه شده اند ۳۰ واحداز واحد‌های دروس دوره کارشناسی این دانشجویان در اختیار صنعت مربوطه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه این اقدام برای اشتغال دانشجویان بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ ادامه داد: این ۳۰ واحد آموزشی کمک می‌کند که نیاز‌های صنعت در حوزه تخصصی برطرف شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری عنوان کرد: در قانون برنامه هفتم توسعه تمام دانشگاه‌ها با همکاری سازمان برنامه و بودجه ۱۵ درصد ازبودجه دانشگاه‌ها را باید به حوزه پژوهش اختصاص دهند و پنج سال الزام اجرای این قانون وجود دارد که متاسفانه تاکنون بسیار کمتر از این رقم هزینه شده است.

صالحی افزود: بطور متوسط پنج درصد متوسط هزینه پژوهش از کل بودجه بوده است.

برچسب ها: دانشجویان ، لرستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.