استان کرمانشاه در حوزه گنجینههای با ارزش میراث فرهنگی جهان حرف زیادی برای گفتن دارد چرا که پایگاه بسیاری از اولینهای میراث فرهنگی بشر محسوب میشود، اما آنگونه که باید نتوانسته در جذب گردشگر موفق باشد و در این بین نبود بسیاری از امکانات رفاهی و تفریحی سهم به سزایی در ماندگاری کم گردشگر در این استان دارد.
همین چند روز پیش بود که از سنگ نوشته مرزی مردوک آپال آیدین در کرمانشاه رونمایی شد، میراث ارزشمندی که نشان میدهد شهر سرپلذهاب کرمانشاه ۱۱۶۰ سال قبل از میلاد مسیج منطقه مرزی مهمی در ایران باستان محسوب میشده و باستان شناسان این منطقه را دروازه تجارت بین غرب و شرق دانسته اند.
جالبتر آنکه به گفته کارشناسان میراث فرهنگی زمانی که خط و کتابت در جهان رایج نبوده مردمان کرمانشاه خط و کتابت داشته اند.
دیدن همین یک قطعه سنگ میتواند جاذب گردشگران و علاقمندان به تاریخ باشد و کرمانشاه از اینگونه آثار ارزشمند کم ندارد، اما دریغ که استان از یک موزه مدرن میراث فرهنگی بی بهره است.
کتبیبه تاریخی بیستون که آوازه آن جهانی است تازه بعد از سالها مشکل روشنایی محوطه اش برطرف شده، اما باید پرسید که آیا امکانات رفاهی و تفریحی هم برای گردشگران در آنجا در نظر گرفته شده است؟
برپایه آمارهای رسمی چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، سه اثر ثبت شده جهانی و دهها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیدهاند، حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است، اما موضوع مهم در بحث گردشگری ماندگاری گردشگران است اینکه آیا جاذبههای گردشگری و میراث فرهنگی کرمانشاه میتواند گردشگر را چند روزی در این استان ماندگار کند؟
بیستون و تاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سرابهای نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت و آبشار پیران از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است که متولیان امر باید برای معرفی این جاذبهها و ماندگاری گردشگران برنامه ریزی کنند.
در استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت اکنون ۲۶ هتل، پنج هتل آپارتمان، ۲۰ میهمانپذیر، ۱۸ مجتمع خدمات رفاهی و ۴۴ اقامتگاه بوم گردی فعال است که این تعداد نیز باتوجه به گردشگر پذیربودن استان جا دارد که بیشتر شود و به ماندگاری گردشگران نیز کمک میکند.
ماندگاری گردشگر از این جهت حائز اهمیت است که علاوه بر تاثیرات فرهنگی و اجتماعی از منظر اقتصادی برای کرمانشاهیان درآمد پایدار و مشاغل جدید ایجاد میکند.
توجه به زیرساختهایی مانند شهربازی، تله کابین، سورتمه، پل معلق، موزههای مدرن، اقامتگاه مناسب و حتی سرویسهای بهداشتی مرتب و تمیز در جذب و ماندگاری گردشگاران بسیار موثر هستند موضوعی که در برخی از استانها به ایجاد آنها توجه شده است.
میتوان گفت کرمانشاه بسیاری از شاخصهای لازم برای ماندگاری گردشگر را ندارد و زمان اقامت گردشگران در این استان کوتاه است موضوعی که حتی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کرمانشاه هم به آن اذعان دارد.
هنوز بعد از سالها در کرمانشاه نه خبری از تله کابین است و نه شهربازی مدرن، البته فراهم کردن تمام این امکانات فقط برعهده میراث فرهنگی نیست و یک همت جمعی در ایجاد زیرساختهای مورد نیاز را میطلبد که باید سایر ارگانها مانند استانداری و شهرداریها پای کار بیایند.
جاذبههای گردشگری که در کرمانشاه وجود دارد از معبد آناهیتا در کنگاور گرفته تا بیستون، تاق بستان، غار قوری قلعه و ... اگر در هر کشور پیشرفته یا حتی استان به نسبت توسعه یافتهتر ایران میبود قطعا آمار گردشگران از اینی که هست بسیار فراتر میرفت و خود این جاذبهها به تنهایی باعث تحول اقتصادی در منطقه میشد.
باید امیدوار ماند که روزی فرودگاه و راه آهن کرمانشاه در تراز و جایگاه واقعی خود قرار گیرد تا در کنار زیرساختهای تفریحی و رفاهی مناسب پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بیشتری باشد؛ البته از پایانه مسافربری سخنی به میان نمیآوریم چرا که در توصیف آن همین بس که فاقد نمازخانه و سرویس بهداشتی مناسب است و بیشتر شبیه یک گاراژ است.
اما موضوع دیگر معرفی جاذبهها و گنیجینههای میراث فرهنگی کرمانشاه است، در اینجا هم این سوال مطرح میشود که آیا کرمانشاه را به شکل بایسته و شایسته در داخل و خارج از کشور معرفی کرده ایم؟
شاید تنها خبر خوب که امیدواریم عملی شود این است که میراث فرهنگی استان قصد دارد با همکاری پارک علم و فناوری و جهاد دانشگاهی، کرمانشاه را به گونهای دقیق و علمی معرفی کند، البته اگر برای این کار از نظر اعتباری با مشکل مواجه نشود.
به عنوان خبرنگاری که در جلسات مختلف حضور داشته و مسائل استان را تعقیب میکند، دیگر ارگانی که سعی کرده ظرفیتها و استعدادهای استان کرمانشاه را علمی و به زبان انگلیسی معرفی کند اتاق بازرگانی بوده است.
امید میرود روابط عمومی ارگانهای مختلف کرمانشاه در معرفی جامع جاذبهها و ظرفیتهای گردشگری استان برای مخاطبان خودشان پای کار بیایند تا شاهد رونق گردشگری در استان باشیم موضوعی که قطعا پای سرمایه گذاران را هم به منطقه باز خواهد کرد.
ایجاد جاذبه خرید ارزان با رونق گرفتن منطقه آزاد تجاری قصرشیرین دیگر موضوعی است که نباید از آن غافل بود موضوعی که به عنوان مثال آن را در منطقه آزاد انزلی میبینیم و امید میرود روزی در کرمانشاه مراکز بزرگ و مدرن خرید ساخته شود.
رونق گرفتن رویدادهای مختلف فرهنگی و گردشگری دیگر موضوعی است که باید به آن اشاره کرد، همین چند روز پیش بود که جشنواره بین المللی شاهنامه خوانی به همت شهرداری کرمانشاه برگزار شد، اما به نظر میرسد آنگونه که باید در فضای رسانهای انعکاس پیدا نکرد؛ به نظر میرسد متولیان امور پیوست فرهنگی - رسانهای را باید برای اینگونه کارها پیش بینی کرده و با رسانهها ارتباط بهتر و منسجم تری داشته باشند.
این موضوع نشان میدهد که اگر قرار است رویدادی فرهنگی در استان برنامه ریزی شود رسانهها و حتی فعالان فضای مجازی پای کار باشند و به فعالیت آنها در این رویدادها توجه ویژه شود، اما متاسفانه فعالیت جشنواره به گونهای بود که گویی در سکوت خبری برگزار شد.
اطلاع رسانی ناقص دستگاههای استان کرمانشاه در برگزاری رویدادهای اینچنینی موضوع مهمی است که باید در آن تجدید نظر اساسی کرد مضافا اینکه شورای روابط عمومیهای استان کرمانشاه نیز از رخوت خارج شود.
بازتعریف رویدادهایی مانند جشن انار پاوه و جشن لیمو در قصرشیرین و برنامه ریزی بهتر برای برگزاری آنها ضروری به نظر میرسد و امیدواریم امسال شاهد برگزاری رویداد بین المللی جشن نوروز در کرمانشاه آنگونه که مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان وعده داد، باشیم.
واقعیت آن است که تمام این مسائل منوط به نگاه مثبت مسوولان استان به ورود گردشگر است که این موضوع را فرصتی مغتنم برای توسعه و رونق اقتصادی کرمانشاه ببینند.
حتی رویدادی مانند پیاده روی اربعین باز هم فرصت مناسبی برای ماندگاری زائران و استفاده از امکانات رفاهی و گردشگری و جاذبههای میراث فرهنگی این استان میتواند باشد نه اینکه فقط شاهد عبور زوار از کرمانشاه باشیم.
در مجموع باید تلاش کرد با بهره مندی از ابزارهای مختلف استان کرمانشاه از "معبر" به "مقصد" گردشگری تبدیل شود.
منبع:ایرنا