سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرخ‌زاده:

دستگاه‌های خدمات‌رسان به تعهدات خود در قبال عشایر عمل کنند

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس از جامعه غیور عشایر به عنوان ذخائر ارزشمند انقلاب اسلامی یاد کرد و خواستار عمل به تعهدات دستگاه‌های خدمات‌رسان در قبال عشایر شد.

محمد فرخ‌زاده با محکوم کردن جنایات گسترده رژیم منحوس صهیونیستی گفت: خون پاک سید مقاومت و تمامی شهدا زمینه‌ساز زوال همیشگی رژیم اشغالگر قدس خواهد بود.

او با اشاره به نقش ارزنده جامعه عشایری در تحقق شعار سال گفت: عشایر با نقش‌آفرینی موثر در عرصه تولید، جایگاه ارزشمندی در تامین امنیت غذایی و حراست از اراضی استان و کشور داشته و در بزنگاه‌های مهم یار و یاور انقلاب بوده‌اند.

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس با اشاره به گستردگی جمعیت عشایر در پهنه استان افزود: جامعه عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر در ۱۲۴۰ استقرارگاه سکنی گزیدند و به صورت مسستقیم از تغییرات محیطی، طبیعی و اقلیمی متاثر می‌شوند.

فرخ‌زاده با اشاره به اهمیت پرداختن به نیاز‌ها و مطالبات جامعه عشایری گفت: سومین جامعه انسانی استان فارس متعلق به عشایر است و با تولیدات صنایع دستی و پرورش دام نقش ارزنده‌ای در پویایی اقتصادی استان ایفا می‌کنند.

او با اشاره به نقش شایسته بانوان در جامعه عشایری گفت: نیمی از تولیدات عشایر به همت زنان ایل تامین می‌شود و تاکنون ۸۶ صندوق اعتباری با ۲۵۰۰ عضو در سطح استان برای بانوان عشایر تشکیل شده است.

به گفته معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس، بر اساس نتایج سرشماری ثبتی حدود ۱۰ درصد از سرپرستان خانوار‌های عشایری را زنان تشکیل می‌دهند.

فرخ‌زاده، تنوع‌بخشی به اشتغال عشایر را ضروری ارزیابی کرد و افزود: مطالعات پژوهشی متعددی پیرامون پتانسیل‌های جامعه عشایری، مکان‌یابی و تحلیل فضایی طرح‌های گردشگری و بومگردی صورت گرفته که نقش مثبتی در شکوفایی اقتصاد عشایر ایفا می‌کند.

او از راه‌اندازی میز‌های گردشگری، بومگردی و صنایع دستی برای بارورسازی اقتصاد عشایر خبر داد و افزود: معرفی بیش از ۱۰۰ نفر از متقاضیان طرح‌های بوگردی و گردشگری عشایری به اداره‌کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان جهت صدور مجوز‌های قانونی و عملیاتی شدن فعالیت ۲۰ طرح گردشگری عشایری در سطح استان از سال ۱۳۹۶ تاکنون انجام شده است.

فرخ‌زاده از پیگیری جهت تصویب ایل راه عشایری شهر شیراز در نقشه جامع از طریق شورای اسلامی شهر و شورای برنامه‌ریزی استان با رویکرد گردشگری و بومگردی عشایری خبر داد و راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم محصولات عشایری و تبادل فرهنگی و اجتماعی را گامی مهم برای شناسایی ظرفیت‌های عشایر برشمرد.

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس در بخش دیگری از سخنانش افزود: آزادراه شیرازـ اصفهان بر مسیر سنتی ایل راه عشایری احداث شده و این مسیر همچنان به عنوان ایل راه مورد تردد قرار دارد. به همین دلیل پیشنهادات مربوط به اشتغالزایی و درآمدزایی عشایر از این مسیر استراتژیک به متولیان امر ارائه شده است.

او، ظرفیت عشایر سرفراز در حوزه گردشگری را بی نظیر توصیف کرد و افزود: طی سه سال اخیر با راه‌اندازی کمپین ۶۰-۳۰ و در قالب ستاد تسهیلات سفر‌های نوروزی توجه ویژه‌ای نسبت به برپایی سیاه چادر‌های عشایری با رویکرد گردشگری و آشنایی مهمانان نوروزی با فرهنگ و اداب عشایری شده است.

فرخ‌زاده این اقدامات را موثر ارزیابی کرد و افزود: فارس در زمینه بومگردی و گردشگری طبیعی و در میان استان‌های کشور سرآمد است و رتبه‌های متعددی را کسب کرده است.

به گفته معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس، نظام‌مند شدن ساختار‌های بومگردی و گردشگری عشایری نقش ارزنده‌ای در اقتصاد پایدار و اشتغالزایی عشایر ایفا می‌کند.

او در بخش دیگری از سخنانش با تشریح اقدامات حمایتی افزود: طی ۳ سال اخیر تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی از محل جز ۳ بند ب تبصره ۱۶ و ۱۸ و ۲ قانون‌های بودجه با حمایت ویژه استاندار مردمی فارس به عشایر اختصاص داده شده و تاکنون ۱۵۸ فقره تسهیلات اشتغالزایی، صنایع دستی و گردشگری عشایری با اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان پرداخت شده است.

فرخ‌زاده با تقدیر از اداره‌کل امور عشایر، فعالین گردشگری عشایری، کارآفرینان عشایری و نخبگان و مرزبانان و تمامی صنوف محل فعالیت عشایر، از اختصاص ۱۰ درصد از محل تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی به جامعه عشایر برای رونق بومگردی و گردشگری عشایری خبر داد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.