سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بابک خواجه پاشا:

چهارده هزار کودک شهید؛ شرم از انسانیت و سکوت جهان

فیلمساز و بازیگر ایرانی با اشاره به مرگ چهارده هزار کودک بی‌گناه، نسبت به بی‌تفاوتی جهانیان و جنایت‌های اسرائیل اعتراض کرد و از اهمیت خلق آثار هنری برای زنده نگه داشتن این فجایع سخن گفت.

بابک خواجه پاشا، فیلمساز، فیلمنامه‌نویس و بازیگر ایرانی، در برنامه "به افق فلسطین" که به صورت زنده از شبکه افق پخش شد، به بیان احساسات عمیق خود درباره وضعیت جهان و مرگ هزاران کودک در جنایات اخیر اسرائیل پرداخت. او با اظهار ناراحتی از شرایط کنونی گفت: «واقعا این دو سه روز حالم خوش نیست. به‌ویژه، چون بیشتر در ژانر کودک و نوجوان فعالیت می‌کنم، احساس می‌کنم حال زمین خوب نیست. مرگ چهارده هزار بچه را نمی‌توانم درک کنم. حس می‌کنم زمین برکتش به وجود بچه‌هاست و بدون آنها حرمتی ندارد.»

خواجه پاشا با ابراز تأسف از بی‌تفاوتی جهانی نسبت به این فاجعه افزود: «چهارده هزار بچه می‌میرند و کسی اهمیت نمی‌دهد. زمین باید خودش جامعه‌هایی مثل اسرائیل را نابود کند. من کاری به سیاست ندارم، بلکه از منظر انسانیت صحبت می‌کنم. چقدر این کار زشت و قبیح است.»

وی تأکید کرد که از دست او و امثال او کاری جز خلق آثار هنری برنمی‌آید و گفت: «تن‌ها کاری که از من برمی‌آید این است که اثر هنری خلق کنم؛ فیلم‌نامه‌ای که بتواند این جنایات را در ذهن‌ها زنده نگه دارد، حتی اگر خبر‌ها فراموش شوند.»

این فیلمساز با یادآوری تعداد زیاد قربانیان کودک در غزه و مقایسه آن با جنگ ایران اشاره کرد: «تصور کنید یک استادیوم دوازده هزار نفری پر از بچه‌هاست. در هشت سال جنگ ما شاید یک هفتم این تعداد شهید شدند. چه فاجعه بزرگی!»

او در ادامه به شباهت بین واقعه عاشورا و جنایات امروز اشاره کرد و گفت: «یکی از دلایل ماندگاری عاشورا این است که با وجود تلاش‌های رژیم‌های مختلف برای نابودی آن، هر بار این درخت از بغلش سبز شده و رشد کرده است. عاشورا سرشار از مظلومیت، انسانیت، فداکاری، عشق، وفا و غیرت است. این مفاهیم باعث می‌شود که عاشورا برای مردم زنده بماند.»

خواجه پاشا همچنین به تأثیرات فرهنگی و رسانه‌ای اشاره کرد و از ارزش‌های انسانی و فطری سخن گفت: «حرف حق، حرف خداست و ما هر حرفی که می‌زنیم از فطرت ماست. اگر حرفی به جز حق بخواهم بگویم، نمی‌گویم. وظیفه ما این است که حقایق را ساده و واضح برای همه، به‌ویژه برای کودکان، بیان کنیم.»

وی در پایان با تأکید بر رسالت هنرمندان در بازنمایی این فجایع گفت: «ما باید با هنر و فیلم‌هایمان این جنایات را به یاد مردم بیاوریم. نمی‌توانیم مرگ چهارده هزار کودک را نادیده بگیریم.»

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.