سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرآوری محصول خرما در خوزستان با ضعف جدی روبرو است

معاون هماهنگی امور هماهنگی اقتصادی استانداری خوزستان گفت: ضعف در زمینه فرآوری و تکمیل زنجیره ارزش این محصول در خوزستان با ضعف جدی روبه‌رو است.

محمد راضی جلالی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به برگزاری دومین نشست کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان گفت: خرما یکی از محصولات کشاورزی با اهمیت در حوزه فرآوری و زنجیره ارزش است که می تواند در عرصه تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی سهم قابل توجهی داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه استان خوزستان یکی از قطب‌های مهم تولید خرما محسوب می‌شود افزود: سهم خوزستان با برنامه ریزی های کاربردی در بازارهای اوراسیا به عنوان مقصد صادراتی محصولات صنایع فرآوری بخصوص در حوزه زنجیره ارزش خرما قابل افزایش است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان یادآورشد: توجه به صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر ضروری است، چرا که در صورتی که صادرات هدفمند نباشد و به سمت زنجیره ارزش نرود، به تدریج بازارهای صادراتی تحت تاثیر قرار می گیرد.

آقای راضی جلالی به رتبه بالای استان در تولید خرما و وجود زیرساخت‌هایی همچون بنادر و فرودگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در خصوص صادرات خرما و تکمیل زنجیره ارزش آن، ضعف هایی در استان وجود دارد که باید نسبت به ایجاد زیرساخت های لازم به منظور افزایش صادرات و همچنین رفع کمبودها با تلاش بیشتر اقدام کرد.

او یادآورشد: یکی از مباحث مورد تاکید در بحث صادرات غیر نفتی، ایجاد پایانه صادراتی و واحدهای بسته بندی و فرآوری خرما است که باید با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و حمایت از فعالان اقتصادی شاهد رونق در این بخش باشیم.

این مقام مسئول سطح زیرکشت نخیلات استان را ۴۲ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: نخیلات بارور استان ۳۶ هزار هکتار است.

راضی جلالی یادآور شد: برآورد می‌شود امسال ۳۳۰ هزار تن محصول، از نخلستان‌های استان تولید و روانه بازار شود که این رقم نسبت به سال گذشته، حدود ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

او گفت: پیش بینی شده از این میزان خرمای تولیدی، ۱۰۵ هزار تن خرمای استعمران صادراتی خواهد بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.