سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیش از ۹۰ درصد برنامه اصلاح الگوی کشت در آذربایجان‌غربی تحقق یافت

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: بیش از ۹۰ درصد برنامه ابلاغی الگوی کشت در راستای کاهش مصرف و مدیریت منابع آبی در استان محقق شده است.

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی در مراسم هفتمین کاروان ترویج بهروری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی کشت پاییزه که همگام با سراسر کشور که در سالن مرکز آموزش شهید اسکندر نعمتی تعاون روستایی استان برگزار شد، گفت: با اجرای الگوی کشت می‌توان از تولید بی‌رویه محصول که برای آن بازار وجود ندارد، یا کاهش و کمبود محصول در کشور جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: الگوی کشت حتی در استفاده درست از منابع آبی نیز می‌تواند مؤثر باشد و از تولید محصولات آب‌بر در مناطقی که با تنش‌های آبی مواجه می‌باشد، جلوگیری می‌کند.

شهبازی با بیان اینکه کاروان ترویجی با هدف افزایش بهره‌وری و میزان تولید محصولات زراعی مطابق با الگوی گشت با حضور یکپارچه و گسترده محققان، کارشناسان و خبرگان کشاورزی برگزار می‌شود، افزود: مصرف بهینه آب کشاورزی، توسعه کشت گیاهان دارویی و کم آب‌بر، جهش تولید در دیمزار‌ها و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از محور‌های اصلی این کاروان ترویجی خواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به نقش مهم ترویج در اجرای الگوی کشت، اضافه کرد: ترویج بیمه محصولات زراعی و مدیریت مخاطرات و تاب‌آوری در مقابل تنش‌ها، انتقال و نشر دانش و معرفی فناوری‌های نوین از دیگر محور‌های مهم این کاروان ترویجی در استان است.

شهبازی در ادامه گفت: با توجه به بحران خشکی دریاچه ارومیه، تغییرات اقلیمی و محدودیت منابع آبی، توسعه کشت محصولات کم آب بر نظیر پسته و گردو و جایگزینی محصولات پرآب بر نظیر سیب می‌تواند در جهت بهبود ذخایر آب‌های زیرزمینی، توسعه کشاورزی پایدار و افزایش راندمان آبیاری موثر باشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.