سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وجود ۲ هزار و ۷۸۶ کیلومتر رودخانه در استان یزد

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد گفت: ۲ هزار و ۷۸۶ کیلومتر رودخانه در استان وجود دارد.

جواد محجوبی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد گفت: استان یزد دارای ۲ هزار و ۷۸۶ کیلومتر رودخانه است که ۸۰۹ کیلومتر از رودخانه‌های استان مطالعه سراسری شده و در سامانه کاداست اداره ثبت، جانمایی شده است. 

وی با بیان اینکه بیشتر رودخانه‌های استان در شهرستان‌های تفت و مهریز قرار دارد، افزود: بر روی یک هزار و ۸۶۲ هکتار از رودخانه‌های این دو شهرستان مطالعه سراسری صورت پذیرفته است. 

محجوبی همچنین ابراز کرد: همه شهرستان‌های استان دارای رودخانه هستند که در سه سال گذشته سیلاب در آن‌ها جریان داشته است. 

لایروبی ۳۳ کیلومتر از رودخانه‌های استان در سال گذشته 

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه بعد از وقوع سیلاب ناشی از سامانه مونسون در سال ۱۴۰۱، ضرورت لایروبی رودخانه‌ها در استان بیشتر شد، خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۳۳ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شد. 

در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۳۱ و ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شده است.

وی همچنین افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون لایروبی ۱۱ کیلومتر از رودخانه‌های استان با مبلغ بیش از سه میلیارد تومان بر روی رودخانه شهرستان‌های اشکذر، تفت، مهریز، بافق، بهاباد، میبد و خاتم انجام شده است.

محجوبی در ادامه ابراز کرد: لایروبی رودخانه‌ها باعث ساماندهی کانال‌های هدایت رواناب، افزایش ظرفیت آبگیری رودخانه‌ها در مواجهه با سیلاب و عبور امن سیل به مناطق پایین دست رودخانه می‌شود. 

 رفع تصرف و آزاد سازی ۲ هکتار از رودخانه استان در سال ۱۴۰۲

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد با اشاره به ضرورت آزادسازی رودخانه در استان گفت: در سال گذشته ۲ هکتار از رودخانه‌های استان آزاد سازی و رفع تصرف شدند. 

محجوبی افزود: در ۶ ماهه ابتدای سالجاری نیز ۸ هزار متر مربع از رودخانه‌های استان رفع تصرف شده است.

وی به رفع تصرف اخیر در رودخانه ارزانک از توابع بخش خضرآباد اشاره کرد و گفت: ۴ مورد تصرف شامل ساخت استخر، درختکاری و ساخت منزل مسکونی در این رودخانه انجام شده بود که با دستور مقام قضایی رفع تصرف شد.

تعیین حریم و بستر رودخانه‌های استان با جدیت دنبال می‌شود

جواد محجوبی خاطر نشان کرد: از ابتدای سال گذشته تاکنون تعیین حریم و بستر رودخانه‌های استان به میزان ۳۷ کیلومتر انجام شده است. 
وی گفت: تعیین حریم و بستر باعث جلوگیری از ساخت و ساز‌ها غیر مجاز در اطراف و حریم رودخانه‌ها جهت کاهش از وقوع حادثه می‌شود.

اجرای ۲ هزار و ۶۷۲ متر دیوار ساحلی رودخانه‌های استان از سال گذشته تاکنون 

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد گفت: عملیات اجرایی دیوار ساحلی در سال گذشته به میزان ۲ هزار و ۳۰۰ متر انجام شده است. 

وی افزود: همچنین اجرای دیوار ساحلی رودخانه‌های شهرستان‌های اشکذر، اردکان، ابرکوه، مهریز و تفت از ابتدای سال جدید تاکنون به میزان ۳۷۲ متر با مبلغ ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان انجام شده است. 

محجوبی هدف از اجرای دیوار ساحلی را جلوگیری از ورود سیل به شهرها، زمین‌های کشاورزی و مناطق همجوار رودخانه‌ها دانست. 

اخذ سند برای رودخانه‌های استان یزد

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در ادامه گفت: تا کنون ۷۸ هکتار از رودخانه‌های استان دارای سند شده اند که از این میزان، اخد سند ۳۸ هکتار از رودخانه‌های استان در سال ۱۴۰۳ صورت گرفته است. 

کسب نمره خیلی خوب اجرای مهندسی رودخانه و سواحل کشور در دوسال متوالی 

جواد محجوبی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: براساس گزارش تحلیلی شرکت مدیریت منابع آب ایران و با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته میان شرکت‌های آب منطقه‌ای کشور، شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حائز رتبه خیلی خوب در زمینه اجرای برنامه مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در پایان گفت: شاخص ارزیابی در بخش مهندسی رودخانه، شامل مطالعات تعیین حدود بستر و حریم رودخانه ها، مطالعات ساماندهی رودخانه ها، عملیات اجرایی لایروبی و ساماندهی رودخانه ها، آزادسازی و رفع تصرفات از بستر حریم و رودخانه ها، اجاره اراضی بستر رودخانه ها، اعلام سراسری نقشه حدود و بستر و حریم رودخانه‌ها، ثبت نقشه‌های حدود و بستر و حریم‌های رودخانه‌ها در سامانه کاداستر، نشانه گذاری بستر رودخانه‌ها و بارگذاری اطلاعات در سامانه سامیر است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.