سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در سال دوم طرح کاشت یک میلیارد درخت؛

بیش از ۱۴۰ میلیون اصله نهال جنگلی تولید شد

دبیر ستاد طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت که در سال دوم طرح بیش از ۱۴۰ میلیون اصله نهال جنگلی باکیفیت و استاندارد توسط بخش دولتی و خصوصی تولید شده است.

نقی شعبانیان معاون سازمان امور جنگل ها گفت: در اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، مردم و تشکل‌ها پای کار هستند، اما انتظار می‌رود صنایع و سایر دستگاه‌ها و نهادها در کشور مشارکت و حمایت بیشتری از خود نشان دهند.

او اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت را با توجه به تغییرات شدید اقلیمی، گرمایش زمین و ادامه خشکسالی‌ها، فرسایش خاک، کاهش منابع آبی و فرونشست‌ها ضروری خواند و افزود: بخش کشاورزی بیشترین آسیب را از این تغییرات خواهد دید و از این رو با حمایت جدی دولت و صنایعی که انتشار دهنده دی اکسید کربن هستند، باید تلاش کنیم کاشت یک میلیارد درخت در بازه زمانی تعیین شده محقق شود و کاشت نهال در عرصه‌های منابع طبیعی دست‌کم برای سال‌های متمادی نیز ادامه پیدا کند.

شعبانیان با بیان اینکه در روزهای اخیر برای نخستین بار، نماینده ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور بازدید از جنگل‌های زاگرس را آغاز کرده است، گفت: احیا و غنی‌سازی جنگل‌های کشور اهمیت فراوانی از جمله برای مقابله با ریزگردها و ذخیره آب اهمیت دارد و امیدواریم با این بازدیدها و بررسی‌ها، گام‌های بلندی در این راستا در دولت پزشکیان برداشته شود.

سه میلیون هکتار از جنگل های زاگرس نیاز به احیا و غنی سازی دارد

او سطح جنگل‌های زاگرس را شش میلیون هکتار اعلام کرد و افزود: سه میلیون هکتار از این جنگل‌ها نیاز به احیا و غنی‌سازی دارد و باید نهال در این سطح مستقر شود.

دبیر ستاد طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت بر تامین اعتبار این طرح تاکید کرد و افزود: امسال ۱۰ میلیارد تومان اعتبار از محل طرح صیانت از جنگل‌های خارج از شمال برای این طرح تصویب شده و ما منتظر پرداخت‌ها هستیم تا کارها با سرعت بیشتری انجام شود.

او افزود: این طرح هزینهبر است و به ویژه برای تهیه گلدان‌ها، دستمزد کارگران و تولید و مراقبت از نهال‌ها در نهالستان‌ها، نیاز به اعتبار و حمایت دولت داریم و توانایی مردم برای مشارکت در این طرح محدود است.

شعبانیان با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های این طرح، سالانه باید ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید و کاشته شود، گفت: در سال نخست این طرح ۲۳۷میلیون اصله نهال جنگلی باکیفیت توسط بخش دولتی و خصوصی تولید و بخش عمده آن در عرصه‌های منابع طبیعی و برای زراعت چوب کاشته شد و حدود ۵۰ میلیون نهال دیگر برای رسیدن به شرایط استاندارد رشد، در نهالستان‌ها باقی ماند.

امسال ۷۷ میلیون اصله نهال جنگلی تولید شد

او ادامه داد: در سال دوم این طرح است، بیش از ۱۴۰ میلیون اصله نهال جنگلی باکیفیت و استاندارد توسط بخش دولتی و خصوصی تولید شده است و با حمایتهای دولت و صنایع، تامین اعتبار و برنامه‌ریزی، نوسانات تولید نهال جنگلی در سال آینده جبران می‌شود.

دبیر ستاد طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: امسال حدود ۷۷ میلیون اصله نهال جنگلی توسط بخش دولتی و مابقی توسط  بخش خصوصی تولید شده است، کاشت این نهال‌ها در مناطق گرمسیری آغاز شده است.

شعبانیان توضیح داد: بنا داریم از ۱۴۰ میلیون اصله نهال جنگلی تولید شده امسال، حدود ۲۰ میلیون اصله را برای رسیدن به شرایط استاندارد رشد به مدت دو تا سه سال در نهالستان‌ها نگهداری کنیم و ۵۰ درصد باقیمانده به زراعت چوب و مابقی به احیا و غنی‌سازی جنگل‌ها، توسعه فضای سبز و بیابانزدایی اختصاص خواهد یافت.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: استقبال مردم از زراعت چوب به دلیل درآمدزایی، زیاد است به طوری که در این طرح برنامه‌ریزی شده که ۵۰ درصد نهال‌ها را به این بخش اختصاص دهیم.

سرانه مصرف فضای سبز باید به ۲۵۰۰ متر مربع برسد

وی با اشاره به تصویب قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی و منابع طبیعی در سال ۸۹ گفت: براساس این قانون، دولت موظف است سرانه مصرف فضای سبز و جنگل را از ۱۷۰۰ مترمربع برای هر نفر، ظرف ۱۰ سال به ۲۵۰۰ متر مربع برساند.

شعبانیان گفت: معنای این هدفگذاری این است که حدود هفت تا هشت میلیارد اصله نهال باید تولید و در عرصه‌ها کاشت و نگهداری شود.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.