سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهروندان قزوینی مراقب مرگ خاموش باشند

کارشناس مسئول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: مرگ و میر‌های ناشی از گاز گرفتگی در نقاط مختلف استان هرساله با شروع فصل سرما آغاز می‌شود و شهروندان قزوین باید مراقب مرگ خاموش باشند.

حمید گلناری کارشناس مسئول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: گاز منواکسید کربن که عمده‌ترین دلیل مسمومیت‌ها و مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی را شامل می‌شود، منبع تولید آن، سوختن ناقص نفت و گاز است که در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به ویژه در محیط‌های بسته و فاقد اکسیژن، ممکن است تولید شود.

وی با بیان اینکه ترکیب این گاز با هموگلوبین خون و افزایش درصد آن در هوای اتاق باعث ایجاد مسمومیت شده و اکسیژن رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند، گفت: بی رنگ و بی بو بودن این گاز باعث شده تا وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه قرار نگیرد.

به گفته این مسئول، در فصول سرما که مردم از وسایل گرمایشی استفاده می‌کنند، بیشتر افراد خروجی دودکش‌های لوله بخاری منزل خود را چک نمی‌کنند، در حالی که بسیاری از پرنده‌ها در داخل این لوله‌ها که جای امنی برای آنها محسوب می‌شود لانه گذاری کرده و راه دودکش را بسته اند.

گلناری بیان کرد: شهروندان هنگام نصب بخاری مسیر دودکش را حتما چک کنند که مسدود نباشد و همچنین باید از کلاهک‌های به شکل اچ (H) استفاده کنند.

وی با بیان اینکه درصد بالایی از مسمومیت با گاز‌ها در استان قزوین مربوط به استفاده کارگران ساختمانی از اجاق گاز‌ها در کانکس‌ها است، یادآور شد: کارگرانی که در کانکس ساختمان‌های نیمه کاره هستند، به هیچ عنوان نباید از اجاق گاز برای گرم کردن محیط استفاده کنند، چراکه نداشتن حفاظ شیشه‌ای و خارج نشدن گاز مونواکسید کربن به خفگی منجر می‌شود.

این مسئول ادامه داد: بسیاری از شهروندان در فصول سرما پنجره‌های خانه خود را درزگیری می‌کنند، در حالی که این کار بسیار غیراصولی بوده و نباید تمام منافذ جریان کافی هوا را مسدود کرد.

کارشناس مسئول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه تنگی نفس، تهوع، سرگیجه و درد در قفسه سینه از مهم‌ترین علایم گازگرفتگی است، عنوان کرد: هنگام مواجه با فرد دچار مسمومیت باید او را در فضای باز قرار داد و حوله‌ای را با آب سرد مرطوب کرده و روی دهان و بینی فرد گذاشت تا نیرو‌های امدادی برسند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.