سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تغذیه مناسب و تحرک بدنی، کلید حفظ سلامتی قلب

بیماری‌های قلبی و عروقی علت اول مرگ و میر است و در حال حاضر حدود ۴۵ درصد کل مرگ و میر کشور ناشی از بیماری‌های قلب و عروقی است.

 ۲۹ سپتامبر، روزجهانی قلب، نظر به اهمیت بیماری قلب و عروق در سطح جهان و تاثیر آن بر مرگ و میر جهانی (سالانه بیش از ۱۹ میلیون مرگ و میر) و هزینه‌های بسیار بالای درمانی ناشی از درمان سکته‌های قلبی و پیوند قلب، امروز اهمیت زیادی پیدا کرده است.

متاسفانه در ایران نیز مانند کشور‌های پیشرفته دنیا، بیماری‌های قلبی و عروقی علت اول مرگ و میر است و در حال حاضر حدود ۴۵ درصد کل مرگ و میر کشور ناشی از بیماری‌های قلب و عروقی است (حدود ۱۶۰ هزار مرگ در سال).

گرچه آمار مرگ و میر جهانی ناشی از بیماری‌های قلب و عروقی در خانم‌ها بیشتر از آقایان است، اما عواملی مانند عدم دسترسی به خدمات سلامتی مناسب خصوصا در کشور‌های با درآمد پایین، تاثیر منفی بیشتری دارد. خوشبختانه با کنترل عوامل خطری مانند بیماری قند (دیابت)، پرفشاری خون و مصرف دخانیات به میزان زیادی از هزینه‌های ناشی از بستری کاهش داده شود.

روز جهانی قلب فرصت بسیار مناسبی است که با ارائه آموزش‌های عمومی خصوصا در ارتباط با تغذیه مناسب، افزایش فعالیت‌های بدنی و کاهش وزن در جهت حفظ سلامتی قلب گام برداریم. در کشور ما حدود ۲۴ درصد جمعیت از پرفشاری خون رنج می‌برند که متاسفانه حدود ۵۰ درصد از آنها هیچگونه کنترل درمانی ندارند یا اصولا از ابتلا به این بیماری بی خبرند. امید به زندگی در کشور ما افزایش خوبی داشته است، اما افزایش سن با درگیری‌های بیماری‌های مزمن که هزینه‌های بسیار سنگینی به نظام سلامت تحمیل می‌سازد، مواجه ساخته است.

تشخیص به موقع و پیگیری درمان مناسب می‌تواند از بسیاری از هزینه‌های درمانی و عوارض ناشی از بیماری‌های قلب و عروق کاهش دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.