سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صدور سند تالاب صالحیه به نام حفاظت محیط زیست البرز

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: با پیگیری‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست و کمک دادستانی مرکز استان برای اولین بار سند تالاب صالحیه به عنوان اولین تالاب کشور به نام حفاظت محیط زیست البرز به نمایندگی از دولت سند خورد.

مجید درگی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در نشست خبری که صبح امروز در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد، با اشاره به اینکه کار اصلی این اداره حفاظت از محیط زیست بوده است، اظهار داشت: در کل کشور ۵۰ درصد چارت اداری محیط زیست تکمیل بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کل کشور کمبود ۷ هزار نیرو در ادارات‌کل حفاظت محیط زیست وجود دارد، افزود: ۱۰ درصد به ناوگان حمل و‌نقل اداره‌کل محیط زیست البرز افزوده شده است که در چند روز آینده در اختیار این اداره‌کل قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز عنوان کرد: در سال گذشته علی‌رغم ناملایمات انجام شده و با پیگیری‌های انجام شده علاوه بر مصوبات سفر ریاست‌جمهوری ۵۰۰ میلیارد ریال به این ادراه‌کل اختصاص یافت که امیدواریم ابلاغ آن به زودی انجام شود.

درگی با اشاره به آخرین وضعیت تصفیه‌خانه شهرک صنعتی اشتهارد عنوان کرد: طبق پیگیری‌های انجام شده توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست البرز و ورود دادستانی و ۲۳ مورد مکاتبات ملی و ۴۲ مورد بازدید مشترک مدیران ملی و استانی صورت گرفته است که ۵۶ واحد طی ۳ سال گذشته نسبت به اصلاح پیش‌تصفیه اقدام شده و سایر موارد در دست پیگیری بوده است.

وی با بیان اینکه ۲۲ واحد آلاینده در شهرک صنعتی اشتهارد پلمپ شده است که این اقدام سبب کاهش درصد کمی از آلایندگی‌ها در این شهرستان شده است، بیان کرد: شناسایی ۱۵۵ واحد آلاینده در شهرک صنعتی اشتهارد از سوی شهرک‌های صنعتی استان البرز با مشارکت مواد انرژی انجام شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در ادوار گذشته بیش از  ۳۰۰ اخطار زیست محیطی به احداث پروژه آزادراه تهران_شمال صادر شده است که اهمیتی به آن داده نشده است، افزود: طبق جلسات برگزار شده با مجری این طرح اقدامات و ملاحظاتی و تعاملاتی در مرتفع شدن این مشکلات رخ داده است، اما ملاحظات زیست‌محیطی در آن زمان انجام نشده و متاسفانه تقریباً کار این پروژه در البرز به پایان رسیده و به فاز استان مازندران رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تالاب صالحیه عنوان کرد: این تالاب در غرب استان البرز و متصل به تالاب آله‌آباد در استان قزوین می‌باشد که تالاب صالحیه در سال ۹۷ مشمول قانون حفاظت و احیای تالاب‌های کشور شده است. بر اساس مطالعات منطقه‌ای وسعت حریم و بستر دو تالاب بطور مشترک ۴۸ هزار و ۵۸۹ هکتار بوده است، بیان کرد: سهم تالاب صالحیه در استان البرز ۱۶ هزار و ۸۱۳ هکتار برآورد شده است.

درگی با توجه به اینکه تغذیه، شارژ آب‌های زیرزمینی، دفع و کنترل سیلاب، تنوع زیستی، تنظیم آب و هوا، کاربرد‌های گردشگری و تفریحی، از مهمترین کارکرد‌ها و خدمات تالاب صالحیه می‌باشد، افزود: در چند دهه گذشته ورودی آب به سمت تالاب صالحیه به دلایل مختلف کاهش یافته است و شتر‌های رها شده بدون مجوز حداقل پوشش گیاهی این منطقه را از بین برده و متاسفانه این تالاب تبدیل به بیابان شده است.

وی با بیان اینکه طبق  رأی ریاست‌جمهوری تمام تالاب‌ها به سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی از دولت در چند سال گذشته سند خورد، اما اجرایی نشده بود، گفت: با پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست و کمک دادستانی مرکز استان برای اولین بار سند تالاب صالحیه به عنوان اولین تالاب کشور به نام حفاظت محیط زیست البرز به نمایندگی از دولت سند خورد.

مجید درگی در پایان ادامه داد: ۳۰۰ خانه محیط زیست در البرز افتتاح و یک خانه فناور با توجه به ظرفیت پردیس کشاورزی در این مکان افتتاح شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.