سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هزینه‌های ناشی از حوادث، بیشتر ازسرمایه‌گذاری برای ایمنی در کار است

مدیر گروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: هزینه‌های غیر مستقیم ناشی از حوادث بیسیار بیشتر از هزینه‌های مستقیم است که کارفرمان و مسوولان با صرف هزینه پایین برای ایمنی قطعا سودآوری بسیار بیشتری خواهند داشت.

 دکتر فاروق محمدیان در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت روز ایمنی و آتش نشانی اظهار کرد: توجه به بحث ایمنی به شدت مهم است که لازمه پیاده سازی و ترویج آن، ارتقا فرهنگ ایمنی، نظارت‌های مستمر و دقیق و بروز رسانی تکنولوژی و تجهیزات ایمنی است.

وی افزود: شغل آتش نشانی از مشاغل سخت و زیان آور به شمار می‌رود که این افراد با فداکاری جان و آسایش خود، امنیت و سلامتی برای افراد جامعه به ارمغان می‌آورند و توجه به مسائل ایمنی به خصوص ترویج این فرهنگ به شدت در جامعه امروزه پر اهمیت است که احساس می‌شود در این زمینه باید با بررسی بیشتری پیش برویم.

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: آموزش به افراد جامعه در زمینه اطفای آتش به شدت مهم است که در این راستا دانشگاه علوم پزشکی کردستان با همکاری گروه بهداشت حرفه‌ای برای توانمندی کارمندان این دانشگاه در سال گذشته اقدام به برگزاری کارگاه عملی و تئوری در این زمینه نموده است.

محمدیان، ایمنی را عامل اصلی دوری از خطر و کاهش آن برشمرد و  گفت: تلاش برای کم کردن خطرات و بالا بردن ایمنی در جامعه از طریق بالا بردن فرهنگ ایمنی در مردم موجب شناخته شدن جایگاه مهم ایمنی است.

وی همچنین با توجه به موضوع فرهنگ ایمنی، در خصوص شعار «اول ایمنی، بعد کار» بیان کرد: تلاش می‌شود تا ایمنی خود جزئی از کار باشد و ایمنی مقوله جدا از کار نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، تشکیل سازمان ملی منسجم و یکپارچه در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای را لازم دانست و گفت: اهمیت به این موضوع و بالا بردن سطح ایمنی کشور لازمه ایجاد یک سازمان منسجم در جهت نظارت و پایش‌های دقیق تر، توجه بیشتر به بحث ایمنی جهت افزایش ضریب ایمنی در کلیه مشاغل و صنایع برای کشور ضروری است.

 محمدیان با اشاره به اینکه فارغ التحصیلان رشته بهداشت حرفه‌ای می‌توانند در واحد ایمنی سازمان‌های آتش نشانی نیز مشغول به کار شوند، افزود:هدف اصلی رشته بهداشت حرفه‌ای، حفظ سلامت و ایمنی شاغلین در محیط‌های کاری و کاهش حوادث و بیماری‌های شغلی است که یکی از مراکزی این دانش آموختگان می‌توانند در آنجا به فعالیت بپردازند، سازمان‌های آتش نشانی کشور است.

وی بیان کرد: دانشجویان بهداشت حرفه‌ای در طول زمان تحصیل مقطع کارشناسی خود سه واحد درسی با عنوان ایمنی حریق و مواد شیمیایی به صورت عملی و تئوری می‌گذرانند که در این دروس با ماهیت حریق، انواع حریق، روش‌های اطفاء حریق و طراحی اطفاء حریق آشنا می‌شوند.

محمدیان به تحصیل ۴۵ نفر دانشجو در این رشته اشاره کرد و چشم انداز شغلی خوبی را برای این رشته بیان کرد و افزود:فارغ التحصیلان رشته بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار جدا از مراکز دولتی و سازمان دولتی در بخش‌های خصوصی از جمله صنایع و کارخانجات مشغول به کار می‌شوند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: این حریق به سه عامل اصلی اکسیژن، حرارت و سوخت نیاز دارد که شناخت اصول اولیه و نوع حریق در مورد تصمیم گیری برای مهار آن مهم است.

محمدیان ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده ۷۵ تا ۸۵ درصد حریق‌ها قابل پیشگیری هستند و بقیه موارد نیز با تجهیزات و آموزش‌های لازم قابل کنترل هستند.

وی گفت: احساس می‌شود که برای ارتقاء وضعیت ایمنی و کاهش خطرات در استان و کشور از افزایش بکارگیری فارغ التحصیلان این رشته، بالا بردن امکانات و تجهیزات، نظارت‌های مستمر استفاده کرد.

هفتم مهر در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز آتش نشان نامگذاری شده است، در هفتمین روز از مهر ماه ۱۳۵۹ وقتی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهر‌های اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجددا هواپیما‌های دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه کردند که در این حمله تعداد زیادی از آتش نشانان به شهادت رسیدند به همین مناسبت این روز به عنوان روز آتش نشان در تقویم کشورمان است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.