سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش ۹۰ درصدی مصرف آب با اجرای آبیاری زیرسطحی در مزارع

معاون وزیر جهاد گفت: با اجرای سامانه‌های آبیاری زیرسطحی تا ۹۰ درصد امکان ارتقای بهره‌وری آب در مزارع وجود دارد.

صفدر نیازی معاونت امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  با توجه به اقلیم خشک کشور، محدودیت منابع آبی و افزایش نیاز به تامین غذا راهی جز ارتقای بهره وری نداریم که یکی از مولفه‌ها و شاخص‌های بهره وری تولید، ارتقای بهره وری در حوزه آبیاری است.

او با بیان اینکه تاکنون ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شدند، افزود: در برنامه هفتم سالانه ۳۵۰ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری باید اجرا شود که تحقق این امر نیازمند تخصیص ۱۴۷ همت اعتبار است که در قبال ۵ همت اعتبار، امکان اجرای برنامه وجود ندارد. از این رو پیگیر هستیم تا از منابع متعدد این رقم را تامین کنیم تا فاصله با هدف را به حداقل برسد.

نیازی با بیان اینکه میزان ارتقای بهره وری آب با اجرای هر یک از سامانه‌ها متفاوت است، افزود: بررسی‌ها حاکی از آن است که با اجرای راندمان آبیاری زیرسطحی ۹۰ درصد، بارانی ۷۰ درصد و سیستم‌های کم فشار ۲۰ تا ۳۰ درصد بهره وری آب افزایش می‌یابد. به عنوان مثال اگر فرض کنیم در آبیاری به روش غرقابی راندمان ۴۰ درصد است، در آبیاری موضعی راندمان ۹۰ درصد است که  براین اساس مصرف آب به  نصف کاهش می‌یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در برنامه هفتم علاوه بر هدف گذاری اجرای سالانه ۳۵۰ هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری،  ۷۰ هزار هکتار احداث شبکه و ۱۷ هزار کیلومتر لایروبی و مرمت قنات در دستور کار قرار گرفته است.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.