سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاد دانشگاه برزیل: 

مکتب سید حسن نصرالله به عنوان یک فرهنگ سیاسی باید دنبال شود

استاد دانشگاه برزیل معتقد است سید حسن نصرالله نه یک فرد که یک مکتب است و باید برای تمامی حامیان مقاومت الگو باشد.

حزب‌الله لبنان شنبه در بیانیه‌ای تایید کرد که «سید حسن نصرالله» دبیرکل این جنبش در حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسیده است. ارتش رژیم صهیونیستی در هفته گذشته مناطق مسکونی در ضاحیه جنوبی بیروت را هدف قرار داد این حملات علاوه بر شهادت و زخمی شدن ده‌ها لبنانی، ویرانی‌های گسترده‌ای بر جای گذاشت. حملات تجاوزکارانه اشغالگران به بیروت همچنین در طول شب گذشته ادامه یافت و چند منطقه دیگر در ضاحیه جنوبی این شهر هدف قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان به منظور بررسی ابعاد شخصیتی شهید سید حسن نصرالله با برونو بیکلینی، روزنامه نگار حرفه‌ای، پژوهشگر علوم سیاسی و استاد مطالعات بین المللی دانشگاه مصاحبه‌ای ترتیب داده که در ذیل مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

-با توجه به شناخت شما از سید حسن نصرالله ابعاد شهادت ایشان در شرایط فعلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

برونو بیکلینی: شهادت سید حسن نصرالله به عنوان دبیرکل حزب الله فراتر از اهمیت شهادت رهبر سیاسی و یکی از مهمترین و مقتدرترین عضو محور مقاومت است. در این سوی اقیانوس اطلس، در کشوری مانند برزیل، کشوری با تقریباً ۱۰ میلیون از نوادگان عرب-لبنانی، قطعاً این شهادت تأثیرات متعددی خواهد داشت. من می‌گویم برای استعمار شده ها، جناح فالانژیست و طرفدار صهیونیسم، استعمار رویه این روز‌های جهان شرم آور است. تمام ثروتی که آنها سالهاست که در غربت برای خود ساخته اند ارزش یک قطره خون آبروی یک شهید و خانواده اش را ندارد.

در مورد جناح رو به رشد مستعمره که خود را به عنوان حامی مقاومت لبنان معرفی می‌کند، این شهادت زخمی است بر پیکره آن زیرا که حالا به لطف همین خون‌های ریخته شده ما زنده و در امان هستیم، در حالی که میهن ما از بمباران‌های جنایتکاران صهیونیست و تامین کنندگان مالی آنها رنج می‌برد.

دشمن این روز‌ها شرم از جنایت و جرم را از دست داده است. پسر نتانیاهو در سواحل فلوریدا آمریکا پنهان شده است. او در محاصره مهمانی‌ها و مواد مخدر، وجود بی معنی خود را جشن می‌گیرد، و شاید فراموش کرده است که از یک قصاب به دنیا آمده، آیا می‌توانیم وزن اخلاقی پسر بی بی بودن را تصور کنیم؟ پسر صبح از خواب بیدار می‌شود و می‌گوید: پدرم یک شرور و خون آشام است، من چه هستم؟

در این طرف معامله، اما یکی از فرزندان شهید نصرالله همراه با پدرش در سن ۱۵ سالگی شهید شد و به عنوان یک انسان کامل و نمونه نشان داد که خدمت در راه میهن و آرمان‌های والای انسانی در مقابل یک دشمن وحشی چقدر می‌تواند زیبا و در عین حال دشوار باشد. قطعا شرایط روحی، اخلاقی و عقیدتی هر تفکری از مقاومت در هر جایی از جهان نسبت به دشمنان خونخوار و نسل کش بسیار برتر است.

اما برای افراد فدایی و مجاهدان راه حق، داشتن روحیه فداکاری یا غرور اخلاقی کافی نیست، ما نیاز به پیروزی داریم. شاید این درس بزرگ شهید سید حسن نصرالله باشد. حزب الله به لبنان، جهان عرب و جهان اسلام آموخت که بر دشمن صهیونیستی غلبه کنند.

-جهان چه درس‌هایی باید از جبهه مقاومت و شخص سید حسن نصرالله بگیرد؟

برونو بیکلینی: نهضت حزب الله و فرهنگ مقاومت باید فراتر از شرایط حامیان مقاومت باشد. همان استاندارد بالای دکترین نظامی و تلاش برای استعمارزدایی باید در همه بخش‌های همه نیرو‌های مقاومت و کشور‌های حامی آن وجود داشته باشد. ما باید به اندازه حزب‌الله در عرصه ارتباطات، خدمات بهداشتی، اقتصاد ملی، توسعه علمی و فناوری، آموزش و قابلیت‌های پژوهشی، خدمات عمومی و همه جنبه‌های خیر عمومی جوامعمان مؤثر باشیم. این امر در مورد مهاجران، میلیون‌ها و میلیون‌ها نوادگان عرب در آمریکای لاتین هم صدق می‌کند و اتلاف و استفاده نکردن از ظرفیت‌های چنین حجمی از منابع انسانی صرفاً به این دلیل است که سیاست‌های خارجی درس گرفته از امپریالیسم و صهیونیسم راه را برای ما دشوار کرده و تضاد‌های داخلی مانع از ادامه فعالیت ما به عنوان یک ذخیره استراتژیک در همه موارد می‌شود.

یکی دیگر از آموزه‌های نصرالله سازماندهی لازم برای رویارویی با چالش‌های واقعی است. بدون جسارت، هر حرفی عواقبی دارد و ما مجبوریم ده برابر آنچه می‌گوییم انجام دهیم. در دیاسپورا متأسفانه فرهنگ بلند صحبت کردن، زیاد فریاد زدن و تقریباً عدم سازماندهی وجود دارد. اما درس‌های حزب الله برعکس این است. کار با احتیاط، همه باید با تدبیر و در آرامش به اهداف برسند و برای آن برنامه ریزی کنند، تربیت چنین مبارزانی جزئی از کل هستند و مأموریت آنها دفاع از مظلوم است نه فریاد رهبران دروغین.

انسجام رهبری پر جنب و جوش (در سخنرانی)، اما هوشیار (در رفتار روزانه) نصرالله درس دیگری است که همه جا احساس می‌شود. یادم می‌آید مصاحبه‌ای با دبیرکل حزب الله درباره تجربیاتش با شهید قاسم سلیمانی داشتم. کلمات ساده، متواضعانه، بدون تکبر. خاطره‌ای صمیمانه از یک رهبری سیاسی و همتای نظامی آن با اشاره به نقش اساسی پیروزی ۲۰۰۶ به عنوان نقطه عطف محور مقاومت یکی از نکاتی بود که شهید نصرالله مدام به آن اشاره می‌کرد.

گام بعدی تأمل، سازماندهی، دفاع از خود در همه سطوح و درک این موضوع است که دولت صهیونیستی و تامین کنندگان مالی آن، آمریکا، به سادگی حاضر به انجام هر کاری هستند و هیچ معیاری از انسانیت آنها را متوقف نمی‌کند و آنها را متوقف نخواهد کرد. درس‌های نصرالله سراسر حقیقت محض است. رهایی به دست می‌آید، اما اعطا نمی‌شود. مهاجمان استعماری هیچ گونه محدودیت اخلاقی برای کشتن کودکان، زنان، افراد مسن، تخریب بیمارستان‌ها و مدارس، تخریب زیرساخت‌های کشور و انجام نسل کشی در چشم انداز آینده خود ندارند. دشمن این گونه است و نه آنگونه که ما او را تصور می‌کنیم. مواجهه با واقعیت تنها راه تغییر آن است.

من معتقدم - و این را با کمال تواضع می‌گویم - زمان آن رسیده است که چراغ راه نصرالله را بگیریم و مسئولیت‌های بیشتری را بر عهده بگیریم. چه در جبهه جنگ، چه در ساختار‌های پشتیبانی، چه در کشور‌های محور، چه در دیاسپورای عرب در آمریکای لاتین. وقت آن است که الگوی نصرالله به عنوان یک رهبر سیاسی و سازمان دهنده به هر جایی که حامیان محور مقاومت هستند برسد. باشد که الگوی شهدا قویتر از حد اعتنایی روزمره، منافع خصوصی و کوچک و حتی بطالت وقت برای عده‌ای باشد.من معتقدم زمان درک اندازه دشمن (آمریکا + اسرائیل) و اتخاذ مفاهیم سیاسی، خرد و ظرفیت سازمانی ارائه شده توسط رهبری هوشیار شهید حسن نصرالله فرا رسیده است.

برونو بیکلینی روزنامه نگار، پژوهشگر و نویسنده برزیلی است. او دکترای علوم سیاسی دارد و تا سپتامبر سال ۲۰۲۳ در دانشگاه‌های برزیل به تدریس مطالعات بین الملل و علوم سیاسی می‌پرداخت. وی در حال حاضر به عنوان پژوهشگر ارشد با بسیاری از رسانه‌های خارجی همکاری دارد.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۸ مهر ۱۴۰۳
هیچ مکتبی بالاتر از مکتب امام صادق ع و ائمه معصومین ع نیست بیخودی مکتب درست نکنید بله افراد شجاع و نترس و جنگجو بودند متدین وباتقوا
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۸ مهر ۱۴۰۳
ما یک مکتب داریم و آنهم مکتب اسلام و قرآن است.لطفاً آنرا تبدیل به رمز ارزهای مختلف نکنید که از دل آن گمراهی ها حادث شود.