سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی کتاب؛

روایت جوان‌ترین شهید مدافع حرم در کتاب «بیست سال و سه روز»

کتاب «بیست سال و سه روز؛ سید مصطفی موسوی» به قلم سمانه خاکبازان به جوان‌ترین شهید ایرانی مدافع حرم می‌پردازد.

کتاب «بیست سال و سه روز؛ سید مصطفی موسوی» از جلد دوازدهم مجموعه مدافعان حرم به قلم سمانه خاکبازان است. این کتاب که از سری مجموعه کتاب‌های مدافعان حرم است، به زندگی و رشادت‌های شهید سید مصطفی موسوی می‌پردازد. شهید موسوی را که به عنوان جوان‌ترین شهید ایرانی مدافع حرم می‌شناسند، بیست و یکم آبان ماه سال ۱۳۹۴ در شهر العیس حلب به شهادت رسید.

شهید موسوی از جوان‌ترین شهدای مدافع حرم است و در عین جوان بودن دانشگاه و تحصیل را رها کرد و به میدان جنگ رفت و به شهادت نایل شد.

خاکبازان پس از تحقیقات و مطالعه در مورد زندگی و لحظه شهادت این شهید مسئولیت نگارش کتاب را بر عهده گرفت و برای تحقیق با دوستان و خانواده سید مصطفی موسوی تماس گرفته و طی مصاحبه و ملاقات توانست ۲۰ مصاحبه با خانواده و دوستان این شهید انجام بدهد. خاکبازان یکسال برای آماده‌سازی و نوشتن کتاب «بیست سال و سه روز» زمان گذاشت. نام کتاب هم بر اساس سن شهادت این شهید بزرگوار انتخاب شده است.

از نظر سمانه خاکبازان شهید شخصی بسیار کوشا، موفق و همیشه لبخند به لب بوده است. مصطفی موسوی، نوجوانی اهل تأمل، تعمق و مطالعه بود. او مطالعه را دوست داشت و بدون اینکه کسی برایش باید و نباید‌هایی مشخص کند کتاب‌های متفاوت می‌خواند و در مجموع توانست با آشنایی افکار و نگرش‌های مختلف راهش را انتخاب کند.

در مقدمه کتاب «بیست سال و سه روز؛ سید مصطفی موسوی» می‌خوانیم: «اگر در خیابان می‌دیدمش، هرگز باورم نمی‌شد که او روزی شهید می‌شود. شاید هر کس دیگری هم که جای من بود چنین خیالی می‌کرد. با خودش می‌گفت مگر می‌شود پسری که یقه پیراهنش را باز می‌گذارد و بوی عطرش محله را برمی‌دارد، بشود جوانترین شهید حرم؟ اگر هم‌محله‌ای‌اش بودم و او را بیشتر می‌دیدم گمانم محکم‌تر هم می‌شد. آخر باورش سخت است پسر نخبه‌ای که همیشه او را کتاب به دست دیده‌ای، بخواهی با یک اسلحه فرض کنی، آنهم رو‌به‌روی دشمنی بی‌رحم.

اگر از دوستان نزدیک و فامیلش بودم که هرگز گمان نمی‌کردم اهل سوریه رفتن باشد. می‌گفتم سید مصطفی ناز پرورده را چه به این حرف‌ها. او برود جنگ؟ آنهم در خاک سوریه! اما سید مصطفی است دیگر. کسی که باورت را به هم می‌ریزد تا مطمئنت کند عشق راه و رسم خودش را دارد».

پیش‌تر، مهدی محمدخانی مدیر انتشارات روایت فتح درباره تاثیر تقریظ رهبری بر فروش و دیده شدن کتاب‌ها گفت: الحمدالله امسال دومین سالی است که متن تقریظ رهبری بر کتاب انتشارات روایت فتح نوشته شده است. سال گذشته هم شاهد تقریظ حضرت آقا بر کتاب «اسم تو مصطفاست» بودیم، که از شهید مصطفی صدرزاده روایتگری می‌کرد. امسال هم در بین شش اثر انتخاب شده، یکی از کتاب‌های انتشارات روایت فتح به نام «بیست سال و سه روز» به نویسندگی سمانه خاکبازان داریم، که به زندگی سید مصطفی موسوی به عنوان جوان‌ترین مدافع حرم ایرانی می‌پردازد.

این شهید در سن بیست سالگی و سه روز از عمر خود به شهادت می‌رسد. این رمان به زندگی جوان امروزی می‌پردازد، که جوان اهل علم و دانش بوده است. نابغه‌ای بوده که اختراعات کوچک و بزرگ داشت، ولی انتخاب کرد که به دفاع از حرم بپردازد. او در همین راهم به شهادت می‌رسد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.