سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غربالگری بینایی ۱۲ هزار و ۵۸۱ کودک در استان قزوین

معاون امور پیشگیری بهزیستی قزوین گفت: ۱۲ هزار و ۵۸۱ کودک در طرح معاینه بینایی معاینه شدند که از این تعداد، ۶ هزار و ۱۰۲ کودک مبتلا به تنبلی چشم بودند.

زهرا غلامرضایی معاون امور پیشگیری بهزیستی قزوین از غربالگری بینایی ۱۲ هزار و ۵۸۱ کودک در استان خبر داد و گفت: طبق همین معاینات که در ۶۷ پایگاه مراکز مثبت زندگی و سایر پایگاه‌های سطح استان صورت گرفت، ۴۰۰ کودک نیز به تنبلی چشم مشکوک هستند.

وی اضافه کرد: طرح معاینه بینایی برای جلوگیری از تنبلی چشم ۵۴ هزار و ۷۴۰ کودک بین سه تا ۶ سال، شامل متولدین نیمه دوم سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ در این استان از اردیبهشت ماه امسال آغاز شده و تا اسفند ماه ادامه دارد.

غلامرضایی بیان کرد: براساس نظر کمیته فنی، تعرفه سنجش بینایی با چارت E تا سقف ۱۷۰ هزار ریال و تعرفه سنجش بینایی با دستگاه بینایی سنجی نیز تا سقف ۵۰ هزار ریال تعیین شده است.

به گفته این مسئول، با تشکیل کمیته فنی، مقرر گردید در مناطق روستایی که مردم کم بضاعت یا بی بضاعت هستند و توانایی پرداخت تعرفه سنجش کودک خود را ندارند به صورت رایگان یا نیم بها و یا هر مبلغی که خانواده‌ها در توان دارند پرداخت شود.

وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان سه تا شش سال، یادآور شد: تشخیص این بیماری در سنین یاد شده بسیار راحت بوده و در عین حال درمان آسان‌تری هم خواهد داشت، بنابراین انجام ندادن اقدامات درمانی بهنگام، باعث بروز آسیب‌های جدی و حتی نابینایی می‌شود.

غلامرضایی با بیان اینکه برنامه معاینه و غربالگری در سه سطح اجرا می‌شود، تشریح کرد: در سطح اول مربی از طریق چارت E یا دستگاه غربالگر بینایی و یا به صورت سیار در مناطق روستایی افراد را مورد معاینه قرار می‌دهد، در صورت عدم همکاری یا مشکوک بودن به سطح دوم یعنی اپتومتریست ارجاع می‌شود و بعد از مشخص شدن وضعیت کودک، در صورت لزوم هت معاینات تخصصی‌تر به سطح سوم یعنی پزشک معرفی خواهند شد.

معاون امور پیشگیری بهزیستی قزوین عنوان کرد: کودکانی که در طول طرح تنبلی چشم سنجش می‌شوند، در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

تنبلی چشم، بیماری پنهانی است که کاملا خاموش بوده و در ظاهر قابل شناسایی نیست و در این بیماری، یک یا هر دو چشم کم کار شده و این کم کاری، به تدریج در وسعت دید فرد تاثیر می‌گذارد و همچنین سه تا شش سالگی بهترین زمان و سن طلایی برای تشخیص و درمان تنبلی چشم است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.