سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هزینه دو هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح پایاب سد بیدکان

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: طی یک سال گذشته، دو هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برای طرح شبکه آبیاری تحت فشار اراضی پایاب سد بیدکان هزینه شده است.

حسین برزگر در بازدید خبرنگاران از طرح شبکه آبیاری تحت فشار اراضی پایاب سد بیدکان شهرستان شهرکرد، اظهار داشت: کل طرح تامین و انتقال آب سد بیدکان ۵۵ کیلومتر است که تاکنون ۲۷ کیلومتر آن اجرا شده است.

وی افزود: این شبکه آبیاری نمونه است به دلیل اینکه از طرح‌های بزرگ آبی که بدون انرژی در کشور اجرا شده است به شمار می‌رود چرا که این طرح به دلیل اختلاف ارتفاع سد با اراضی بدون مصرف انرژی و استهلاک و هزینه سالانه، اجرا شده است.

برزگر با اشاره به بارش بیش از ۴۰۰ میلیمتر باران در منطقه، اضافه کرد: به سبب بارش، آورد آب این منطقه ۱۳۰ میلیون مترمکعب است و تنها ۶ تا هفت میلیون مترمکعب آن به مصرف بخش کشاورزی می‌رسد و حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب آن از منطقه خارج می‌شد.

وی با اشاره به اینکه طراحی سد بیدکان یک طراحی هوشمندانه است، اظهار داشت: بخش لاران به فاصله ۱۳ کیلومتر از مرکز استان در بالاترین نرخ بیکاری و از مناطق محروم استان به شمار می‌رود و اکنون سد بیدکان و انتقال آب به اراضی منطقه می‌تواند در رونق تولید و کشاورزی منطقه موثر واقع شود.

برزگر یادآور شد: سد خاکی بیدکان در سال ۱۳۸۷ با ارتفاع ۴۰ متر و عرض تاج ۴۰۰ متر و آب تنظیمی ۱۴ و نیم میلیون مترمکعب برای انتقال آب به ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی بخش لارن که شامل ۲ شهر و هشت روستا است، طراحی و اجرا شد و تاکنون یک‌هزار هکتار از این اراضی به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: بعد از بهره‌برداری از سد در سال ۱۳۸۷، عملیات اجرای پایاب اراضی منطقه بین ۱۵ تا ۱۶ سال به طول انجامید چرا که در طول این سال‌ها به سبب نبود اعتبار کافی طرح نیمه‌تمام رها شده بود.

برزگر با اشاره به همکاری سازمان جهادکشاورزی و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در اجرای طرح انتقال آب سد خاکی بیدکان تصریح کرد: در قالب قراردادی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) از محل فروش اموال و اعتبارات سفر رییس جمهور تا امروز یک هزار میلیارد ریال از جهاد کشاورزی به عنوان اعتبارات دولتی و بیش از یک‌هزار میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات مردمی برای اجرای شبکه‌های آبیاری با بخش خصوصی توافق شد و طی یک سال گذشته دو هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برای اراضی پایاب هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون فاز نخست این طرح تکمیل شده است تصریح کرد: این فاز شامل ۶ کیلومتر خط اصلی و سه کیلومتر خط فرعی است و فاز دوم طرح نیز حدود ۱۵ کیلومتر است که تاکنون ۶۵ درصد از خط اصلی و ۴۵ درصد از خط فرعی آن اجرا شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: برای فاز سوم نیز که انتقال آب تا ایستگاه وانان است لوله‌ها خریداری شده و تلاش می‌شود تا این فاز نیز تا فروردین و اردیبهشت سال آینده به بهره برداری برسد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.