سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نمایش «تردست» روایتگر یک شعبده باز در جبهه مقاومت است

میثم عباسی تهیه‌کننده و کارگردان تئاتر گفت: نمایشنامه خوانی تردست روایتگر یک شعبده باز است که برای روحیه به رزمندگان به جبهه می‌رود.

میثم عباسی تهیه‌کننده و کارگردان سینما تئاتر بیان کرد: نمایشنامه خوانی تردست روایتگر یک شعبده باز است که برای روحیه دادن رزمندگان  می‌خواهد به  جبهه برود. در زمان ۸ سال جنگ تحمیلی گروهای نمایشی برای اجرای نمایش به جبهه می‌رفتند و برای رزمندگان آثار هنری خود را اجرا می‌کردند، از این رو هر فردی که هنری داشت پا پیش می‌گذاشت ، تقلید صدا، صدای خوب ، مداحی و شعبده بازی. لذا به همین دلیل نمایشتردست ازمجموعه داستان های آقای سیروس همتی را انتخاب کردم، چون داستان جذابی دارد و با کمدی و طنز فداکاری رزمندگان را در جنگ نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که عنوان نمایش از چه چیزی نشات گرفته است؟ گفت: تردستی، چشم‌بندی یا شعبده هنری برای خلق اثری متفاوت و عجیب به انسان‌ها به روش خاص است. حال این روش ممکن است مرموز و با روش‌های فیزیکی باشد تا  بر ذهن اثر بگذارد، به همین علت کسی که شعبده بازی می‌کند را تردست می‌گویند.

عباسی در پاسخ  به این سوال که چه زمانی کار را شروع کردید تا به مرحله اجرا برسید پاسخ داد: من چند فیلم کوتاه با مضمون شهدا نوشته، تهیه کنندگی و کارگردانی کرده‌ام ، در اردیبهشت ماه امسال که به گلزار شهدا رفتم در کنار مزار دایی شهیدم تصمیم گرفتم پیش از ساخت یک مستند در خصوص یکی از شهدای مدافع حرم،  یک‌ نمایشنامه خوانی در خصوص فرهنگ شهادت به صحنه ببرم.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که نمایش تردست را سال‌های قبل مرحوم علی سلیمانی روی صحنه برد، وجه تمایز این نمایش با آن نمایش در چیست؟ گفت: این نمایشنامه خوانی با اندکی تغییر با مشورت آقای سیروس همتی به اجرا می‌رود و در اصل ساختار و چارچوب کار همان است. همچنین این نمایشنامه خوانی نیز به روح بلند دوست و هنرمند عزیزمان علی سلیمانی تقدیم خواهد شد.

عباسی درباره اساس انتخاب بازیگران این نمایشنامه خوانی بیان کرد: در این اثر بزرگان و پیشکسوتان تیاتر و سینما لبیک گفتند که اقایان  مختار سائقی، فرهاد بشارتی، بابک نوری، رامین پرچمی ، مبین رستگار نقش آفرینی می‌کنند. همچنین تعدادی از دوستان و بازیگران خوب تئاتر از جمله داریوش نوبهاری ، مجتبی طباطبایی، مهدی شریعتی، مهدی وزیر مقدم و خانم سیده هانیه موسوی در این نمایش به ما دست یاری دادند.

میثم عباسی در پاسخ این سوالات که امروزه جایگاه نمایشنامه‌خوانی در تئاتر کجاست و میزان استقبال مخاطبان به نمایشنامه خوانی چگونه است؟ مطرح کرد: اخیرا استقبال نمایشنامه خوانی نسبت به قبل کمرنگ شده و کارگردانان و تهیه کنندگان اندک از اجرا استقبال می‌کنند؛ اما به نظرم نمایشنامه خوانی حتی به صورت تک اجرا سبب می‌شود تا کارگردان نقاط ضعف و قوت متن را بشناسد و با چشم باز و آگاهی بیشتر به سوی اجرای صحنه ای برود. 

وی در پایخ به این سوالات که نمایش فقط یک روز اجرا می‌رود؟ اجرای مجدد نخواهد داشت؟ گفت: در حال حاضر برای اجرا در تهران و حتی تبریز، بوشهر و گیلان درخواست داشته ایم تا این نمایشنامه خوانی نیز در آن شهرها نیز اجرا برود، اما در حال حاضر تمام تمرکزم این است که یک اجرای خوب و فوق العاده را در تهران داشته باشیم. در پایان از همه اساتید خود که در این اجرا همراه من هستند به خصوص آقای همتی کمال تشکر دارم.

خبرنگار: زهرا بالاور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.