سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنایت‌ جدید رژیم صهیونیستی در منطقه؛ تاکتیک تبدیل لبنان به غزه دوم اجرا می‌شود؟

گسترش جنایت‌های رژیم صهیونیستی از غزه به لبنان نگرانی‌ها درباره نتیجه تداوم کارزار جنایت‌کاری این رژیم را تشدید کرده است.

جنگ جنایت‌کارانه و ضدبشری رژیم صهیونیستی علیه غزه در حالی تا چند روز آینده یک‌ساله می‌شود که این رژیم در سایه انفعال جامعه بین‌المللی، حمایت تمام‌عیار شرکا و متحدانش و بی‌عملی سازوکار‌های مسئول و البته بی‌مجازات ماندن جنایت‌های مستمرش، کارزار جنایت‌کارانه‌ای را علیه لبنان آغاز کرده است.

این کارزار با انجام شدیدترین حمله‌هایی که از سال ۲۰۰۶ تاکنون بی‌سابقه بوده، پیش می‌رود و جنایت پشت جنایت رقم می‌زند و قربانی می‌گیرد.

رژیم صهیونیستی براساس استراتژی پیشتر استفاده شده در جنگ علیه غزه یعنی طرح ادعا‌های بی‌سند و مدرک علیه مقاومت، در حالی حمله به مناطق مسکونی در حومه بیروت، پایتخت لبنان را آغاز کرده است که این جنگ تاکنون بیش از ۷۰۰ شهید، ۲ هزار مجروح و ۹۰ هزار آواره و البته حجم زیادی خسارت مادی برجای گذاشته است.

کشنده‌ترین دوره در یک نسل

دور جدید حمله‌های رژیم صهیونیستی به مناطق اطراف بیروت را می‌توان کشنده‌ترین حمله‌ها در یک نسل در این کشور توصیف کرد؛ سازمان ملل طی یک هفته گذشته بار‌ها تشدید خشونت‌ها در لبنان را محکوم کرده و خواستار توقف حمله‌های رژیم صهیونیستی شد.

هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در لبنان درباره حمله‌های رژیم صهیونیستی به این کشور، گفت: ما شاهد مرگ‌بارترین دوره در لبنان در یک نسل هستیم و بسیاری ابراز نگرانی می‌کنند که این تازه آغاز است.

این دوره را رژیم صهیونیستی با انفجار پیجر‌ها و دستگاه‌های ارتباطی در اختیار مردم لبنان، آغاز کرد؛ انفجار پیجر‌ها و دستگاه‌های ارتباطی شکلی موذیانه و غیرمعمول از جنگ بود و احتمالا جنایت جنگی محسوب می‌شود.

انفجار همزمان هزاران پیجر و رادیو‌های دستی در لبنان توسط رژیم صهیونیستی دست‌کم ۳۷ نفر را قربانی و بیش از ۳ هزار نفر را مجروح کرد.

مردم لبنان در معرض خطر یک کارزار مرگ‌بار

حمله رژیم صهیونیستی به لبنان دوشنبه گذشته آغاز شد؛ این یکی از شدیدترین بمباران‌های هوایی تاریخ مدرن است که به دست رژیم صهیونیستی انجام شد و بالاترین آمار یک روزه قتل‌عام شهروندان لبنانی را از زمان پایان جنگ داخلی ۱۵ ساله این کشور در سال ۱۹۹۰ رقم زد.

جمعیت غیرنظامی لبنان که پیش از این نیز از جنایت‌ها و حمله‌های رژیم صهیونیستی آسیب دیده‌اند، در معرض خطر جدی قربانی شدن در کارزار از پیش برنامه‌ریزی‌شده جنایت رژیم صهیونیستی قرار دارند.

در حال حاضر بیش از ۹۰ هزار نفر از شهروندان لبنانی برای در امان ماندن از حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی آواره شده‌اند و به بیش از ۱۱۰ هزار نفری پیوسته‌اند که از اکتبر سال گذشته (مهر ۱۴۰۲) درپی آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه آواره شدند.

از ۲۳ سپتامبر (۲ مهر) یعنی زمان آغاز حمله‌های رژیم صهیونیستی به لبنان تاکنون بیش از ۷۰۰ نفر از جمله بیش از ۵۰ کودک قربانی و بیش از هزار و ۸۰۰ نیز مجروح شده‌اند؛ انتظار می‌رود اوضاع در لبنان زیر فشار جنایت‌های رژیم صهیونیستی بدتر هم شود.

لزوم مستندسازی جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه لبنان

مستندسازی جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی علیه لبنان در زمان مناسب یک امر ضروری است؛ این اقدام می‌تواند از گسترش جنایت‌های این رژیم به دیگر مناطق لبنان و البته فراتر از مرز‌های این کشور جلوگیری کند.

در عین حال، باید اقدام‌های جدی برای توقف سیل ورود تسلیحات جنگی به اراضی اشغالی انجام شود؛ این در حالی است که حرکت در روند معکوس این اقدام به‌ویژه از سوی آمریکا و دیگر کشور‌های غربی حامی رژیم صهیونیستی سبب وخامت اوضاع و گستاخ‌تر شدن رژیم صهیونیستی برای ارتکاب جنایت شده است.

لبنان یا غزه دوم؟

تداوم کارزار جنایت رژیم صهیونیستی علیه لبنان و حرکت چالش بشردوستانه این کشور در مسیر وخامت و تشدید بیشتر، نگرانی‌های جدی را رقم زده است؛ ضمن اینکه این پرسش را مطرح کرده است که آیا لبنان به غزه دوم تبدیل می‌شود؟

از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه تاکنون بیش از ۴۲ هزار فلسطینی به شهادت رسیده‌اند؛ ۸۵ درصد جمعیت غزه تحت دستور‌های تخلیه این رژیم قرار دارند؛ بیش از ۱۱ هزار نفر زیر آوار مانده و حدود ۱۰۰ هزار نفر مجروح شده‌اند؛ آوارگی‌های مکرر منجر به جدایی خانواده‌ها و قطع دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و کمک‌های غذایی شده است؛ زیرساخت‌های مختلف ویران شده‌اند.

اقدام‌ها و تلاش‌های جسته و گریخته گروه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری برای پایان دادن به جنایت رژیم صهیونیستی علیه غزه ناکام مانده‌اند و گواه این امر، افزایش روزافزون شمار جنایت‌ها و نقض قانون‌هایی است که رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد.

رژیم صهیونیستی در میانه جنایت علیه غزه، سه دور از اقدام‌های پیشگیرانه به دستور دیوان بین‌المللی دادگستری ICJ را نادیده گرفته و حتی عملیات‌های خشونت‌آمیز ارتش و شهرک‌نشینان صهیونیست را در کرانه باختری نیز تشدید کرده است.

اگر سیاستمداران جهان از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه چیزی آموخته باشند، باید بدانند که این رژیم در ارتکاب جنایت حدومرزی نمی‌داند و لفاظی‌هایش را به دلیل اطمینان از حمایت‌های همه‌جانبه شرکایش جامه عمل می‌پوشاند؛ استفاده رژیم صهیونیستی از گرسنگی به‌عنوان سلاح جنگی علیه غزه، بمباران هوایی در مقیاس وسیع به ویژه بمباران مکان‌های شناخته‌شده امدادی، ساختمان‌های مسکونی و بیمارستان‌ها، شکنجه کارکنان مراقبت‌های بهداشتی همه و همه موید این امر هستند.

یک نگرانی به‌جا و جدی

رژیم صهیونیستی طی یک روز تاکتیک‌های وحشیانه جنگ خود علیه غزه را به لبنان گسترش داد؛ اکنون لبنان نیز بخشی از تاکتیک جنایت علیه غیرنظامیانی است که سران رژیم صهیونیستی طراحی کرده و اجرا می‌کنند.

جنگ فاجعه‌بار در جریان رژیم صهیونیستی علیه لبنان ازسوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم طراحی شده است، زیرا او می‌داند که تنها دلیل باقی ماندنش در قدرت جنگ بی‌پایانی است که علیه غزه انجام می‌دهد.

نتانیاهو به‌خوبی می‌داند که در صورت پایان جنگ مجبور به کناره‌گیری از قدرت شده و با محاکمه طولانی‌مدت به اتهام فساد ناشی از دوره نخست‌وزیری قبلی مواجه خواهد شد؛ راهبرد او برای طولانی کردن جنگ با مانع‌تراشی در توافق آتش‌بس و انجام حمله‌های تشدیدکننده علیه لبنان تاکنون برایش کارساز بوده است؛ پس جای تعجب نیست که به اجرای مستمر آن ادامه دهد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مقصر اصلی این فاجعه یعنی تبدیل لبنان به غزه دوم خواهد بود؛ دولت بایدن از اکتبر گذشته حمایت مطلق خود را از رژیم صهیونیستی نه تنها فریاد زده، بلکه اجرایی کرده است.

آمریکا علاوه بر ارائه تسلیحات و کمک‌های نظامی مانع مهمی در مسیر تصویب قطعنامه‌هایی بوده که می‌توانستند پایان جنگ غزه را رقم بزنند.

منبع: میزان 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.